Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2012
Ok, nu zie ik het, ik heb jou eerste foto voor de M45 aangezien maar dat is dus de M46, zal je dus toch moeten aanpassen. Kleine aanpassing maar je moet aluminium kunnen lassen of het gaatje op een andere manier mooi dicht krijgen.
Toch veel minder werk dan 2 halve bellhousings aan elkaar zetten.
Zo'n samengesteld huis kan je dus ook gewoon kopen bij huke B. en Tinus T. maar wat prijzig.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
heb ik um ook vandaan, zo'n beetje dezelfde prijs als wat er doorgaans voor een origineel huis wordt gevraagd..
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2012
nullifie schreef:Zover wat mij bekend is mbt M45 en M46:
de hele as is naar voren gekomen en nu zijn de veerring en de blokjes van de synchromesh voren van zijn plaats geschoten. Dat wordt of een deeldemontage (is zover ik weet echter niet zo eenvoudig) of proberen door het deksel eraf te halen met daar peuteren de boel weer op zijn plek te krijgen (ook niet eenvoudig, maar kan met geduld zeker lukken). Als het belhouse eraf is nooit aan de schakelpook zitten, dan kan dit verschuiven ook gebeuren. En zeker er niet gewoon weer op slaan om te proberen de boel op de plek te krijgen.
Opgelet: je hebt een latere M46 (met redelijk vlak deksel, single rail), de M45-B20 belhouses ken ik alleen van de vroegere M45 (met bol deksel, triple rail). Die zijn niet zonder meer uitwisselbaar omdat het gat voor de schakelstangen in het oudere belhouse geen plek voor de single rail heeft (vergelijk de gaten maar eens). Zonder aanpassing kun je niet meer in alle versnellingen schakelen. Je moet de opening aanpassen, maar het materiaal is hier zo dun dat je vrijwel 100% zeker na het aanpassen een gat erdoorheen (en dus een lek) hebt dat je dan moet dichten.
Verder: bij het uitwisselen van een belhouse moet het lager op de juiste speling geshimt worden.
succes,
Ruud
Ik heb al wel foto's gezien van M46 bakken met het hoge bolle deksel, en foto's van M45 bakken met plat deksel, maar ben ze nog niet tegengekomen.
Als je de juiste combinatie kan scoren hoef je dus niets aan te passen...
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Op beurzen zie ik wel eens een oudere man met een hobbie-setje a***assen demo's geven. Zou dat niet kunnen dienen voor een goede afdichting met een alu dopje of zoiets? Of je legt eerst een goede laag rondom de sparing waarna je het gat frees/boor zodat je meer body heb en minder kans op doorboren/-frezen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2012
17 June 2014, 20:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 June 2014, 20:12 door Amazon 221.)
Goed idee, met een las toorts kom je er ook bijna niet bij. Na wat googlen vond ik deze:
http://www.alutite.nl/
http://technoweld.eu/Int/
http://www.durafixeasyweld.nl/
http://www.devcon.com/products/products....milyID=107
Geen ervaring met deze producten maar er moet zeker iets mogelijk zijn. Krachten komen er op die kleine oppervlakte niet echt, kwestie van stevig lekdicht maken.
Maar eerst dat lager weer op zijn plek krijgen
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
17 June 2014, 20:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 June 2014, 20:21 door nullifie.)
De M45 met het juiste (B20) koppelinghuis ken ik alleen maar met bol deksel, de M46 is er met bol (en dus meteen op het speciale koppelinghuis passend) en met vlak deksel (en dan dus koppelinghuis iets aan te passen). Die met bol deksel hebben trouwens op de ingaande as een grove vertanding voor de koppelingsschijf (zoals de amazon en 140) en die met vlak deksel een fijne vertanding, daarvoor moet je de passende koppelingsschijf (diameter!) gaan zoeken, de rest van de koppeling is standaard B20. Natuurlijk ook opletten of je M46 niet een langere afstand van de schakelpook naar de bak heeft, anders moet je dit aanpassen (omzetten van de constructie van je M45 naar de M46 zal niet lukken: stangenstelsel tov koker).
Nog een aanvulling: let op dat je de juiste 240-koppelingskabel koopt en dat je de koppelingspedaalgaffel in je 140 zodanig in vorm vijlt dat je koppelingskabel daar niet knikt als je de koppeling intrapt (het blokje aan het eind van de koppelingskabel moet genoeg bewegingsvrijheid hebben), anders sta je binnenkort ergens met een daar gebroken koppelingskabel.
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
Voorlopig ga ik de M40 eronder houden. Binnenkort kijken of ik de M46 weer fatsoenlijk in elkaar krijg.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
18 June 2014, 10:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 June 2014, 11:02 door henqui.)
tja ooit misschien eens....
Vandaag de M46 op zijn staart gezet en de as schoot er zo weer in! Zou die goed zitten?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2012
Bij mij was het lager ook 1 a 2 cm naar voor gekomen, ik kweet niet hoeveel het bij jou was, maar mijn ging er makkelijk weer in en ik rijdt er nu al een hele tijd probleemloos mee rond.
Ga je het er op wagen om het gaatje voor de as in het huis te maken? de durafix methode ziet er wel geschikt uit te beoordelen op de filmpjes...
Vergeet niet extra pakking pasta te gebruiken, schijnt op zich onvoldoende af te dichten.
Andere aan te passen zaken zijn de baksteun, de aandrijfas, en de nodige schakelingen voor bedienen van de overdrive.
Succes...