Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
ben in mijn 244 uit 75 een andere motor en bak (m45) aan het in zetten.
Nu komt de onderste baksteun niet uit (lengte en hoogte) Oorspronkelijk zat er een m40 bak in. Weet iemand hoe ik dit makkelijk kan veranderen. Wil er uiteindelijk een m47 bak in gaan zetten. Maar voor nu zou de m45 al erg leuk zijn. Nu kan ik de bestaande steun vermaken maar wellicht zijn er al dergelijke steunen ??
Ik hoor het graag en alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Uiteraard zijn die balken er, de M45 zat onder duizenden auto's. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de balk voor de M40 anders, hooguit zit er een andere beugel opgelast voor het rubber.
De 'standaard' balk is deze:
https://ozvolvo.org/discussion/3815/m45-...sion-setup
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
15 April 2019, 03:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2019, 03:55 door pieter2.)
Ik heb een m45 balk maar de gaten in het chasis komen niet overheen als ik de b21 met m45 bak erin heb. het lijkt erop dat de gaten in het chasis te ver naar voren zitten om de m45 balk goed te monteren Om 1 of andere reden past het geheel niet. Ik weet dat de m40 bak korter is als de m45. Dus waar ik op hoopte is dat er of een ander rubber is of dat er een andere balk is om een m45 passsend te maken op een m40 chasis. Of zie ik iets over het hoofd??
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 April 2019, 09:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2019, 10:55 door Marc1970.)
Ik zou nog s heel goed kijken in de langsbalken of daar al niet de M45 t/m BW55 gaten inzitten, elke 240 is voorbereid op alle versnellingsbak-opties van die tijd.
De B20-M40 in de 240 was nogal een uitzondering. Misschien zijn de motorsteunen van de B20 anders waardoor de hele motor-bak-combi op iets een andere plek stond. Maar dan nog heeft je 240 al de gaten voor B21-M45.
Komt de aandrijfas wel op de goede plek uit?
Hier iemand die een B20-M40 vervangt door B230-M46, er zit een hele rits boutgaten onderin de langsbalk maar op één of andere manier komt ie ook scheef uit:
https://www.flickr.com/photos/68144590@N...otostream/
Ben wel benieuwd waar dat in zit. Dwarsbalk misschien?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Iemand die het bakrubber vervangt, komt ineens scheef uit, dus bakrubbers zijn er blijkbaar ook in soorten en maten
https://ozvolvo.org/discussion/5598/240-...ine-up-m46
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Bij het plaatsen van een m47 in een 142 uit 1973 hebben wij een rechthoekig m47 rubber gebruikt en de baksteun van de m40.
De montagegaten waren al voorbereid (automaat).
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
Hoi
Alvast bedankt voor de reacties. Het is een orginele nederlandse 244. Maar er lag al een b21 in. Gekoppeld aan de m40 bak. Nu weet ik dat de eerste 244 ook nog delen van de 144 in zich hebben vandaar ook mijn vraag. Ik ga het uitzoeken. Van het weekend de achteras en aandrijfas maar eens plaatsen. Kwamen mee met de motor bak. Dan weet ik wellicht meer en wordt vervolgt. Ga in ieder geval ook nog even op zoek naar een m47 steun
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier trouwens het betreffende topic van destijds...
http://volvolvo.nl/thread-6851.html
Pfff wat gaat de tijd toch snel...
Gelukkig staat het digitaal nog stil zo te zien, leuk om nog eens terug te lezen.
Werkt nog steeds naar behoren trouwens
.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Waarschijnlijk moet ik mijn hoed opeten. De 240 uit 1975 was alleen te krijgen met de M40 of M41, pas in 1976 kwam de M45/46. Dus misschien heeft een Volvo chassisbalk uit 1975 nog geen gaten op de juiste afstanden voor een versnellingsbak uit 1976.
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo de M45/46 niet had voorzien in 1975, maar goed. Misschien past het wel als je eerst het bakrubber vast zet en dan de motorkant laat zakken? Dat alles een beetje ingedrukt wordt?
Dat de hoogte niet klopt is ook wel raar, ik zag ergens vulplaten langskomen van ongeveer een centimeter dik voor onder de dwarsbalk. Maar geen idee voor welke bak die gebruikt werden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Voor mijn BW55 naar AW71 ombouw waren de gaten ook niet voorzien in een '76er. Door het langere staartstuk (overdrive) moest hier dus wat pas gemaakt worden. Ook was de tunnel wat nauw naar achteren toe. Ik wet het, is allemaal automaat en dus anders, maar wat ik maar wil zeggen: Vooral bij de vroege jaren (en daar valt 75 ook onder dus, is niet alles van de toekomst voorzien en moet je soms nog wat creatief/inventief zijn.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005