Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intankpomp draait altijd
#1
Sinds vandaag ben ik eigenaar van een andere 240 Polar, maar ik merk een eigenaardigheidje op...

Mijn vorige 245 liet de brandstofpompen even kort draaien na het op contact zetten en zette ze daarna stil totdat de motor werd gestart. Deze 245 (exact dezelfde auto, overigens) laat de pomp in de tank altijd draaien als contact op aan staat.

Als ik het brandstofrelais eruit trek en de auto op contact zet hoor ik nog steeds de pomp in de tank draaien, de injectiepomp onder de auto uiteraard niet.
Edit: dit klopt niet, na metingen blijkt er wel degelijk stroom via de bijgetrokken draad naar de injectiepomp te lopen (zie volgende post).

Nou is dit voor de werking van de motor geen probleem, maar ik vraag me toch wel af waarom dit gebeurt. Mag ik aannemen dat dit niet origineel zo hoort en dat er aan de bedrading gerommeld is?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Vanochtend even gaan kijken in de zekeringkast bij de bestuurder, en ja hoor, er is een draad bijgetrokken.
Vervolgens naar de laadruimte om de bodem op te tillen. De bouten om deze vast te houden waren al weg. Ik kon ook zien dat de bijgetrokken draad met een scotchlock op de zwarte draad naar de intankpomp was bevestigd.

Met een stroomtang ben ik gaan meten, de draad vanaf de zekeringkast levert 6 A, en dat is veel te veel voor een intankpomp. Maar als ik meet wat er naar de pomp gaat, dan is dat 1,1 A. Dat is wel een correcte waarde. Stroom van en naar een punt moet opgeteld 0 zijn. Er gaat dus 4,9 A nog ergens anders naartoe, en ik vermoed de pomp onder de auto.

Na een blik in het schema is me duidelijk wat ze gedaan hebben.
Het brandstofrelais stuurt beide pompen. De injectiepomp rechtstreeks, die intankpomp via een aparte zekering.
Nou overbrugt de bijgetrokken draad het brandstofrelais, waardoor de pompen altijd draaien als de auto op contact staat. Toch start de auto niet als het brandstofrelais eruit getrokken is.
Maar dit relais heeft nog een contact dat tegelijkertijd met die voor de pompen bekrachtigd wordt, en daarbij de "control pressure regulator" en "auxiliary air valve" van stroom voorziet. Geen van beiden zeggen mij iets, maar ze zullen ongetwijfeld nodig zijn.

Nou ken ik de reputatie van het brandstofrelais van deze auto's. Iets wat overigens in mijn vorige 245 nooit problemen gaf, maar in deze 245 vond ik niet alleen een aftermarket relais onder het dashboardkastje, in de 3e bank-bak in de laadruimte vond ik nog een reserve relais en wat zekeringen.

Ik heb de bijgetrokken draad losgemaakt, en nu werkt e.e.a. zoals het hoort, nl. bij op contact zetten 1 seconde lang primen van de pompen en dan stil vallen tot er gestart wordt.
Wellicht was de extra draad bedoeld als preventiemaatregel om het relais te ontzien, maar ik ga eens kijken hoe e.e.a. zich houdt zonder deze draad.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Het is een algemeen injectie relais eigenlijk, het levert ook 12V aan de LMM, stationair regelklep en injectors. LH2.4 heeft geen control pressure, ik denk dat je een schema van K jet hebt.

Dit relais is hoofdzakelijk voor de veiligheid, het stopt de pompen zodra de motor afslaat, in het ergste geval bv. als je ondersteboven in de gordels hangt met gescheurde brandstofleidingen om je heen. Ik zou het relais gewoon z'n werk laten doen en een goede reserve meenemen voor geval hij ermee stopt. Dat is eigenlijk de enige reden waarom mijn 240 wel s niet start.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ja, het leek me inderdaad niet verantwoord om op die manier te blijven rijden.
Het schema is wat in de Haynes manual bij "1986 and later" staat, maar klopt dus niet helemaal...

Na een rit van een klein uur heb ik even onder het dashboard gekeken met de thermische camera in m'n telefoon, en dat ziet er niet overdreven heet uit.

[Afbeelding: wEEwPAz.jpg?1]

Delen van de module die erachter hangt worden warmer...

[Afbeelding: V5tdMpU.jpg?1]
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Ik weet niet in hoeverre de brandstofrelais van een Volvo 850 en een 240 verwant zijn maar bij een 850 geeft de 'relais 103' wel ooit problemen. Dit weet ik vanop het volvo850forum en van mijn eigen 850. Die start na langere stilstand altijd normaal maar als je de motor maar kort stil legt krijgt de pomp soms geen spanning als je probeert te starten. Ik heb dan als 'beun' oplossing een kabel vanaf het achterlicht getrokken met een zwevende zekeringhouder ertussen. Hier zit normaal gesproken geen zekering in maar als de motor dan niet wilt aanslaan steek ik hier even een zekering in en kan ik toch starten. 
Misschien hebben ze bij jouw wagen om die reden een kabel bij getrokken?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Blauw grootlicht lampje altijd aan en grootlicht fout petervanriemsdijk 0 523 8 August 2017, 15:04
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  "Altijd-aan"-stand binnenverlichting uitschakelen op contact hardboard 2 897 19 May 2017, 14:19
Laatste bericht: hardboard
  Motor draait, maar slaat niet aan martin_b 5 3.630 16 April 2014, 19:14
Laatste bericht: martin_b
  altijd stadsverlichting aan à la Zweden...uit graag wakka 7 4.056 25 July 2010, 06:33
Laatste bericht: ruuds70
  starmotor draait niet rond jos evers 5 1.357 12 June 2007, 18:02
Laatste bericht: jos evers

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)