Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1991 240 start niet
Heren, een goedenavond.

Een tijd geleden vroeg iemand me om even naar z'n 240 te kijken van 1991 met LPG-dampgasinstallatie en 390 000km. Hij had de auto gekocht voor weinig, maar dat kwam deels omdat hij niet startte.

Er is al een en ander gecontroleerd geweest, maar het volstaat niet. Even een lijstje.
-Benzinepomprelais is vervangen
-Injectorrail is gedemonteerd geweest om te checken of de injectors opengaan (in eerste instantie niet, maar na de massa-aansluitingen grondig te kuisen was dat in orde)
-Er is vonk, luid en duidelijk
-Compressie klinkt ok, echter nog niet gemeten.
-Ontstekingstijdstip gecontroleerd met een scoop, hij vonkt 10 graden NA BDP.

Ik heb geprobeerd om dat laatste te verhelpen door de stroomverdeler te verdraaien, maar dat maakte niet veel verschil. Na een en ander op te zoeken heb ik geleerd dat de ECU de timing regelt en dat de stroomverdeler draaien dus weinig nut heeft.

De vraag is dus; waarom vonkt hij zo laat? Als de ECU voor de timing zorgt, zou die toch netjes 10 graden voor BDP moeten vonken?
Iemand een idee hoe de ontsteking in grote lijnen wordt geregeld bij een '92-er?

Hij start overigens zonder sputteringen of zonder bijna aan te slaan. Echt geen teken van leven.

Ik dacht morgen eens de merktekens van de distributieriem te checken, al is dat dan misschien vrij nutteloos als de ECU corrigeert...

Anyway, alleszins al bedankt voor jullie tijd Wink
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
De ontsteking is compleet elektronisch, en de rotor vrij breed, dus als de ontsteking er 1 of zelfs 2 tandriemtandje naast staat haalt-ie dat nog wel, zeker bij lage toerentallen. Maar als de riem er erg ver naast staat kan het systeem dat niet meer corrigeren/compenseren. De ECU berekent het tijdstip adhv krukaspositie en motorbelasting, maar weet niet of en hoe de vonk feitelijk overslaat en kan het tijdstip daar niet op aanpassen. Wel op pingelen.
Het tijdstip leest de ECU af van het vliegwiel, dat kan niet verdraaien. Wat wel kan verdraaien, is de tandriemaandrijving (maar alleen als het indexeer pennetje afgebroken is) en de poelie op de krukas (maar alleen als de rubber laag tussen binnen en buitenkant vergaan/los is).
Resultaat is dan een vonk op het juiste tijdstip, maar wat je afleest als verkeerd en/of wat door de verschoven riem ook op het verkeerde moment bij de bougie komt.

Maar eh, als je vonk hebt, wil er over het algemeen altijd wel ergens iets ploffen is mijn ervaring, desnoods in de uit- of inlaat. Mankeert het misschien aan brandstof?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dát is nu eens echt een antwoord waar ik iets mee kan doen. Dankje Smile

Dat van het indexeerpinnetje lijkt me wel goed mogelijk aangezien de vonk zogezegd te laat is ja. Zeker iets wat ik eens ga bekijken.
Ik was tot nu toe overtuigd dat het brandstofsysteem in orde was, ik heb namelijk de injectoren al zien opengaan tijdens het starten toen de injectorrail gedemonteerd was. Ik had ook altijd druk op de rail en de pomp draaide, dus dat leek me goed. Tot vorige week. Ik testte of ik nog druk op de rail had en die zat er na een week niks te doen, nog altijd. Enkele keren contact op en af om naar de pomp te luisteren (die draait), nog eens naar de raildruk kijken en toen had ik niks meer. Nul druk, nul benzine. Een liter of vijf frisse benzine in de tank gemikt (hadden we eerder nog al eens gedaan), maar dat baat niet. De pomp draait, maar er komt geen benzine tot vanvoor.

Ik had ook nog een volle LPG-tank liggen in de schuur, dus ik dacht ik koppel die er eventjes aan om te zien of dat iets geeft, maar de aansluiting is anders. Ik moet daar nog een verloopstukje voor knutselen, maar ik had toen even de tijd niet. Sindsdien ook niet meer aan verdergedaan.

Wat je zegt klopt, als er vonk is en brandstof, ontbrandt het mengseltje altijd wel érgens. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Veel kans dat ik het dus toch meer in de richting van brandstof moet gaan zoeken...

Ik moet nu eerst een week weg voor m'n werk, dus het zal sowieso pas voor volgende week zijn. Ik hou julie op de hoogte!
Antwoord
Zo! Gisteren maar eens een volle LPG-tank aangekoppeld en ja hoor, hij startte direct. Draait best soepeltjes ook, wetende dat hij ruim 2 jaar stilstaat...

Nu kunnen we even tot aan de pomp rijden en de benzinetank goed vol gooien, ik denk dat er simpelweg te weinig benzine in zit.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 435 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.227 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.088 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.616 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.633 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)