Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor blijft koud?
#1
Temperatuurwijzer dashboard (Volvo super polar uit ‘93) staat continue op 8 uur ipv 9 uur. Zie foto. Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Thermostaathuis en sensor zijn al vervangen. Onlangs 1000km mee naar Frankrijk gereden en kon daarna 5l koelvloeistof bijvullen…
Kan lek niet vinden maar als koelwater via koppakking lekt zou ik dat toch moeten merken tijdens rijden (weinig vermogen) of zien aan oliesmurrie?
Iemand iets vergelijkbaar meegemaakt?


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Ik heb ooit deze aanpassing gedaan omdat de meter kapot was: (misschien heeft iemand dat al ooit gedaan bij jou meter?)

https://cleanflametrap.com/tempFaker.html

Sindsdien geeft mijn meter ook vaak die stand aan (de echte temperatuur) .

5l bijvullen, dan heb je wel echt een lek. Goed zoeken naar sporen. evt contrastvloeistof toevoegen. Ik heb zelf ooit een lek gehad tussen waterpomp en kop, dit verdampte netjes bij warme motor en liet niet eens residu achter. Het viel me pas op toen iemand een keer de motor koud startte toen ik onder de kap keek.
Antwoord
#3
(28 February 2025, 10:44)TeunTimmermans schreef: Ik heb ooit deze aanpassing gedaan omdat de meter kapot was: (misschien heeft iemand dat al ooit gedaan bij jou meter?)

https://cleanflametrap.com/tempFaker.html

Sindsdien geeft mijn meter ook vaak die stand aan (de echte temperatuur) .

5l bijvullen, dan heb je wel echt een lek. Goed zoeken naar sporen. evt contrastvloeistof toevoegen. Ik heb zelf ooit een lek gehad tussen waterpomp en kop, dit verdampte netjes bij warme motor en liet niet eens residu achter. Het viel me pas op toen iemand een keer de motor koud startte toen ik onder de kap keek.
Dank voor de info. Aanpassing meter is bij mij niet gedaan. Ik zal eens bij koude start kijken of ik iets zie lekken.
Antwoord
#4
Ik heb ook een Super Polar uit 1992 en nadat ik de cilinderkop heb vervangen door een 1000531 kop met een nieuwe sensor geeft deze bij mij ook de lagere temperatuur door. Voor de wissel stond deze altijd op 9 uur. Ik neem aan dat dit door de nieuwe sensor komt.
Antwoord
#5
Zou goed kunnen. De b230fb zat volgens mij niet in de 240 maar 740 en hebben een ander dash en mogelijk ook andere tempsensor. Is waarschijnlijk zo om te schroeven uit je oude kop.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 350 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 888 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 744 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.270 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 3.949 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.427 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 5.865 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.509 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.191 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.145 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)