Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw B230K naar injectie
Ik wilde ook een eens wat met LH rommelen, en had geen 240's bij de hand, dus ben nu een LH kabelboom uit een late 940 aan het peuteren, is een vreselijke vervelendklus. maar je moet wat he ;D

//offtopic.

Waarom ik met LH wil spelen? Ik heb nu 4 verschillende chips, en heb ook de toegang tot software om de chips zelf te veranderen. dus tis weer speelkwartier...
Antwoord
"Zeker veel werk als het uiteindelijke doel alleen maar is om naar een paar Duitse steden te kunnen rijden."

@Marc: Nee, joh, da's een deel van de gedachte, het knutselen en experimenteren is het andere deel. Mijn weekendje weg is geen reden om een tweede groen-verantwoorde auto erbij te nemen. Als ik dat af kan met deze, des te beter. En de eerlijkheid gebied te zeggen: Liever geen weekend weg dan m'n sloep opgeven. Daarbij: Als ik dit voor elkaar kan krijgen zonder al te ingrijpende ingrepen aan het blok is het ook weer in z'n originele staat terug te brengen.Ik hoef het niet uit te vinden, dat hebben onze Zweedse vriendjes al gedaan. Alleen niet op dit blok. En dat is een stukje van de sport.
Ik denk niet dat RDW_typegoedkeuring nodig is. Op de site van Kwik-f#&@ (Had weer een prettige aanvaring met die randdebielen dit weekend over balanceren) wordt gesproken over vrijwaring van keuring vanaf '93 en oldies van 30 jaar of ouder. Daartussen kun je je auto laten keuren op emissie en kom je binnen de waarden, dan kun je een millieusticker krijgen waarmee de groene zones toegankelijk worden.

@PP!: Yep. Was al laat vannacht........

Ik heb geen plek voor een donor, dus zal ik hoogst waarschijnlijk zelf de kabelboom uit moeten breiden, draadje voor draadje. Aangezien ik een aantal weken vakantie over heb van voorgaande jaren heb ik dit jaar 10 weken vakantie om het op orde te brengen (Zouden ze erin trappen.....?) Voordeel is wel, dat ik exact weet waar welke ader vandaan komt en naartoe gaat.
Op een aantal sites kwam ik foto's tegen van inlaatspruitstukken voor diverse motoren waarbij de injectoren niet in de kop maar in de flens van het inlaatspuitstuk zitten. (Zowel 8 als 16V-koppen) Dat zou de zaak een stuk eenvoudiger maken. Ik ga me eerst eens orienteren op de mechanische kant van het verhaal en zorgen dat ik dat op papier krijg, want ik ben minder bang voor de elektronische rompslomp.

@Jelmar: Offtopic? Niet helemaal. Mocht je je verhaal kwijt willen dan hoor ik dat graag. Ik houd nu MS aan als mogelijke ECU omdat ik niet verwacht dat de standaard ECU van een F voldoet op een K-blok. Heb je andere (en misschien voordeliger, blijft voorlopig hobby) opties, dan ben ik zeker geïnteresseerd.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
losse 240 motorkabelbomen zijn goed te krijgen, even als de inlaatspruitstukken etc.

het lijkt me dat een B230K minder vervroeging nodig heeft. door pin 18 van de EZK box te aarden heb je 3 graden na-ontsteking, zelfde met alleen pin 19 heb je -6 graden. beide samen (18+19) geeft 3 graden vervroeging. Sommige auto's konden vroeger zo instellen welke brandstof ze kregen (nooit bij volvo geweest).

wat voor software gebruik je Jelmar? WinOLS of iets op maat gesneden voor chippen? Een vriend van me heeft met WinOLS al leuke dingen weten aan te passen. Zo heb ik nu een turbo ECU die toch een WOT signaal kan gebruiken (omdat ie nu nog op een N/A zit die dat nodig heeft, mengsel werd erg arm als ik WOT ging met die schakel-ingang nog aangesloten).

EZK aanpassen is nog een verhaal apart vrees ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Bedankt voor de tips, JW240. Daar ga ik zeker wat mee doen. Jos245 heeft me ondertussen een mailtje gestuurd dat er bij hem nog het een en ander aan B230F-spul ligt. Daar gaan we dus voor. Ik zal in eerste instantie een basic ombouw doen, dus met de originele ECU. Eerst maar eens kijken of ik daarmee leven in het blok krijg. Als dat lukt wil ik in de loop van het jaar de ECU vervangen door een MS en m'n best doen verbruik, emissie en prestaties naar een hoger niveau te krijgen.
Ik krijg er steeds meer zin in. Gaat dit lopen, dan zijn foto's en vervolgverhaal onderweg.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
@martin245; Ik ben zelf groot fan van MegaSquirt/ KdFi en andere stand-alone management systemen. het geeft je namelijk de vrijheid je motor precies aan te sturen zoals je dat zelf wilt.

@JW; weet jij nog een LH kabelboom te liggen van een 240? ik ben ze niet tegengekomen eerlijk gezegd, en mijn buurman heeft alleen maar 700/900's gesloopt laatste tijd.
Als je wat weet hoor ik het graag, scheelt mij een hele hoop uitzoek werk.

wat betreft die software, ik heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, heb een cdtje meegekregen van een chiptuner, en daarmee zou ik alles moeten kunnen veranderen als het goed is.
Zal het eens installeren. mocht het wat zijn kunnen we altijd kijken wat er te regelen is Wink
Ik ga eerst eens wat testen met de verschillende chips, evt. kijken of daar wat rollenbanktijd aan te besteden is...
Maar je blijft met het punt zitten dat LH nog moet leren als je net chips hebt gewisseld... hmmmmm
Antwoord
Het Megasquirt verhaal van Jelmar is waar ik nu mee bezig ben. Een LH jettronic spruitstuk met injectoren en gasklep heeft mij 35 euro gekost( van de sloop), die moet denk ik zo op de B230K passen? Dan komt de MS er nog bij, reken op 250 euro daarvoor. Nog wat los spul als stekkers, bedrading, inlaat lucht temp sensor (koelwater kun je gebruiken van de B230K denk ik). De sensor komt op (ruim genomen) 20 euro en stekkers e.d. haal ik bij www.rickdonkers.nl. Om een cat te gebruiken zul je denk ik ook een wideband lambda sensor moeten gebruiken om vervuiling hiervan tegen te gaan. Deze kost ook nog ong 150 euro (US besteld), ik heb een Innovate LC1, zeer geschikt voor MS toepassingen.

Ik ben trouwens geen autotechnicus en heb nog nooit onderwijs gehad in injectiesystemen, met veeeeeel lezen op verschillende websites over MS hoop ik een eind te komen. Ben nu de MS in elkaar aan het solderen en het B23E blok aan het ombouwen (ander spruitstuk, sensoren plaatsen, draden leggen, enz). Nog een paar maanden denk ik, dan moet het blokkie in de auto komen. Wat me nu afremt is tijd (en geld een beetje).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Jelmar schreef:@JW; weet jij nog een LH kabelboom te liggen van een 240? ik ben ze niet tegengekomen eerlijk gezegd, en mijn buurman heeft alleen maar 700/900's gesloopt laatste tijd.
Als je wat weet hoor ik het graag, scheelt mij een hele hoop uitzoek werk.

Ik heet dan wel geen JW Wink maar zo'n kabelboom is geen probleem.
Antwoord
@Martin: ik ben wel benieuwd of het allemaal is gelukt. Ik heb namelijk dezelfde wens; ik heb een goed functionerend F-blok liggen en een K-blok in de auto waarmee ik rijd. De carburateur van het K-blok (solex-cissac) doet echter niet goed wat ie moet doen, dus ik ben aan het uitzoeken of ik mijn F-blok kan gebruiken om van mijn K-blok een injectie-motor te maken. Als dat zonder al te veel problemen kan, zou dat een goede optie zijn.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.560 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.813 7 February 2023, 09:19
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.389 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.683 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.936 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.345 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 23.457 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.743 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 12.040 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 9.496 17 June 2020, 22:18

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: