Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Start niet/ valt uit
Hallo luitjes,

Na vorige week een volvo 245 turbo gekocht te hebben nu al de eerste problemen,
Hij loopt op lpg en benzine

Ten eerste het startprobleem;
Wanneer ik hem wil starten slaat hij niet aan, bougies getest en alle vier een vonk.
Het lijkt alsof hij geen brandstof toegevoerd krijgt.

Vervolgens het stationair probleem;
Soms start de motor wel namelijk in een keer zonder problemen. Vervolgens zakt hij langzaam in zijn toeren totdat hij uitvalt. Daarna is er een luide hoge toon te horen van de brandstofpomp.

Alle zekeringen zijn voor de zekerheid vervangen en alle kabels zijn gecheckt.

Ik denk zelf dat het niet starten ligt aan het brandstofrelais en het stationair probleem aan het gasklephuis of een loszittende kabel.

Iemand enig idee verder?

Alvast bedankt!
Antwoord
Op lpg start/loopt hij ook niet?
Antwoord
Hallo , is mijn oude turbo ;-)
Nooit dit probleem gehad, ik reed eigenlijk wel altijd op lpg en soms voor volle vermogen even op benzine, deed ie altijd goed.
Ik denk toch echt aan de vonk omdat hij op lpg ook slecht loopt, contactpuntafstand gecontroleerd ? Of toch ergens een slangetje los, op benzine reageerd hij daar erg op ivm dat de kjet klep helemaal vooraan zit, voor de turbo nog, dus als hij ergens valse lucht zuigt beweegt de klep minder en dus geen brandstof, maar op lpg heeft dit zo goed als geen invloed omdat het gasstuk vlak voor het gasklephuis......
Als hij zowel op lpg en benzine slecht loopt zit het denk ik toch echt in de ontsteking...
succes, wel jammer want bij mij liep hij echt altijd goed.....
Antwoord
Of zou het brandstoffilter verstopt zitten ?
Antwoord
bedankt voor de reacties,

Hij start op zowel lpg als benzine niet.

Verder vier bougies getest en alle vier vonk dus ontsteking zou goed zijn.

Met contactpuntenafstanden ben ik niet bekend, heb een bevriende monteur naar laten kijken maar die zei dat ze goed waren.
Heeft u eventueel wat verdere uitleg hierover sludge?

Alle slangen vanochtend nog gecheckt en toen startte hij ook in een keer, tot drie maal toe. Vervolgens wilde hij niet meer starten en was vanmiddag nog niet aan de praat te krijgen.

Alvast bedankt!
Antwoord
Verdelerkap eraf halen , zit met 2 klemmetjes kan je zo los klikken, in de versnelling zetten en dan vooruit duwen totdat de puntjes op zijn grootste afstand staan, dacht 0.40 mm dat ze moeten.
Antwoord
Hi Schipper,

Ik heb het geluk dat ik ook zo'n dikke Turbo heb. En er ook van alles al mee heb gehad.

Allereerst heb je bij een Turbo een elektronische ontsteking, dus de puntjes kun je gelijk vergeten (als het nog redelijk origineel is).
Zo'n vreemde storing heb ik ook gehad: controleer eens de slang van de vlamdover onder je spruitstuk (zwarte plastic geval)naar de ingaande slang van je Turbo (aluminium bocht). deze loopt over de motor heen en zit origineel in een schuimrubber hoes.
Dit is een plastic slang die in de loop der jaren hard wordt en breekt. Als deze slang kapot is of van een van beide aansluitingen is afgefloept, trekt de motor mega valse lucht en loopt de motor slecht, slaat af of loopt helemaal niet meer.
Op het inlaatspruitstuk aan de kant van het schutbord zit verder een luchtregelklep voor koude start. Controleer eens of deze slangen en kijk of deze klep nog werkt. Als de motor koud is staat de klep op een kiertje, naarmate de motor warmer wordt gaat deze klep dicht. Kun je eens volspuiten met WD40, wordt ie weer lekker schoon van !

Je kunt verder je brandstofpomp eens laten draaien door zekering 4 en 6 door te verbinden. Draai de centrale leiding los op de spinnekop (voorzichting !!) en kijk of er brandstof komt. Mogelijk is je brandstofpomp overleden (vanwege dat hoge geluid)

Zoniet, zoeken we verder !

Groet,

Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Oja haha elektronische ontsteking...oepsie.
Was in de war met mijn 1800es die heeft de d jet injectie maar wel puntjes.....
Antwoord
Vandaag nog druk bezig geweest met het opknappen van mijn kamertje in eindhoven dus nog geen tijd gehad om naar de volvo te kijken, vannacht ook op vakantie dus hou jullie over een week weer op de hoogte.
Ik ga na de vakantie samen met een bevriende monteur de auto helemaal nakijken en bepalen waar het probleem vandaan komt.
Zal daarin eerst de punten bekijken die HansDAF heeft aangekaart, bedankt hiervoor!

Ontsteking is dus inderdaad elektrisch, vond het al raar dat ik het niet kon vinden haha.

Jullie zullen nog wel van me horen,

Groeten!
Antwoord
Zo goeienavond,

Vanmiddag weer terug gekomen vakantie en gelijk met de auto begonnen.
Heb hem gestart en liep helemaal perfect, heb hem een tijdje stationair laten draaien en om te testen gelijk een rondje van 10 km mee gereden.
Alles leek het perfect te doen en na het ritje heb ik hem ook nog een tijd stationair laten draaien en bleef het gewoon doen

Maar....

Vervolgens weer proberen te starten en loopt vervolgens in toeren terug en valt weer uit binnen 2 minuten, dit gaat heel geleidelijk.
Toen de dop van de koelvloeistof open gedaan en het borrelde, niet alsof het aan het koken was maar of er luchtbellen uitkwamen.
Dit is dus een belangrijke aanwijzing.

Daarna alle punten van HansDAF nagekeken, bedankt hiervoor maar helaas mocht het niet helpen, luchtregelklep is nu wel weer mooi schoon.

Vervolgens weer de motor aan de praat gekregen en gekeken of er bij verschillende toerentallen lucht naar boven kwam in het reservoir maar helemaal niks. Is hiermee een lekke koppakking uitgesloten of toch beter een ander testje doen?

Conclusie:
Brandstoftoevoer lijkt goed te werken maar wordt er ergens in het koelcircuit valse lucht getrokken?

Ik ben nu weer flink aan het brainstormen waar het probleem nu zou kunnen zitten, hebben jullie toevallig nog ideeën?

Alvast bedankt!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 199 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 302 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 923 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 645 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 4.191 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.330 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.360 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.916 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.518 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.556 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)