Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20A - carburateur afstellen
#1
Beste allemaal,

Ik heb een 244 uit 1975 (met een b20a), loopt perfect op gas maar op benzine verzuipt ie direct. Naar mijn weten zit er een stromberg 175 cd2 se op. Echter, ik ben enorm in de war welke tool ik nu nodig heb. Op de volgende website zie ik dat mijn carburateur die bij mijn bj past een verwijderbare cap aan de onderkant zou moeten hebben. Die heb ik niet. Echter, de latere modellen zouden de gasklep as aan de voorzijde van de carburateur (gemonteerd in de auto voorkant auto) uit hebben moeten steken. Dat heb ik dan weer niet. Dus nu ben ik een beetje huiverig om gewoon een tool te bestellen. Mijn carburateur is dus dicht aan de onderkant. 

https://www.skandix.de/en/documents/addi...y/3000543/ 

Iemand die me zou kunnen helpen? Mocht iemand in Limburg het juiste gereedschap hebben liggen hoor ik het ook graag! Foto’s uiteraard beschikbaar, maar het lukt me op de een of andere manier niet om te uploaden. Ga ik alsnog proberen. 

Gr Gideon

En de foto’s


Bijlagen Afbeeldingen
               
Antwoord
#2
Misschien als toevoeging, als ik Volvo 237809 Google (zoals volgens mij op het typeplaatje staat), krijg ik een typenummers carburateur dat bij een b21a hoort. Iemand die dat kan bevestigen?
Antwoord
#3
Indien de Volvo in jou bezit nooit goed heeft gelopen op benzine zou ik een nieuwe set sproeiernaald/-kit bestellen samen met pakkingen.

Als die dan op benzine loopt de nieuwe naald met zuiger/-veer eruit halen en alleen op gas rijden. Die zuiger heb je met schroevendraaier binnen 5 min weer gemonteerd om eventueel op benzine te rijden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Idd nooit goed gelopen, maar waar ik een beetje mee zit is dat ik ook een nieuw naald toch met een specifieke tool moet afstellen? Of klopt die aanname niet?
Antwoord
#5
Die Stromberg 175CD carbs zijn in vele auto's gebruikt. Zoek maar eens een youtube met jet setting 175 cd of zoiets.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Citaat:Misschien als toevoeging, als ik Volvo 237809 Google (zoals volgens mij op het typeplaatje staat), krijg ik een typenummers carburateur dat bij een b21a hoort. Iemand die dat kan bevestigen?

Yup,

kijk maar eens op Volvo Zenith/Stromberg-förgasare 

[Afbeelding: 52047396050_cc8f01bedc_b.jpg]

Alle info mbt type naald, sproeierbuis, pakking set, repair-kit etc, etc staat daar in.

Download ook meteen even het Greenbook: TP11740-2_carburetted_fuel_systems.pdf

Daar staat alles in over het hoe en wat en waarom afstellen; verschillende types jet en naald, en hoe deze af te stellen.



Btw, je schrijft zelf: op lpg loopt ie perfect, nou dan wist ik het wel met de huidige benzineprijs, ik zou geen cm meer op peut rijden, en lekker die carb laten zitten waar ie zit.
Naald, jet + pakkingset zit dik over de 100 eurie, dan moet het er nog in/op/aan.
Tools heb je niet, moet je ook nog kopen?, skills heb je waarschijnlijk ook niet om dat op de 100e mm af te stellen, en CO meter ook niet denk ik?
Ik zou het uitbesteden gezien de complexiteit en nauwkeurigheid, en als je toch op lpg gaat rijden, zou ik niet eens de moeite nemen)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Top! Thanks voor de uitgebreide info. Ik rij absoluut het liefst op lpg, was ook een soort van principe kwestie dat ik nu wilde weten hoe het zat :-) Voorlopig maar eens karren, optisch heeft ie her en der wat liefde nodig, en dan tzt aan de upgrades gaan denken.
Antwoord
#8
Een auto op lpg zal nooit perfect op benzine lopen, al zegt men van wel.

Het mengstuk knijpt de boel en dat heeft niets meer met het hele carb ontwerp te maken.

Er gaat meer verkeerd op lpg..

De vlotter zwemt niet meer in de benzine, maar stuitert in de ruimte. Het enige wat ie tegenkomt is de vlotternaald, waardoor die afstelling verbuigt..

De vlotternaald kan door residu blijven steken, loopt ie bij stationair over..

Er zijn overigens mengstuk ken met een grotere doorlaat..

Ik heb het nog anders aangepakt. Op sommige Stombergs zit een "blinde boring", voorbereidt voor iets waarvan Volvo geen gebruik van heeft gemaakt.

Die heb ik uitgeboord en een 12mm buisje ingelijmd.

Mengstuk weg, oude 40+mm terug, meer vermogen..

Maar goed, da's extra, in elke variatie moet de boel op benzine goed werken..

En oh ja, valse lucht is er ook nog..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 180 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.657 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.159 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  dubbele carburateur pieter2 7 3.484 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 10.609 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.374 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.099 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.308 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 6.837 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.043 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)