Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Hallo,
ik wil in de toekomst een achteras van een volvo 240 onder mijn p1800es plaatsen.
Dit omdat de achteras van een 240 een langere overbrenging (3.31 of 3.54) heeft en dat zorgt ervoor dat de auto minder toeren maakt op de snelweg. De achteras swap gaat in combinatie met een andere motor en bak (4- of 5 cil turbo)
Maar zou het nog uitmaken van welke 240 ik de achteras neem? Sedan of combi? Bouwjaar?
Ik heb wel eens gehoord van een sensor op de as die pulsen geeft aan de snelheids-meter?
Welke combinatie kan ik het het beste gebruiken qua achteras en snelheidsmeter?
Alvast dank voor het meedenken.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Maakt niet echt uit, zijn hetzelfde. Gewoon zoeken welke overbrenging je wilt. De late modellen hebben inderdaad een snelheidssensor, maar als je in de P1800 toch gewoon de kabel blijft gebruiken heb je die niet nodig.
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ik wil de kabel vanaf de versnellingsbak/overdrive dus niet gebruiken. Er komt een M90 versnellingsbak in voor een red- of white blok.
Daarom mijn vraag of een vroege of juist laten 240 iets uitmaakt icm een andere snelheidsmeter(welke dat ook mag zijn)
Ik weet dat er bij de 740 achterassen wel verschil is qua pulsen voor de meter.
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
Ik wil de kabel vanaf de versnellingsbak/overdrive dus niet gebruiken. Er komt een M90 versnellingsbak in voor een red- of white blok.
Daarom mijn vraag of een vroege of juist late 240 achteras iets uitmaakt icm een andere snelheidsmeter(welke dat ook mag zijn)
Ik weet dat er bij de 740 achterassen wel verschil is qua pulsen voor de meter.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 June 2015, 16:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 June 2015, 16:47 door Marc1970.)
Volgens mij zijn de assen na 86 met sensor, de teller zoek je er gewoon bij en bouw je op een handige manier in je dashboard tot het past. Is behoorlijk elektronisch allemaal, dat wel.
Na jaar x zijn alle assen van het stevigere type de 1031, misschien wel hetzelfde jaar, die hebben een groter kroonwiel en pinion.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zijn de achterassen na een bepaald jr zeker 1031?
Ter info: als je iets met het snelheidssignaal wil doen kun je beter d3 as van een non abs nemen. De as met abs geeft 48 pulsen en standard zijn het er 12. Hoewel ik niet weet of de computer misschien heel gemakkelijk hierop kan worden aangepast....
Laat dat ombouwproject maar een keer zien. ?.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 June 2015, 19:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 June 2015, 19:30 door Marc1970.)
Na 1984 lees ik hier:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=217593
Hier nog wat info:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm
De hele kennisverzameling rond de achteras is nogal warrig maar als ik alles op een hoop gooi kom ik ongeveer uit dat bij de invoering van de 740 de achteras allemaal 1031 is geworden. Dat is die met de lege ophangogen waar in de 740 de reactiestangen ingaan. OK, wordt alweer twijfelachtig
Het staat er zelfs op bij deze halverwege:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=80315 dat is leuk. Behalve dat er aan het eind een foto van een 1030 en een 1031 allebei met ophangogen staat. Wat de 1031 wel heeft zo te zien is een extra bult op de behuizing (voor het grotere kroonwiel). Of misschien hebben ze 'op een gegeven moment' de bult weggehaald en de hele behuizing vergroot. Hmm.
-edit- Het is als het heelal: hoe verder je kijkt hoe groter het wordt. Hier een duidelijke as met ophangogen en 1030 gietnummer:
http://users.telenet.be/jov/opeltuners/r...index.html
De sensorring met 48 pulsen is geen punt voor de teller zolang je de goede erbij zoekt (die telt gewoon 4x meer pulsen per km).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 247
Topics: 72
Lid sinds: Oct 2006
ik denk dat ik de 1031 as ga monteren onder mijn p1800es. Zit onder de 240 vanaf 1981 en ik moet ervoor zorgen dat ik de bijbehorende teller meeneem.
Iemand een idee wat zo een as aan kan qua pk en nm? Doel is ongeveer 250 a 260 pk .
Eventueel kan ik ook een as van een 740 monteren , maar die is te breed. Scheelt toch wel 10 cm totaal. Ik heb ergens gezien dat ze naast de klok aan beide zijden een stuk ertussen uit nemen, en vervolgens alles weer netjes aan elkaar lassen. Tja, je moet maar durven...
En nog een vraagje. Lsd, maakt dat veel uit qua rijden in vergelijking met een gewone as? Ik ben geen sportieve rijder, maar af en toe lekker doorrijden is wel prettig.
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
de achterassen van volvo kunnen na mij weten best een hoop hebben. 250 pk is geen probleem. lsd merk je voornamelijk met wegrijden. dus als je een keer met je achterwielen in de sneeuw staat. verder is het wel leuk met een burnout trekken en driften. maar als je gewoon puur doortrekt op de snelweg denk ik niet dat je veel verschil gaat merken
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de 1030/1031 kwestie kan ik geen algemene uitspraken meer doen, Volvo doet van alles met assen, behuizingen en onderdelen. Het beste open je denk ik het diff en meet het kroonwiel. De 1031 heeft een diameter van 7,75 inch, de 1030 is kleiner met 7,00 inch.
Gaat-ie kapot dan zoek je een andere. Op turbobricks kan je een hoop levendige info vinden over PK en aandrijving, bv:
http://www.turbobricks.com/forums/showth...p?t=115026
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969