Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: May 2021
Beste Leden,
Ik ben nieuw op het gebruik van een forum, maar ben een beetje radeloos dus heb wat tips nodig. Ik ben 19 jaar oud en heb nog niet genoeg ervaring om het probleem te herkennen.
Ik heb twee weken terug een 240GL 2.3L carb, uit ‘86 aangeschaft. Er ligt een B230A in met pas 300.000 op de teller. De Volvo heeft 3 jaar lang stil gestaan.
De Volvo loopt niet.
Ze heeft een brandstof toevoer (matig), wanneer ik de slang van de carb loshaal spuit er brandstof uit.
Aan de ontsteking ligt het niet, op een snuif remreiniger loopt ze prima.
De carburateur en inlaat zelf, zijn helemaal in orde.
Distributie lijkt in orde, blok gaat ook heel mooi rond.
Maaaar,
Afgelopen week ontdekte ik dat het brandstofpomp relais ontbrak. Na heel lang zoeken trof ik een losse stekker aan. Ik dacht dat dit de reden was dat de Volvo niet aan wilde slaan. Echter zorgt het aansluiten er nu voor dat ze geen vonk meer heeft. Dit heeft ze zonder relais wel. Met bp relais wilt ze niet op remreiniger lopen.
Wanneer ik de Volvo start met bp
relais wilt ze dus niet ontbranden/vonken, als ik vervolgens het relais loshaal en dan start, blijft ze heel mooi 10sec lang lopen tot de druk vd brandstof verdwenen is.
Het lijkt dus wel op een goede toevoer van brandstof, echter mist de vonk nu ;(
Ik heb zelf 2 rechterhanden, alleen wanneer het op elektra aankomt raak ik de weg kwijt.
Heb al verschillende dingen geprobeerd om het relais te omzeilen, geen resultaat. Het relais klikt wanneer ik hem aansluit maar vervolgens niet bij omdraaien van het contact.
Is er iemand die dit probleem herkent of die me in de juiste richting kan wijzen?
Vriendelijke groet,
Jelte
Bijgevoegde foto’s voor verduidelijking:
Blok met loshangende kabel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 May 2021, 15:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2021, 16:56 door Marc1970.)
Aanslaan op startpiloot remreiniger e.d. wil niet zeggen dat er een goede vonk is, dat spul ontbrandt al door de druk in de cilinder alleen.
Een carb motor heeft geen brandstofpomprelais, dat scheelt ook. De benzinepomp is mechanisch en zit op de zijkant van het motorblok, ergens onder de carb. Dat er een aansluitmogelijkheid is voor een bp relais, en dat de ontsteking daarop reageert, vind ik al vreemd eigenlijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: May 2021
(7 May 2021, 15:58)Marc1970 schreef: Aanslaan op startpiloot remreiniger e.d. wil niet zeggen dat er een goede vonk is, dat spul ontbrandt al door de druk in de cilinder alleen.
Een carb motor heeft geen brandstofrelais, dat scheelt ook.
Marc,
Dank voor je reactie!
Waarvoor zou je losse stekker zijn onder het Dashboard dan?
Wanneer ik de bougies tegen de inlaat of deksel houd, vonken ze mooi sterk en blauw.
Zou het dan toch aan de werking vd brandstofpomp liggen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 May 2021, 16:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2021, 16:38 door Marc1970.)
De ontsteking van deze dingen is al vrij ingewikkeld, er zit een sensor boven het vliegwiel die rpm en BDP aangeeft, en een soort computer verderop die de inschakelduur en zo berekent, en nog wat toestanden voor vervroeging, pingelen en zo.
Hier staat een diagram met alle onderdelen en bekabeling onderling: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Goeie blauwe vonk is precies wat je nodig hebt. En dan ook liefst op tijd en in de goede volgorde.
En brandstof, die wordt nu wel verdacht ja.
Die stekker op die plek ken ik niet, maar in 1986 had je al zeker 240's met injectie. Op zich kloppen de draadkleuren wel ongeveer met een brandstofrelais. Misschien was Volvo in 1986 al zo makkelijk dat ze in alle auto's dezelfde kabelboom staken.
Het is wel vrij normaal dat je allerlei lege stekkers vindt onder de motorkap, van dingen die er niet zijn zoals airco of koplampruitewissers etc.
OP zich heb ik deze storing niet meegemaakt. Met een volle vlotterkamer zou een motor langer dan 10 seconden stationair kunnen draaien, meest.
In t boekje (TP11740, Carburetted fuel systems) staat bijvoorbeeld dat de ontluchting vd vlotterkamer verstopt zit. En dat misschien de 'anti nareutelklep' vast zit, dat is dat tonnetje met die draden erop in de inlaat. Deze heeft vooral invloed op stationair lopen. Draai m er gerust uit en sluit het gat af met een stopje.
Misschien is de vlotternaald en de rest van de carburateur ook niet meer flitsend na 3 jaar stilstaan en komt de benzine lastig in/door de carb. Dat zou na een tijdje weer kunnen soepel worden, of niet en dan moet je het ding uit elkaar gaan peuteren.
Benzinepompje kan ook (helemaal of half) stuk gaan van verdroging, in dat geval kan een deel vd benzine in het carter van je motor belanden en dat is niet best!!! voor de smering.
Dit is jouw carb, een Pierburg 175 CDUS met al z'n onderdeeltjes: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: May 2021
(7 May 2021, 16:08)Marc1970 schreef: De ontsteking van deze dingen is al vrij ingewikkeld, er zit een sensor boven het vliegwiel die rpm en BDP aangeeft, en een soort computer verderop die de inschakelduur en zo berekent, en nog wat toestanden voor vervroeging, pingelen en zo.
