Temperatuurwijzer dashboard (Volvo super polar uit ‘93) staat continue op 8 uur ipv 9 uur. Zie foto. Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Thermostaathuis en sensor zijn al vervangen. Onlangs 1000km mee naar Frankrijk gereden en kon daarna 5l koelvloeistof bijvullen…
Kan lek niet vinden maar als koelwater via koppakking lekt zou ik dat toch moeten merken tijdens rijden (weinig vermogen) of zien aan oliesmurrie?
Iemand iets vergelijkbaar meegemaakt?
Sindsdien geeft mijn meter ook vaak die stand aan (de echte temperatuur) .
5l bijvullen, dan heb je wel echt een lek. Goed zoeken naar sporen. evt contrastvloeistof toevoegen. Ik heb zelf ooit een lek gehad tussen waterpomp en kop, dit verdampte netjes bij warme motor en liet niet eens residu achter. Het viel me pas op toen iemand een keer de motor koud startte toen ik onder de kap keek.
(28 February 2025, 10:44)TeunTimmermans schreef: Ik heb ooit deze aanpassing gedaan omdat de meter kapot was: (misschien heeft iemand dat al ooit gedaan bij jou meter?)
Sindsdien geeft mijn meter ook vaak die stand aan (de echte temperatuur) .
5l bijvullen, dan heb je wel echt een lek. Goed zoeken naar sporen. evt contrastvloeistof toevoegen. Ik heb zelf ooit een lek gehad tussen waterpomp en kop, dit verdampte netjes bij warme motor en liet niet eens residu achter. Het viel me pas op toen iemand een keer de motor koud startte toen ik onder de kap keek.
Dank voor de info. Aanpassing meter is bij mij niet gedaan. Ik zal eens bij koude start kijken of ik iets zie lekken.
Ik heb ook een Super Polar uit 1992 en nadat ik de cilinderkop heb vervangen door een 1000531 kop met een nieuwe sensor geeft deze bij mij ook de lagere temperatuur door. Voor de wissel stond deze altijd op 9 uur. Ik neem aan dat dit door de nieuwe sensor komt.
Zou goed kunnen. De b230fb zat volgens mij niet in de 240 maar 740 en hebben een ander dash en mogelijk ook andere tempsensor. Is waarschijnlijk zo om te schroeven uit je oude kop.