Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van K-jet naar carburateur
#1
Ik ben mijn K-jet zat en ik wil wel is weten of ik mijn B21 K-jet om kan bouwen naar een carb versie. Wat moet ik allemaal doen om het geheel goed werkend te krijgen op benzine en gas. Er zijn verschillende carb versie's op de 245 geleverd denk ik, welke kan ik het beste gebruiken en welke is het meest betrouwbaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik heb het gehad met mijn K-jet.
Antwoord
#2
Er zijn twee horizontale carbs geleverd, de Stromberg (Solex Zenith 175CD) en de Pierburg (DVG) 175 CDUS. Eerste lijkt mij het eenvoudigst in gebruik en onderhoud.
Je zoekt gewoon het hele inlaattraject van een B21A. Evt. een A nokkenas.

Het zou kunnen dat je in-tank pomp kan gebruiken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Er zijn twee horizontale carbs geleverd, de Stromberg (Solex Zenith 175CD) en de Pierburg (DVG) 175 CDUS. Eerste lijkt mij het eenvoudigst in gebruik en onderhoud.
Je zoekt gewoon het hele inlaattraject van een B21A. Evt. een A nokkenas.

Het zou kunnen dat je in-tank pomp kan gebruiken.

Ik wil het simpel houden dus ga ik voor een Solex Zenith 175CD, inlaat moet niet moeilijk zijn om te vinden. Een Solex Zenith 175CD heeft natuurlijk een handchoke waar zit deze bij een vroege 245.

Dan zitten er bij mij nog allerlei sensors aan en in de kop ivm de K-jet komen deze te vervallen.

Ik heb gehoord dat ik de electrische benizne pomp kan handhaven maar de druk is natuurlijk te hoog voor een Solex Zenith 175CD dus moet er een druk regelaar tussen die de druk terug regelt naar de druk die de Solex Zenith 175CD nodig heeft.

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden en wat kan ik nog meer weg laten va de K-jet

Is het echt nodig om een A nokkenas te nemen

Antwoord
#4
Je kan alles van de K jet weglaten. Enige sensor die je nodig hebt op het blok is die voor olielampje en temp.

De A nokkensas is wat vlotter dan de as in de B21F-MPG, mag je zelf weten natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Je kan alles van de K jet weglaten. Enige sensor die je nodig hebt op het blok is die voor olielampje en temp.

De A nokkensas is wat vlotter dan de as in de B21F-MPG, mag je zelf weten natuurlijk.

Hoe zit het met de choke is die handmatig of electrisch. Het upgraden van de nokken as kan altijd nog. Ik heb onderwijl op het forum gelezen dat de pomp in de tank kan blijven zitten maar dat de electrische pomp onder de auto thv de achterbank weg moet. Nu zit er op mijn motorblok thv de K-jet een blok metal met allemaal slangen van de injectie, ik neem aan dat het een mechanisch aan gedreven iets is en als ik het goed zie bij B21 carburatie blokken is dit afgedopt. Verstandig om dit natuurlijk bij mij ook te doen. Dan zit ik nog met de de injectoren in de kop hoe dicht ik die af.

Heb je enig idee wat ik kwijt ben als ik de K-jet vervang voor een inlaat met carburatie, want een complete B23A of B230 A motorblok lonkt ook wel nl.
Antwoord
#6
Soms staan er drie complete spruitstukken op MP, en nu nul, zal je net zien. Wat zal dat kosten, 50 euro?

Hele blok vervangen lijkt me ook een goeie optie. Carb 2.3 motoren staan er nu toevallig zat te koop, voor veel te veel geld jammergenoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Soms staan er drie complete spruitstukken op MP, en nu nul, zal je net zien. Wat zal dat kosten, 50 euro?

Hele blok vervangen lijkt me ook een goeie optie. Carb 2.3 motoren staan er nu toevallig zat te koop, voor veel te veel geld jammergenoeg.

Wat is veel geld voor een 2,3 motor. Ik heb wel een prijs (500 euro) van deze 2,1 ltr http://link.marktplaats.nl/437629033 motor is als ik de verkoper moet geloven goed en hij kan hem laten draaien. Ik kan de compressie dus meten maar of het blok verder goed is weet je pas op langere termijn.

Maar een 2,3 liter carburatie heeft voor mij de voorkeur en het liefst als deze nog in de auto zit want dan kan ik hem beter testen als een los blok.
Antwoord
#8
Hmm, ja die is een soort van gereviseerd (of heel mooi gepoetst). Voor 350 euro ("kaal") staat een 2.3 bij Schmidt: http://link.marktplaats.nl/417367907

Vind ik eigenlijk ook nog te veel geld. Geduld is een schone zaak in deze.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik zou voor een compleet motorblok eens informeren in de omgeving Nieuwleusen. Denk aan Asterix, Wim Schuurman, J. Tippe etc. Heb in die buurt al een paar keer een complete, lopende motor aangeboden gekregen voor de oudijzerprijs. De motor is vaak niet de reden dat ze daar terecht komen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
Arjan. schreef:Ik zou voor een compleet motorblok eens informeren in de omgeving Nieuwleusen. Denk aan Asterix, Wim Schuurman, J. Tippe etc. Heb in die buurt al een paar keer een complete, lopende motor aangeboden gekregen voor de oudijzerprijs. De motor is vaak niet de reden dat ze daar terecht komen.

Ik ben wel is bij Wim geweest leuk voor onderdelen maar motoren bakken begin ik niet aan, alles wordt op gereden voor de cross.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 671 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.560 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.389 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.937 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 2.055 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.683 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.751 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.345 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 23.457 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  dubbele carburateur pieter2 7 3.955 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)