Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B18a wil niet op LPG, nieuwe verdamper maar geen succes
Vanmorgen even flink aan het stoeien geweest met de ama. Op benzine loopt hij inmiddels maar krijg hem niet aan de praat op LPG.

Verdamper is vervangen door een identieke en zou dus gewoon moeten werken. Ik heb inmiddels veel gelezen op het web maar het wordt eigenlijk alleen maar onduidelijker dus vandaar nog een poging hier.

Het volgende gebeurt:

er gaat LPG naar de eerste afsluiter voor de verdamper, gecontroleerd door even de wartel wat los te draaien en hier komt LPG uit. check

bij het starten (tenminste een poging tot) hoor ik een duidelijk gesis gevolgt door een tik. (deed hij voorheen ook) dus het lijkt me dat er lpg de verdamper ingaat.

maar starten ho maar, ik heb gestoeid met afstellers maar geen succes.

Nu wil ik meten of de afsluiters wel stroom krijgen maar met mijn meettechniek meet ik niets. Er zit een plus en een min op de afsluiters en het lijkt me dat ik dan toch iets moet meten (12v bijvoorbeeld :-)

Iemand een idee waar ik nog verder kan zoeken en of de lpg schakelaar op de + of - van de bobine aangesloten moet zitten (hij zit nu op de plus maar las ergens op het www dat deze op de - moet???)

Hoop dat ik uiteindelijk eens uit ga komen.

Alvast bedankt.

Dit ie hem:
[Afbeelding: aansluiting_lovato.jpg]
Antwoord
Citaat:Nu wil ik meten of de afsluiters wel stroom krijgen maar met mijn meettechniek meet ik niets. Er zit een plus en een min op de afsluiters en het lijkt me dat ik dan toch iets moet meten (12v bijvoorbeeld :-)

Zit een spoeltje om de afsluiter, prik erop moet 'm magnetisch maken, dus even een kloeine schroevendraaier/spijker oid op de moer houden, en kijken of die wordt aangetrokken.

Heb hier een tekening staan van mijn bedradingsschema mbt het LPG-gebeuren, misschien heb je iets aan?

Btw, er zitten hier en daar wat zekeringen tussen, check die eens?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:Zit een spoeltje om de afsluiter, prik erop moet 'm magnetisch maken, dus even een kloeine schroevendraaier/spijker oid op de moer houden, en kijken of die wordt aangetrokken.

Heb hier een tekening staan van mijn bedradingsschema mbt het LPG-gebeuren, misschien heb je iets aan?

Hoi,

ik heb net even de afsluiters getest, + en - rechtstreeks van de accu en op de afsluiters. Ze klikken allebei dus ga ervan uit dat ze werken. Ook even geprobeerd zonder stroom op de afsluiters. Ik hoor dan vanzelfsprekend geen geklik en geen gesis.

Bedradingsschema is meer dan welkom thanks! (zie net dat je een linkje hebt geplaats, duik er gelijk even in)

Alvast bedankt.
Antwoord
Deze tekening is zonder extra relais (dus zonder de mogelijkheid om de gasinhoud op de benzinemeter af te lezen)
Wellicht iets simpeler te volgen.

[Afbeelding: lpgsmall.jpg]
Antwoord
Zie ik het nu goed dat de aansluiting op de bobine op de - is?? Zit bij mij op de + nu, zou dat het kunnen zijn? En kan ik dit zonder schade te berokkenen kunnen proberen?
Antwoord
Tijdens het starten wordt een groot deel vd stroomverbruikers uitgeschakeld. Soms (vaak) zit de LPG installatie hier ook bij, en dat helpt niet bij de koude start.
De enige betrouwbare + voor een LPG installatie is de + op de bobine, die krijgt altijd spanning. Bij de Amazon zit dat wat lastiger omdat de + in een pantserkabel zit. Maar met een diode of relais op te lossen dacht ik. Kijk op de V44 site, staan zat ideeën.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Tijdens het starten wordt een groot deel vd stroomverbruikers uitgeschakeld. Soms (vaak) zit de LPG installatie hier ook bij, en dat helpt niet bij de koude start.
De enige betrouwbare + voor een LPG installatie is de + op de bobine, die krijgt altijd spanning. Bij de Amazon zit dat wat lastiger omdat de + in een pantserkabel zit. Maar met een diode of relais op te lossen dacht ik. Kijk op de V44 site, staan zat ideeën.

Bij mijn ama is de pantserkabel setup al vervangen door een "normale" bobine, maar het is dus goed dat deze op de + van de bobine zit.
Antwoord
Ik weet niet of jij dezelfde LPG-schakelaar hebt?

Btw, ik ben ook geen elctrotechnicus hoor, kan best wezen dat ik daar een 'minnetje' teveel heb gezet.

Btw2, hier staat wat info over de 1 en de 15 op de bobine
Antwoord
Rob schreef:Ik weet niet of jij dezelfde LPG-schakelaar hebt?

Btw, ik ben ook geen elctrotechnicus hoor, kan best wezen dat ik daar een 'minnetje' teveel heb gezet.

Btw2, hier staat wat info over de 1 en de 15 op de bobine

Elektrieke gedeelte wordt duidelijker, ik heb overigens nog het oude type schakelaar zonder de lampjes. Alleen een Benzine - Niets - LPG stand..
Antwoord
Als je de kleine + draad van de startmotor haalt en start, kan je de installatie 'droog' testen en alle afsluiters horen klikken zonder dat de motor herrie maakt.
Behalve die op de verdamper natuurlijk want die wordt gestuurd door het veiligheidsrelais.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 199 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 865 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 923 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 645 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 4.191 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.330 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.360 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.916 14 May 2023, 11:23
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.227 7 February 2023, 09:19
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.518 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)