Beste lezer,
Mijn volvo 244DL uit 1982 met een B19A start als ze koud is erg lastig. Zelfs met de choke en eventueel een beetje gas bij gaat het erg lastig. Ik ben meestal wel een minuut bezig voordat ik d’r aan de praat heb. Als de motor warm is, is er niks aan de hand. Dan start ze moeiteloos.
Heeft iemand hier ervaring mee of eventueel tips wat er aan de hand is en hoe ik het kan oplossen?
Hoi Cml,
Welkom op dit forum!
Vervelend probleem. Misschien helpt het om iets meer info te geven.
Bv:
- Welke carb zit erop?
- je noemt geen brandstof. ik neem aan dat je dus op benzine rijdt (en de vermelding van gas dus niet letterlijk genomen moet worden)
- wat gebeurt er bij het (niet ) starten, bokken, wel aan willen slaan, of iets anders?
- Hoe ruikt het dan bij de uitlaat?
- is het toch LPG: verdamper te koud?
Dit soort zaken (en andere inf) kan anderen helpen om een idee te vormen....
Succes!
(1 November 2025, 15:53)BartJu schreef: Hoi Cml,
Welkom op dit forum!
Vervelend probleem. Misschien helpt het om iets meer info te geven.
Bv:
- Welke carb zit erop?
- je noemt geen brandstof. ik neem aan dat je dus op benzine rijdt (en de vermelding van gas dus niet letterlijk genomen moet worden)
- wat gebeurt er bij het (niet ) starten, bokken, wel aan willen slaan, of iets anders?
- Hoe ruikt het dan bij de uitlaat?
- is het toch LPG: verdamper te koud?
Dit soort zaken (en andere inf) kan anderen helpen om een idee te vormen....
Succes!
Hoi Bart,
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik rijd op benzine en met gas bij bedoelde ik inderdaad mijn rechtervoet.
De carb is van Pierburg en er staat ‘175 CD’ op. Als ik de startmotor laat draaien hoor je eerst dat ze wel aanslaat maar dan blijft ze nog niet lopen. Als ik de startmotor wat langer laat draaien hoor je op een gegeven moment dat ze niet meer aanslaat. En bokt ook een beetje.
En aan de uitlaat ruik ik niet perse iets geks maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik niet zo goed zou weten wat ik wel of niet zou moeten ruiken.
1 November 2025, 18:08 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 November 2025, 18:25 door Rin.)
Dag Ik heb dezelfde carb. Ik noem wat checkpunten. - op het inlaatspruitstuk (zie foto) zit mogelijk bij jou ook een afsluit/ openingsrelais, dat kan bijv. slecht contact maken. Het moet klikken wanneer de auto op contact staat en je de stroomdraad lostrekt. - je kunt het carb. deksel los maken (drie schroeven) Daar zit een rubber onder; een membraan en daaronder een zuiger. Controleer het membraan op gaatjes. Trek daarvoor het geheel naar boven uit de carb. Check het rubber op scheurtjes, kijk of de zuiger schoon is. Deze moet soepel omhoog en omlaag gaan.Onder de zuiger zit een lange pin. Is die niet recht of is die beschadigd? Zit er ook olie in de carb? - trekt je tank niet vacuum? - Zit er oude benzine in je tank? Dat ruikt vies. Niet zoals normaal wanneer je tankt.
- Zit er water in je carb. - In het spruitstuk zit een stelschroef, daar zou je (goed onthouden welke kant je opdraait en hoever) en draai eraan, maar ook terug wanner dat niet helpt.
Maar je kunt ook een electrisch probleem hebben - bougiekabels die niet goed isoleren - bougies met te grote of te kleine vonk afstand - versleten contactpuntjes onder je verdeler.
En mogelijk ook een zwaar vervuild luchtfilter.
Een van de kleine slangetjes op de carb. Los of ingescheurd? of Een breuk in de onderdrukslang naar je rembekrachtiger ksn ook stotteren veroorzaken.
door valse lucht.
Geen dank, daar is een forum voor!
Je geeft aan dat bi warme motor er geen problemen zijn. Ik zou dan zelf niet te veel overal aan gaan draaien, daarmee verloopt ook mogelijk de warme loop.
Met bij de uitlaat ruiken bedoel ik: ruik je benzinelucht na een tijdje doorstarten? Als een motor niet loopt, zou er op een gegeven moment ook onverbrande benzine naar buiten moeten komen.
Ik heb een andere carb (SU) en die snap ik nog niet helemaal, dus aan deze waag ik me ook niet te specifiek, wel wat algemenere gedachten:
- zoals Rin zegt: kijk eens of de relais en/of koudestartinrichting goed werkt.
Nog wat wat probleempjes die ik ooit heb gehad:
- een iets lekke benzine leiding. Hierdoor verdampte de benzine bij slitstand uit de slang en moet de pomp het weer van verder halen, duurt iets langer. De pomp is een mechanische op het blok, die draait dus mee met de motor. Is wel zelf aanzuigend, maar dat doet ie minder goed tot niet als er een lekje is (trekt dan ook lucht).
