Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen met gereviseerde carburateur
#1
Voor een kennis heb ik de carburateur van zijn Volvo 360 gereviseerd. Hij heeft zelf een revisiesetje gekocht incl. nieuwe sproeierbuis en sproeiernaald. Ik heb alles, maar dan ook alles, losgehad. Elk ringetje, pakkinkje en schroefje is vernieuwd. Alle zeefjes, kanaaltjes, hoekjes, kiertjes en gaatjes zorgvuldig gereinigd. En natuurlijk nieuwe membramen etc. gemonteerd.

De sproeierbuis en -naald heb ik gemonteerd volgens fabrieksspecificaties, d.w.z. de sproeierbuis 2,5 mm onder de brug van de carburateur en de naaldhouder van de sproeiernaald gelijk aan de onderkant van de demperzuiger.

Vanmiddag heb ik de carburateur gemonteerd en de motor startte vrij direct. Choke vol uit en de motor liep prachtig op 2000 tpm. Choke gelijk een stukje ingedrukt, 1500 tpm en voorbeeldig lopen. Bij verder terugdrukken zakte het toerental snel in en viel de motor uit. Met wat kunst- en vliegwerk de motor draaiende kunnen houden tot deze op bedrijfstemperatuur was. Toen heb ik geprobeerd het CO wat bij te stellen. De nutteloze stelschroef aan de zijkant geheel ingedraaid (geeft anders geheid problemen), en vervolgens de naaldhoogte bijgesteld. De motor kon alleen van de choke af en redelijk netjes stationair lopen als ik de naald geheel omhoog draaide.
De motor loopt dan dus veel te rijk, incl. zwarte rook bij gasgeven en ploffen uit de uitlaat bij gas los. Zodra ik de motor wat armer zette, wilde hij niet meer stationair draaien.

Conclusie: de motor loopt alleen bij een pisrijk mengsel. Geen valse lucht, gasklep etc. goed afgesteld. Wat kan hier aan de hand zijn? Heeft mijn kennis een verkeerde naald besteld? Heeft iemand misschien een overzicht van welke naalden in welke motoren zijn geleverd?

Alvast dank voor het meedenken!

EDIT: ohja, wel even handig om erbij te zeggen dat het om een B19A van '84 gaat. Elektronische ontsteking (Renix), met Stromberg 175 CD 2 SE carburateur.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Citaat:Heeft iemand misschien een overzicht van welke naalden in welke motoren zijn geleverd?

[ATTACH=CONFIG]1948[/ATTACH]

Uit: Tp11740 2 Carburetted Fuel Systems op Kjet.org


Bijlagen Afbeeldingen
   
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Ik denk dat er wat mis is met het naald-optil-mechaniek. Kijk eens of de naald omhoog gaat als je gasgeeft etc. Je zal toch misschien iets verkeerd om gemonteerd hebben, kijk eens naar de luchtschuif, deze heeft een voor- en achterkant.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
bedankt voor dat overzichtje!
volgens mij zit er nu een naald van een B21 in...

@ Marc: dat kan toch niet? Ik heb het grote membraam ook vernieuwd en de nokjes hierop zitten keurig in de uitsparingen van resp. de demperzuiger en carburateurhuis. Vanwege die uitsparingen en nokjes kan de demperzuiger (of luchtschuif, hoe je het wilt noemen) toch maar op ÃÃn manier gemonteerd worden?

Wat me wel opviel is dat ik de gasstang een stuk moest terugstellen. De gasklep van de nieuwe carburateur is goed afgesteld, bovendien precies hetzelfde als de oude carburateur. Toch moest ik het stangetje een stukje terugstellen omdat anders de gasklep een stukje open zou blijven staan.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#5
Dat van die nokjes zou de luchtschuif inderdaad op de juiste manier in de carb krijgen. Je hebt de org. carb gereviseerd of een andere gereviseerd? Misschien ben je een spacer vergeten. Op 1 plaatje op p. 50 zie ik een dikke spacer.
Heb je gecontroleerd of de gasklep met de goede kant naar voren zit? De afgeschuinde kanten moeten keurig parallel met de binnenwanden zitten.

Het deksel heeft ook nog een richting maar ik kan me niet voorstellen dat dat veel uitmaakt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
De gasklep is niet los geweest; die is prima, zonder speling en ook goed afgesteld.
De spacer zit er niet tussen, maar zat er ook niet tussen. Zou dat echt zoveel verschil maken?

De originele carburateur heb ik hier liggen, ik heb een andere gereviseerd zodat de auto in de tussentijd kon blijven rijden.

Behalve die spacer, verder nog tips..? Wat zou er gebeuren als er bijv. een naald van een B21 of B23 in zit?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#7
Spacer heeft geen invloed op omschreven gedrag.
Dus maakt niet veel uit.

Ik zou de naald en de sproeierbuis van de originele eens uitwisselen met deze.
Ik vermoed nl dat daar het euvel zit.
Antwoord
#8
Vlotter niveau of lekke vlotter?
Antwoord
#9
Als er een spacer tussen had gezeten had dat misschien verklaard waarom je de gasstang zo'n eind korter moest maken. Verder verwacht ik weinig van een andere sproeier (alle sproeiers zijn 0,100 inch) of naald behalve wat mengselsubtiliteiten. Ook met een totaal versleten naald en sproeier vertoont mijn B20 niet zulk onaangepast gedrag (oftewel is rijdbaar tot de bougies verstopt zijn met roet).

Ik zou beide carburateurs nog eens goed naast elkaar houden. Er is iets fundamenteel mis waardoor hij alleen via het choke mechanisme benzine krijgt (de choke in deze carb is een gecalibreerde kortsluiting van vlotterkamer naar venturi).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Bedankt voor de antwoorden heren.
Tja, ik snap er ook niets van. De vlotterkraan is ook vernieuwd, vlotter is getest op werking. De motor verzuipt ook niet, sterker nog hij loopt voorbeeldig zolang de choke er maar op staat en het toerental 1500 of hoger is. Daaronder loopt 'ie alleen met een pisrijk mengsel (zwarte rook bij gasgeven).

Over een week of twee ga ik de carburateurs weer omwisselen en dan zal ik de gereviseerde nog eens aan een flinke inspectie onderwerpen. Ik houd jullie op de hoogte. Mochten jullie in de tussentijd nog ideeën hebben, hoor ik die graag!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 583 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.285 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.799 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.955 1 September 2022, 19:26
Laatste bericht: Marc1970
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.588 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  dubbele carburateur pieter2 7 3.867 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.758 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  175cd carburateur overstroomt Nivek 7 7.254 24 January 2017, 20:42
Laatste bericht: Nivek
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.226 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.201 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)