Berichten: 7
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2020
Ik hoor geen benzinepomp als ik de contactsleutel omdraai dus heb het vermoeden dat die niet start doordat er geen brandstofpomp werkt. Nu las ik ook dat de relais snel kapot kan gaan. Ik heb een 240 uit 1993, is aan dat relais makkelijk te komen? Ik zag op youtube

dat die onder het dashboard zit en zelfs door mij is te vervangen, Heb je verschillende relais? Ik heb een 2.0
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 March 2020, 23:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 March 2020, 23:27 door Marc1970.)
Ja hoor dat relais is echt gemaakt volgens de VOLVO (Volgende Onderdeel Ligt Verder Op) filosofie, en jaren lang tot in de 940 gebruikt, een wit blokje, als je geluk hebt fiets je naar de sloop en haalt m uit de eerste de beste.
Nummers:
https://www.240turbo.com/volvorelays.html#relay3523608
Een klapje erop geven met sleutel op II helpt in het begin ook nog wel.
Als je een soldeerbout, haal je nu het relais los uit z'n omhulsel en laat de soldeer rond de pinnen even opnieuw vloeien. Dan doet ie het morgen weer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 7
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2020
12 March 2020, 23:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 March 2020, 23:41 door luukv47.)
(12 March 2020, 23:15)Marc1970 schreef: Ja hoor dat relais is echt gemaakt volgens de VOLVO (Volgende Onderdeel Ligt Verder Op) filosofie, en jaren lang tot in de 940 gebruikt, een wit blokje, als je geluk hebt fiets je naar de sloop en haalt m uit de eerste de beste.
Nummers: https://www.240turbo.com/volvorelays.html#relay3523608
Een klapje erop geven met sleutel op II helpt in het begin ook nog wel.
Als je een soldeerbout, haal je nu het relais los uit z'n omhulsel en laat de soldeer rond de pinnen even opnieuw vloeien. Dan doet ie het morgen weer.
Dank ! Klopt het dat die onder het dashbord zit? en wat bedoel met sleutel op II ?? Kan het trouwens ook niet de ECU zijn?
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ecu kan idd maar niet voor de hand liggend..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
OP het gat waar je de sleutel insteekt staan Romeinse cijfers.
Het witte relais zit boven de rechtervoet vd bijrijder. De bekledingspaneel zit vast met draaiknopjes, kwart slag draaien. Bij de 740/940 zit ie achter de asbak, beetje duwen en trekken.
De ECU en nog 20 andere dingen kunnen ook, maar ik begin bij voorkeur bij de makkelijke/goedkope/snelle oplossingen.
Heb je wel benzine in de tank bijvoorbeeld?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
13 March 2020, 12:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 March 2020, 12:41 door Grey240Polar.)
Het relais heeft inderdaad de reputatie een wat gevoeliger onderdeel te zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er in 15 jaar 245 rijden nog geen problemen mee gehad (ook al zag ik bij mijn huidige 245 aan een bijgetrokken draad dat dat misschien wel ooit eens was geweest).
Het ding zit inderdaad onder het dashboard (zie filmpje
hier).
Kun je - met alle herriemakers als radio en ventilatie uit - het relais horen klikken pakweg een seconde na het op contact zetten (dat is dus stand II op het contactslot)?
Als het relais wel klikt, dan is iig de aansturing door de ECU ok. Dan nog kan het relais defect zijn.
Met een simpel testje dat
hier uitstekend beschreven wordt (eerste twee foto's) kun je het relais even overbruggen om te kijken of de pompen dan wel willen draaien.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 7
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2020
(13 March 2020, 12:34)Grey240Polar schreef: Het relais heeft inderdaad de reputatie een wat gevoeliger onderdeel te zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er in 15 jaar 245 rijden nog geen problemen mee gehad (ook al zag ik bij mijn huidige 245 aan een bijgetrokken draad dat dat misschien wel ooit eens was geweest).
Het ding zit inderdaad onder het dashboard (zie filmpje hier).
Kun je - met alle herriemakers als radio en ventilatie uit - het relais horen klikken pakweg een seconde na het op contact zetten (dat is dus stand II op het contactslot)?
Als het relais wel klikt, dan is iig de aansturing door de ECU ok. Dan nog kan het relais defect zijn.
Met een simpel testje dat hier uitstekend beschreven wordt (eerste twee foto's) kun je het relais even overbruggen om te kijken of de pompen dan wel willen draaien.
Nog dank voor alle tips van jullie. Heeft goed geholpen. Na een tik op het relais startte dat kreng... Ik heb hem gelijk bij de garage gezet om een nieuwe er in te zetten en dan eerst te bestellen natuurlijk want Brezan had ze niet. Daarnaast ging ook de motorkap niet meer dicht in de vergrendeling. Dus dat moet de beste man ook ff oplossen.