Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start niet meer
#21
Zo erg is het toch niet dat ie af en toe een nieuw relais nodig heeft? Ik heb er eentje in het dashboardkastje. Het enige wat varieert bij niet-starten is de tijd die ik nodig heb om te bedenken dat ie een nieuw relais nodig heeft, verder is het altijd dat.
Toonbeeld van betrouwbaar lijkt mij, zelfs de storingen zijn betrouwbaar!

Als de FUEL meter niet meet en de TEMP wel, is de vlotter (of de draad ernaar toe) stuk. Vervangen van vlotter/pomphouder geheel is de enige oplossing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#22
Het relais vervangen is inderdaad het probleem niet, de kosten ook niet, maar degene die ik dus als reserve had was dus helaas degene die stuk is. Maar toch is die ook stilgevallen met het oude relais, dus er moet ergens nog iets anders zitten, vandaar het niet zo zeker zijn om er meteen maar een stuk mee rond te gaan rijden alleen. Verder heb ik nooit problemen gehad met de auto of het was 2 keer ergens tegenaan schoppen en het werkt weer, wat dat betreft heb ik in de 240 zeker vertrouwen.

Temp moet ik morgen kijken, nu niet lang laten draaien dus die heeft niet echt de kans gekregen om te stijgen, staat voor een drukke flat. Vandaag niemand bij de hand om e.v.t. te duwen mocht ie toch stilvallen bij een stukje rijden, dat heb ik morgen wel als het goed is, en anders is er op vrijdag meestal wel ruimte op die parkeerstrook om wat voor en achteruit te testen voordat ik echt ga rijden.

Anyway, volgende week dus maar een checkup laten doen, beurtje, apk en dan kan die hopelijk binnenkort weer naar Tsjechië op en neer :-)
Antwoord
#23
In geval van nood (defect brandstofrelais) kun je dit omzeilen.

In mijn huidige 245 vond ik kort na de aankoop een extra bijgetrokken draad vanaf de zekeringkast naar de zwarte draad die die tank in gaat. De pompen draaiden daardoor ook met de auto op contact maar zonder draaiende motor. M.a.w. het brandstofrelais was omzeild. Normaal gesproken onderbreekt dit relais de stroom naar de pompen kort nadat de motor stil valt.

Hier is wat leuk leesvoer over het gebeuren in de tank en troubleshooting.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#24
Ik weet het (https://www.240turbo.com/volvorelays.html), gedaan, paperclipje tussen 4 en 6 en de pomp liep, ook te zien aan de straal benzine die uit de leiding kwam met de leiding los, verreweg van starten. Denk dat daar de zekeringen geen goed contact meer maakten dan. Of dus alsnog een massa-probleem.

Het bizarre vond ik nog wel dat na het oude relais teruggeplaatst te hebben vanmiddag de auto na 1 omwenteling aansloeg alsof er nooit iets mis is geweest.

Zoveel geprobeerd, het is voor mij in ieder geval moeilijk aan te wijzen waar het nu aan ligt.
Antwoord
#25
Tja, achteraf is het dan moeilijk te bepalen wat de oorzaak was.
Een relais is een mechanisch ding, een schok kan een probleem (tijdelijk) opgelost hebben.

Ik ben bekend met het brandstofrelaisprobleem van deze auto's, maar het hoeft niet voor elke 240 het geval te zijn.
Voor mijn vorige 245 had ik geen reserve exemplaar bij me en in 12,5 jaar en 115.000 km ook niet nodig gehad.
In mijn huidige 245 heeft de vorige eigenaar maar liefst twee reserve exemplaren achtergelaten, naast de bijgetrokken draad. Maar ik heb die draad meteen afgekoppeld en inmiddels in meer dan een jaar tijd en ruim 15.000 km ook geen probleem met het relais gehad. Dus rara...

Edit:
Hmmm, ik ben even terug gaan kijken naar mijn post m.b.t. de bijgetrokken draad: http://volvolvo.nl/thread-14074.html en ik vond dit:
Citaat:Het brandstofrelais stuurt beide pompen. De injectiepomp rechtstreeks, die intankpomp via een aparte zekering.
Nou overbrugt de bijgetrokken draad het brandstofrelais, waardoor de pompen altijd draaien als de auto op contact staat. Toch start de auto niet als het brandstofrelais eruit getrokken is.
Maar dit relais heeft nog een contact dat tegelijkertijd met die voor de pompen bekrachtigd wordt, en daarbij de "control pressure regulator" en "auxiliary air valve" van stroom voorziet. Geen van beiden zeggen mij iets, maar ze zullen ongetwijfeld nodig zijn.

M.a.w. als het relais niet werkt is het overbruggen van alleen de pompen niet voldoende om de motor te kunnen starten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 319 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 411 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 494 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 520 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.064 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 954 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 790 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.057 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.587 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.523 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)