Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Ik heb, puur ter oriëntatie, een vraagje aan de kenners: Zou het mogelijk zijn om een B230K te voorzien van injectie? Misschien vergezocht, maar ik onderzoek de mogelijkheden om de volgende reden: Dat je Amsterdam niet meer inkomt met een '88 was al bekend, maar ik ga graag af en toe eens een weekendje naar b.v. Duitsland, waar veel van de grote steden ook niet meer toegankelijk zijn voor auto's als de mijne. De injecties van latere bouwjaren zijn voorzien van U9-cat (de minimumeis in Duitsland) en ik bekijk de mogelijkheid om mijn blok uit te rusten met injectie, megascuirt en cat. Je kunt daarna de auto in Nederland laten keuren op uitstoot en een "milieusticker" krijgen om toch je plaats van bestemming te bereiken.
A;s iemand suggesties heeft, hoor ik ze graag.
Groet,
Martin.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Wegens geen reactie even wat meer uitleg: Ik ben niet uit op een kopwissel (B230F-kop) en andere zuigers om het compressieverlies te compenseren. Ik wil het blok zoveel mogelijk intact laten.
Op de Peugeot 405 die ik ooit heb gereden zat monopoint injectie. Niets meer dan een veredelde carburateur: In de venturi van de luchtregelaar zat een enkele sproeier waarmee alle cilinders werden voorzien van mengsel. Ik zit een beetje die richting op te denken, alleen wil ik 4 verstuivers korter op de inlaat.
Het idee is dus om in het inlaatspruitstuk 4 gaten te boren kort bij de kop en daar de verstuivers in te zetten. Deze kunnen dan verder op de normale manier aangestuurd worden. (Ik heb volgens mij al eens foto's gezien op dit forum, waarbij deze truc werd uitgehaald om LPG in de aangezogen lucht te krijgen) Ik zal dus wel een spruitstuk met bijbehorende luchtregelaar enz. moeten zien te regelen op een lokale sloperij.
Te verwachten nadeel: het mengsel zal niet vanaf het allereerste moment van aanzuiging van brandstof zijn voorzien, maar dat had die Peugeot dus ook niet. En die reed er prima mee. De limiet zal dus de MS zijn die dit misschien niet snapt.
En nu dus mijn vraag: Denk ik te simpel of is dit haalbaar?
`88 245, B230K, M47
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Even een andere insteek, er zijn injectoren te vinden die in in gaten van de K-jet injectoren passen. je zou dan volwaardige injectie kunnen monteren zonder een andere kop te nemen.
760 | Groen | Snel
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Haynes niet bij de hand: Zitten die dan wel in het spruitstuk?
`88 245, B230K, M47
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Een B230K is een carburateur motor, geen K jet.
Ombouwen is natuurlijk mogelijk, bijvoorbeeld als je een complete U9 donor hebt. Je hebt dan nog geen U9 op je kenteken, daar gaat de RDW over.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Oeps, sorry,B230E heeft inderdaad K-jet... :-[ B230K is carburateur
760 | Groen | Snel
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Yep, dat weet ik. Er hangt nu een B230K in. Daar ging het nu net om.
@Marc: Het risico dat ik een bekend verhaal vertel: de B230K heeft die beroemde Helionkop. Da's een vlakke kop met de verbrandingskamers in de zuigers. Als ik er een andere kop opzet, heb ik de verbrandingskamers in de kop EN de zuigers zitten. Dat betekent dat ik met de compressie terugval naar ong. 6,7:1. Daar win ik niets mee tenzij ik een beul van een turbo monteer, of vlakke zuigers. Wel leuk, maar niet de bedoeling. Het gaat mij om de mogelijkheid de injectoren in het spruitstuk onder te brengen.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
je bedoelt HERON kop
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Mij lijkt het erg veel werk om een injectiesysteem uit te vinden terwijl het gewoon op elke B230F (met Bosch Jetronic LH 2.4, multipoint EFI) te vinden is. Makkelijker ook om een typegoedkeuring van de RDW te krijgen denk ik. Hier een perfecte donor (zoals de verkoper al meldt):
http://link.marktplaats.nl/231008281
Zeker veel werk als het uiteindelijke doel alleen maar is om naar een paar Duitse steden te kunnen rijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik zou geen 740 nemen als donor voor een kabelboom. een 240 heeft de injectie/motorkabelboom helemaal los van de rest, een 700/900 heeft deze kabelboom gecombineerd. ook uit te zoeken (al eens gedaan) maar dat is behoorlijk veel werk.
in principe kan injectie er goed op, zou interessant zijn hoe dit blok loopt met injectie.
-krukaspositiesensor+vliegwiel+houder monteren.
-klopsensor en temperatuursensor op blok
-brandstofpomp onder auto of in tank monteren+filter
-kabelboom+computers monteren
een 240 donor van een banger-racer zou al goed zijn, of een schade wagen, zonde om hier een goede 240 aan te verspillen
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni