Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen
#1
Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat ik de juiste wegen heb gevonden om dit probleem aan te kaarten.

Onlangs ben ik begonnen met het rijdend maken van een 1992 Volvo 240 Polar, origineel 2.0 b200f. Deze is omgebouwd naar een b230F. In 1992 is er voor de eerste uitlevering een Vialle LPG installatie gemonteerd. Deze zit er nog steeds in. Ondertussen heeft hij 3,5 jaar stilgestaan. Momenteel heeft het chassis 460.000km en de motor ongeveer 230.000. Ik ben de tweede eigenaar en de auto is vanaf 1992 in mijn familie geweest en altijd dealer onderhouden.

Ik heb het volgende probleem.

De auto start niet op het benzinesysteem maar wel op het LPG systeem. Op het LPG systeem loopt hij perfect (heb al de olie vervangen en nieuw luchtfilter geplaatst). Echter wanneer ik naar benzine overschakel stopt de auto er direct mee. 

Er komt geen brandstof bij de motor denk ik.

Beide pompen (denk ik) schakelen niet in en maken geen geluid

Dus wat heb ik al gedaan aan de auto?

Het brandstofpomprelais vervangen; het klikt, maar niet altijd. Lijkt alleen te klikken als de accu van de auto volledig is opgeladen of bij de eerste paar pogingen om te starten. Het oude (volvo origineel) relais lijkt even goed/slecht te werken als de nieuwe (vervangingsdeel van estateservices.nl). 

Voor de zekerheid de brandstoftank afgetapt en nieuwe verse brandstof toegevoegd.

Jumpen van zekering 4 en 6 schakelen de pompen helemaal niet in (zowel de linker als de rechter connector van zekering 4 schakelen de verschillende pompen in). Dit is een bekende test en de pomp zou hierbij wel degelijk bij aan moeten slaan. Heb voor de zekerheid ook beide zekeringen vervangen.

Ik heb ook de zekering van 25 ampère naast de batterij vervangen, leek in orde, maar voor de zekerheid vervangen door een nieuwe.

Dus ik vermoed een slechte brandstofpomp (buitenste) en de binnenste is moeilijk te horen, heb ik gelezen, maar ik hoor niets. Wat kunnen andere problemen zijn? Het is een WIT label ECU dus niet de beruchte roze. Verder lijken aansluitingen en zekeringen in orde. De stekker en draden van de 25amp zekering en het pomprelais zien er ook prima uit. Enige tips?


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#2
Tja. De originele Vialle LPG installatie in 1992 is met een stappenmotor, die input van het benzinesysteem krijgt, dus dat zal wel kloppen qua sensoren, relais en signalen. Het brandstofrelais voorziet nog meer onderdelen van elektra, die doet t gewoon. Ook draaien alle pompen in de originele opzet mee als ie op LPG loopt, om de druk erop te houden ingeval je omschakelt (benzine circuleert gewoon).

De hoofdpomp draait ongezekerd, en ik bedacht nog wat maar dat weet ik niet meer. Ah ja het enorme benzinefilter zal niet gauw verstopt raken maar het kan

IK vermoed dat iemand de pompen heeft gesaboteerd (draadjes los), of beide pompen zijn stuk (onwaarschijnlijk). Meet of er 12V op de stekker bij de pomp staat.

Maar, dit probleem past beter bij Motor of Elektra (voor de volgende keer). Een auto uit 92 starten kan je nauwelijks restaureren noemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Goeie tips Marc.
Vanaf de pomp terugzoeken tot het punt dat je wel 12v meet lijkt me inderdaad de beste manier om het manco te vinden.
Bij de accu of schutbord zit een grote zekering waarmee de brandstofpomp gezekerd is. De hoofdpompgaat normaal gesproken niet via de zekeringkast. De intankpomp wel dacht ik.
Topic verplaatst inderdaad.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 383 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 249 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Rotor B230F 244GL1978 0 306 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.639 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.054 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.014 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.375 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.759 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 1.904 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.426 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)