Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2023
hallo
ik heb een Volvo 240 uit 1987 heeft altijd goed gestart maar sinds gister middag wil die alleen starten als we hem aanlopen s Ochtens wil die wel zelf starten maar s middags niet. hij krijgt benzine hij vonkt wel hij heeft stroom want hij gaat wel rond maar pakt niet aan alle zekeringen zijn ook nog in goede staat. iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
groet
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Na de middag wel aan te duwen maar niet met de sleutel, dat zijn nog s kuren!
Is het een carburateur of injectiemotor? Sommige carbs (vooral als die van de 740 komt) hebben een automatische choke misschien werkt die niet goed.
Na ff doorstarten met de sleutel een bougie eruit draaien, is die dan kletsnat van benzine?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Misschien is de vonk net niet krachtig genoeg is voor het middag-starten omdat de accuspanning te laag voor de combinatie van startmotor en ontsteking, maar met aanduwen komt de ontsteking net op gang met alle aanwezige accuspanning.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2023
(6 September 2023, 20:16)Marc1970 schreef: Misschien is de vonk net niet krachtig genoeg is voor het middag-starten omdat de accuspanning te laag voor de combinatie van startmotor en ontsteking, maar met aanduwen komt de ontsteking net op gang met alle aanwezige accuspanning.
Het is een injectie blok. Wat bedoel je precies met het andwoord hier boven? Dat misschien de accu te lage spanning heeft ? Hij heeft dit alleen als die de hele dag in 30 graden heeft gestaan dan is deze week voor het eerst dat ik deze auto heb gebeurd eerder nooit problemen met starten.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Injectie dus. Die is afhankelijk van allerlei sensors, onder andere de koelwatertemp sensor. ALs de sensor een te lage temp doorgeeft, wordt het mengsel onnodig rijk. Is een stekker onder inlaat #3, soms is even los en weer vast maken voldoende om de waardes weer kloppend te maken.
ANdere bekende oorzaken van vage startsymptomen: accuspanning (moet 12,6V zijn, en 14,2V laadspanning bij draaiende motor), lekkende benzinedrukregelaar (geen benzinegeur uit de vacuumslang)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2023
(8 September 2023, 21:18)Marc1970 schreef: Injectie dus. Die is afhankelijk van allerlei sensors, onder andere de koelwatertemp sensor. ALs de sensor een te lage temp doorgeeft, wordt het mengsel onnodig rijk. Is een stekker onder inlaat #3, soms is even los en weer vast maken voldoende om de waardes weer kloppend te maken.
ANdere bekende oorzaken van vage startsymptomen: accuspanning (moet 12,6V zijn, en 14,2V laadspanning bij draaiende motor), lekkende benzinedrukregelaar (geen benzinegeur uit de vacuumslang)
Accu is nog goed heb ik gemeten klopt wat jij zegt dat doet hij geen benzine geur. Die sensor kan ik even naar kijken als ik hem kan vinden zal ik die een keer eraf halen.