Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2022
20 April 2022, 15:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 April 2022, 15:07 door misteryaikz.)
Hallo Volvo liefhebbers
Het is enige tijd geleden dat ik op dit forum was, zo lang dat mijn originele email adres niet meer bestaat.
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb al gezocht op dit forum maar ben het niet tegen gekomen.
Mijn volvo 264 is van 6 cilinder PRV naar 4 cilinder B21 omgebouwd, LPG/Benzine. De 6 cilinder liep helaas nog maar op 4,5 cilinders. Ik heb mijn volvo om laten bouwen door Volvo Jos, een liefhebber met heel veel onderdelen.
Er zit nu dus een B21 motor in, maar nog het dashboard van de 264. Hij geeft daardoor te weinig toeren aan, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Wat wel een probleem is: de temperatuur staat helemaal maximaal in het rood, terwijl de motor niet te heet is (gemeten bij Youngtimergarage vught). Youngtimergarage heeft toen een nieuwe thermostaat ingebouwd, maar het resultaat verandert niet.
Mijn vragen:
- werkt de thermostaat bij een V6prv ook anders dan bij een B21 (moet ik dus een andere klok inbouwen)?
- wordt een B21 motor misschien heter dan een V6PRV
- ik lees ook op het forum dat het uitschieten van de temperatuurmeter kan komen door een aarde probleem, heeft iemand hier meer ervaring mee?
Als iemand hier iets over kan zeggen: mijn dank is groot.
Ik zal snel ook wat foto's sturen van mijn zwarte Volvo
groet!
Leonard Hamers
Vught
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Haha, dan heb je nu nog een halve cylinder minder dan met de 6 cylinder...
Wat temp betreft: Thermostaat regelt wanneer de koelvloeistof langs radiateur moet, en wanneer niet. Als de temperaturen kloppen, zoals de garage stelt, dan is thermostaat wel goed.
De temp meter krijgt een (electrisch) signaal van een temp-sensor ergens op blok/in koelcircuit.
Mogelijk dat de sensor van de B21 een ander bereik heeft dan die van de (PR)V6? Dan zou je mogelijk de sensor kunnen uitruilen (mits ook zelfde draad). Eigenlijk dus zelfde issue als met je toerenteller: signaal van blok hoort niet bij de klokjes in telllerbak.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik zou je voeding vermoeden als oorzaak.
Die zou ik sowieso bij alle oude instrumenten advisren om te bouwen naar een nieuwe versie ipv die oude weerstand.
Indien je vermoed dat je benzinetank ook meer aangeef dan je vermoed dan is deze voeding op je instrumentarium the schuldige.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2022
29 April 2022, 09:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 April 2022, 09:58 door misteryaikz.)
(20 April 2022, 19:29)BartJu schreef: Haha, dan heb je nu nog een halve cylinder minder dan met de 6 cylinder...
Wat temp betreft: Thermostaat regelt wanneer de koelvloeistof langs radiateur moet, en wanneer niet. Als de temperaturen kloppen, zoals de garage stelt, dan is thermostaat wel goed.
De temp meter krijgt een (electrisch) signaal van een temp-sensor ergens op blok/in koelcircuit.
Mogelijk dat de sensor van de B21 een ander bereik heeft dan die van de (PR)V6? Dan zou je mogelijk de sensor kunnen uitruilen (mits ook zelfde draad). Eigenlijk dus zelfde issue als met je toerenteller: signaal van blok hoort niet bij de klokjes in telllerbak.
BartJu bedankt, ik ga het even allemaal bekijken. Ik laat weten als het geholpen heeft
(20 April 2022, 21:54)Marc1970 schreef: Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.
we gaan de draden maar eens goed nalopen, dankjewel!
(21 April 2022, 09:38)skidje schreef: Ik zou je voeding vermoeden als oorzaak.
Die zou ik sowieso bij alle oude instrumenten advisren om te bouwen naar een nieuwe versie ipv die oude weerstand.
Indien je vermoed dat je benzinetank ook meer aangeef dan je vermoed dan is deze voeding op je instrumentarium the schuldige.
Hallo Skidje,
De benzinetank geeft juist veel minder aan, die naald lijkt vast te zitten en staat op bijna leeg, Dank voor je feedback, we gaan doorpuzzelen!
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2022
(20 April 2022, 21:54)Marc1970 schreef: Ik gok dat de sensor en de meter hetzelfde zijn. De TEMP sensor is een weerstand naar massa, om de naald naar rood te laten gaan, moet de weerstand richting nul gaan.
Maar als ie constant op rood staat, zal de draad ergens kortsluiting maken, naar massa. De bedrading van sommige bouwjaren is valt als uitgedroogde satesaus uit elkaar.
Hallo Marc1970
Ik verwacht niet dat hij kortsluiting maakt want dan zou ik verwachten dat hij meteen naar het rood schiet wanneer ik contact maak.
Maar de meter loopt langzaam op tijdens het rijden, en eindigt dan te hoog vol in het rood.
groet!
|