Hier staat een diagram met alle onderdelen en bekabeling onderling: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Goeie blauwe vonk is precies wat je nodig hebt. En dan ook liefst op tijd en in de goede volgorde.
En brandstof, die wordt nu wel verdacht ja.
Die stekker op die plek ken ik niet, maar in 1986 had je al zeker 240's met injectie. Op zich kloppen de draadkleuren wel ongeveer met een brandstofrelais. Misschien was Volvo in 1986 al zo makkelijk dat ze in alle auto's dezelfde kabelboom staken.
Het is wel vrij normaal dat je allerlei lege stekkers vindt onder de motorkap, van dingen die er niet zijn zoals airco of koplampruitewissers etc.
OP zich heb ik deze storing niet meegemaakt. Met een volle vlotterkamer zou een motor langer dan 10 seconden stationair kunnen draaien, meest.
In t boekje (TP11740, Carburetted fuel systems) staat bijvoorbeeld dat de ontluchting vd vlotterkamer verstopt zit. En dat misschien de 'anti nareutelklep' vast zit, dat is dat tonnetje met die draden erop in de inlaat. Deze heeft vooral invloed op stationair lopen. Draai m er gerust uit en sluit het gat af met een stopje.
Misschien is de vlotternaald en de rest van de carburateur ook niet meer flitsend na 3 jaar stilstaan en komt de benzine lastig in/door de carb. Dat zou na een tijdje weer kunnen soepel worden, of niet en dan moet je het ding uit elkaar gaan peuteren.
Benzinepompje kan ook (helemaal of half) stuk gaan van verdroging, in dat geval kan een deel vd benzine in het carter van je motor belanden en dat is niet best!!! voor de smering.
Dit is jouw carb, een Pierburg 175 CDUS met al z'n onderdeeltjes: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html
Bedankt Marc!!
Dat verklaart een hoop.
Ik ga even het brandstofsysteem nalopen.
Mechanische pompje even bekijken en slangenwerk controleren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De benzine zelf kan ook al niet meer al te flitsend zijn, verouderd, minder vluchtige bestanddelen, alhoewel ik daar niet erg in geloof. Of de tank ligt vol roest die het opzuigpunt in de tank verstopt (zit wel een filtersok omheen). Een klein lekje in een brandstofleiding waardoor de pomp een hoop lucht aanzuigt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 May 2021, 18:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2021, 19:06 door Marc1970.)
De ontsteking zou een EZ-118K kunnen zijn, dat is met vliegwielsensor en ECU met vacuumaansluiting, of een TZ-28H zijn, iets simpeler met een Hall sensor in de verdeler. Beetje fragiel systeem met stekkertjes. De hele bedrading van deze bouwjaren kan biologisch afbreekbaar zijn, wat ook allerlei rare euvels kan geven.
ZOlang ie vonkt, hoera.
1986 en de B230A zijn niet heel veel verkochte 240's. Is altijd ff zoeken naar de juiste gegevens. Ik denk omdat Volvo toen druk bezig was de 740 te verkopen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
7 May 2021, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2021, 20:59 door Arjan..)
Die eerste stekker hangt loos te zijn bij meerdere 240's met carburateur, ook bij mijn 83-er met B23A.
Probeer eens uit een bidon verse benzine aan te zuigen. En check na een startpoging ook eens hoe nat de bougies zijn, hij kan ook verzuipen.
Die tweede losse stekker weet ik niet zeker. Warme start klep op het schutbord lijkt te ontbreken en daar lijkt een doodlopende slang te hangen.
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: May 2021
7 May 2021, 21:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2021, 21:27 door TenBrick.)
(7 May 2021, 18:57)Marc1970 schreef: De ontsteking zou een EZ-118K kunnen zijn, dat is met vliegwielsensor en ECU met vacuumaansluiting, of een TZ-28H zijn, iets simpeler met een Hall sensor in de verdeler. Beetje fragiel systeem met stekkertjes. De hele bedrading van deze bouwjaren kan biologisch afbreekbaar zijn, wat ook allerlei rare euvels kan geven.
ZOlang ie vonkt, hoera.
1986 en de B230A zijn niet heel veel verkochte 240's. Is altijd ff zoeken naar de juiste gegevens. Ik denk omdat Volvo toen druk bezig was de 740 te verkopen.
Erg dankbaar voor je info en kennis!!
Er zit een Hall sensor op de verdelers meende ik. De kabel erheen is wel zo goed als vergaan.
Komt door het geweldige idee van de bio-afbreekbare bedrading haha.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(7 May 2021, 20:57)Arjan. schreef: Die eerste stekker hangt loos te zijn bij meerdere 240's met carburateur, ook bij mijn 83-er met B23A.
Probeer eens uit een bidon verse benzine aan te zuigen. En check na een startpoging ook eens hoe nat de bougies zijn, hij kan ook verzuipen.
Die tweede losse stekker weet ik niet zeker. Warme start klep op het schutbord lijkt te ontbreken en daar lijkt een doodlopende slang te hangen.
Oké dat van de stekker is dan een geruststelling, ben wel benieuwd waar hij voor zou kunnen of moeten dienen.
Ik ga morgen even kijken wat ik aantref als ik me verder verdiep in het transport vd brandstof
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
8 May 2021, 09:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2021, 14:28 door Grey240Polar.)
Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.
Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:
Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.
Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.
Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.
Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken .
Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|