Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
ik ga mijn b21a (van 245 '76 LPG) wisselen voor een B230A uit een 740.
ik ga de bestaande b21A incl m47 met mechanische telleraandrijving uitbouwen met de motortakel, daarna de m47 (met een verse koppeling) overzetten op de B230A, en dan weer inbouwen.
Ze hebben beide de pierbrug carb (gele dopje). de verdelers zitten ' gewoon' op dezelfde plek.
ik hoop gewoon de bestaande bekabeling te gebruiken.
ik heb al e.e.a. aan tips gelezen/gekregen..
maar ik vraag het hier graag ook nog even:
Is dat gewoon plug and play? zijn er nog aanpassingen nodig?
tips & tricks zijn welkom
gr Henry
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
3 January 2019, 21:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 January 2019, 21:49 door Mark244.)
Heb je de complete ontsteking uit de 740? Dat zou het mooiste zijn, al zal de originele ontsteking ook moeten werken. Het enige dat ik me verder kan bedenken is dat de oliedruksensor met de komst van de B200 en B230 is veranderd. De stekker aan de originele kabelboom past niet op de oliedruksensor van de B230. Ik heb er een van een oude kabelboom afgeknipt en aan de kabelboom van de 240 gesoldeerd, dat gaat prima. En controleer de kabelboom goed, de isolatie van de kabels kan zomaar vergaan zijn.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 325
Topics: 64
Lid sinds: Aug 2011
(3 January 2019, 20:26)245GLE1981 schreef: ik ga mijn b21a (van 245 '76 LPG) wisselen voor een B230A uit een 740.
ik ga de bestaande b21A incl m47 met mechanische telleraandrijving uitbouwen met de motortakel, daarna de m47 (met een verse koppeling) overzetten op de B230A, en dan weer inbouwen.
Ze hebben beide de pierbrug carb (gele dopje). de verdelers zitten ' gewoon' op dezelfde plek.
ik hoop gewoon de bestaande bekabeling te gebruiken.
ik heb al e.e.a. aan tips gelezen/gekregen..
maar ik vraag het hier graag ook nog even:
Is dat gewoon plug and play? zijn er nog aanpassingen nodig?
tips & tricks zijn welkom
gr Henry
De ontsteking heb je wss al overgezet dan want bij een 7-serie zit die normaal achter op de cilinderkop.
Motorsteunen nog overzetten en de watertemp sensor is wss ook anders 2 polen versus 1 maar allemaal plug and play. Alternator ook verzetten want normaal zit die ook aan de andere kant. Maar alles wat je nog hebt kan ze gewoon van je b21 nemen.
Berichten: 105
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2018
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Bedankt voor de tips zover!
Hier de plaatjes bij het praatje (zolang de MP link nog actief is):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd...=mympBuyer
Komt zo origineel uit een '86 740 aldus de verkoper.
mbt de olie en KVS temp sensor: kan ik ook gewoon de sensoren overzetten van de B21a naar de B230? Ik ben voornemens om mijn huidige ' punten verdeler ' over te zetten (incl elektrische contact puntjes kit). Of het kitje in de huidige B230 verdeler te stoppen, maar ik neem aan dat deze niet vergelijkbaar is?
(ik ga t blok dit weekend ophalen)
@Raymond
Waarover zal ik versteld staan? je maakt het wel heel spannend zo
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
De temperatuursensor kun je zover ik weet overzetten, de oliedruksensor heeft een andere schroefdraad dus dat gaat niet zomaar. De 740 heeft waarschijnlijk zo'n verdeler met een Hall-sensor, die werkt al met een elektronisch signaal. Die is anders opgebouwd dus het past niet zomaar, het heeft ook niet zoveel zin om dat systeem om te bouwen. Dus het systeem dat je nu hebt hergebruiken, of het complete ontstekingssysteem van de 740 inbouwen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je moet ff kijken of je versnellingsbak-as in deze koppelingsplaat gaat, er zijn 10 en 22 splines versies. Of dat je je eigen vliegwiel, plaat en al overzet. Dat is weer afhankelijk van of de ontsteking een signaal van het vliegwiel pakt of uit de verdeler.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Blokje is in middels opgehaald. Hij is in mooie staat. 138.000 gelopen.
oliedruk sensor stekker moet ik dan nog elders vandaan halen.
Ik ben voornemens om gewoon mijn huidige b21a ontsteking over te zetten (de b230a verdeler heeft inderdaad een hallgever).
zijn de verdelers zo uitwisselbaar eigenlijk?
ik zou evt ook de 123 ontsteking uit een van mn andere volvos kunnen gebruiken, maar ik heb tot nu toe eigenlijk veel meer plezier van mijn goedkope E-spark setje. 1x afstellen met stroboscoop en klaar. Met de 123 ontsteking heb ik overigens nog weinig ervaring, heb die '78 244 b21a waar deze inzit nog niet zo lang..
Iemand ervaring met het afstellen van de 123 ontsteking?
Ik denk, als ik het zo hoor dat ik ook het bestaande vliegwiel/ koppelingsplaat enzo inderdaad overzet van de b21a mocht de b230a versie niet passen op de m47. Eerst maar eens de bak en motor uitbouwen. wordt ook de eerste keer, maar komt vast goed..
Wordt vervolgd!
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Waarschijnlijk heb je deze ontsteking.
Ik heb deze toen ook ingebouwd en is een onverwoestbare standalone.
Het enige wat je nog moet hebben is nr210 en een kabelboompje
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Ik denk dat de b20 verdeler niet past op de B230A. De hulpas van de B230 heeft een andere vertanding.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
|