Als je de benzineleiding ipv carb in een fles hangt, komt er dan benzine uit bij die koude start? Als het goed dicht is zou er al vlot (pulserend) benzine uit moeten komen. Ruik ja na wegzetten van de auto een bezninelucht bv onder de kap?
- Zit er een brandstoffilter in de leiding? Hier zit vaak een deel lucht in, maar de vloeistof moet een fase zijn (benzine) niet 2 (benzine en water). Dat kan wel gaan voorkomen op oudere benzine, en dan vooral de regulire met ethanol. Dus (zoals Rin al aangaf) welke beznine zit er in, en hoelang al? Eventueel vocht hoopt zich (in mijn ervaring) op iin het filter, maar motor loopt niet lekker op water (helaas).
Over het gebruik van de choke: deze opent een serie openingen waardoor extra benzine de koude motor in gezogen kan worden (om het neerslaan van benzine in de koude luchtinlaat te compenseren). In de uiterste stand wordt pas de gasklep een beetje geopend. Die openingen zijn allemaal nauwkeurig bepaald door de ontwerpers. Je hoeft dus zelf geen gas geven in de choke-start situaties, dat is zelfs contraproductief.
De choke maakt starten en lopen tot arctische temperaturen mogelijk. Bij ons milde klimaat zou je de choke uittrekken, starten en meteen weer half terug duwen.
2 November 2025, 16:09 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 November 2025, 16:29 door Rin.)
Ik vergeet:
Wanneer de motor eenmaal warm het wel goed doet kan het ook aan valse lucht via de pakkingen zijn.
Bij warme motor zet het metaal uit.en dicht/knijpt het de pakkingen beter.
- draai de moeren van de carb. op de motor (4 stuks) wat steviger aan, hoeft slechts weinig draaien te zijn.
- mogelijk zit daar ook nog een tussenstuk met moeren, die dan ook aandraaien
- de moeren van het inlaat- en uitlaatspruitstuk, (2× 8 stuks)
- en de drie moeren van de uilaat naar het uitlaatspruitstuk
Zowel met het aandraaien van de moeren, als het goed controleren van droge poreuze, gescheurde of gebarsten slangen kan het stottteren misschien opgelost zijn.
- Wanneer de motor eenmaal warm is kun je ook met een plantensproeier over de bougiekabels gaan.
Bij versleten kabels gaat de motor dan ook stotteren > versleten bougieskabels. En dat merk je vooral bij starten bij vochtig weer.
Hierboven wordt nog melding gemaakt van een koude startrelais, die heb ik nog nooit kunnen vinden bij dit oudere type 245. Tenzij het dat relais hierboven op de foto is. Maar dat is dacht ik enkel een opener/ afsluiter(?)
Dit allemaal gecontroleerd hebbende, heb ik ook al eens het probleem gehad dat uiteindelijk de as van de verdeler het probleem was die onregelmatig stotteren veroorzaakte door kortsluiting. Een 123 onsteking aanschaffen is dan een aanrader. Nooit meer contactpuntjes afstellen en strak motorgeluid.
Hierboven wordt nog melding gemaakt van een koude startrelais, die heb ik nog nooit kunnen vinden bij dit oudere type 245. Tenzij het dat relais hierboven op de foto is. Maar dat is dacht ik enkel een opener/ afsluiter(?)
[...]
Je hebt gelijk Rin, relais is niet het juiste woord, afsluiter (of solenoid?) is een beter beschrijving!
In de SU zit ook nog een andere vorm van temperatuurcorrectie, een bimetaaltje die de temp (en dus dichtheid van de brandstof corrigeert).
Dan nog wat de valse lucht betreft: die test je meetsl amet remmenreiniger bij draaiende motor. Spuit wat remmerreiniger rond de motor. Bij lekkage zal de motor even wat sneller gaan lopen door de extra 'brandstof'.
Dit is tijdens starten dus wat lastiger. Heb je al eens met startpiloot geprobeerd? Als ie daar wel mee start, dan verdenk ik toch de brandstof toevoer.
Ja inderdaad het simpele vervangen van de contactpuntjes heeft de koude start van mijn 144 erg veel goeds gedaan. Die dingetjes moeten bolrond zijn anders krijg je geen mooie blauwknetterende vonk, wat je verder ook afstelt, vervangt en verdraait.
De B19A is tot 1984 geleverd met puntjes, andere motortypes hadden al geavanceerdere ontstekingstechniek. Maar het is een superbetrouwbaar systeem, als de puntjes goed zijn (en de condensor, en de nokken van de verdeleras, en deze as een drupje olie krijgt af en toe, en de nokken gevet zijn met Bosch verdelernokkenvet, en dit en dat en zus en zo)