Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 '92 start niet meer...
Hallo allen,

Vanochtend wilde ik mijn 240 starten maar hij slaat niet meer aan.
De laatste weken ging het al moeilijk maar uiteindelijk sloeg hij wel aan.
Gisteren leek hij helemaal niet aan te gaan slaan, nadat ik remmenreiniger in de luchtinlaat spoot wel.

Ik ben vandaag de hele dag bezig geweest, heb veel topics gevonden op het forum van soortgelijke problemen en de tips daaruit geprobeerd, maar tot nog toe zonder resultaat.

Dit is wat ik heb geprobeerd:

Startmotor was krachtig.

Remmenreiniger in luchttoevoerslangetje gespoten - hielp niets

Stekkertje van knock sensor / klop sensor weer gecheckt - wd40 ingespoten. Voor de zomer bij startprobleem hielp dit, nu niet

Bobine kabel en bougiekabels losgehaald, elektrobeschermer erop gespoten.
Verdeelkap erafgehaald, contactpuntjes en tip van de rotor zien er wel wat zwart uit. wd40, schoongeveegd, elektrobeschermer spray erop.

Vonk test - bobinekabel losgehaald van verdeelkap, vlak boven motorblok gehouden terwijl mijn hulp probeerde te starten. Geen vonk. Kabel er weer op, bougie eruit gedraaid, in een kabel en die op blok gehouden - ook geen vonk.

Zekeringen gecheckt. Allemaal OK. Toch nr 4 en 6 (fuel pumps) vervangen.

Brandstofpomp relais gecontroleerd. Zit bij voeten bijrijder, vastgeklemd aan ECU.
Was heel nat daar. Plastic doosje van relais opengemaakt, zat een laagje water in.
Relais drooggemaakt, elektrospray erop, mee naar binnen om te drogen.
- Lek is bij bout van de ruitenwissermotor. Motortje zit in motorcompartiment, met bout vast. Moet daar ff kit omheen spuiten oid.

Soldeer punten op relais zien er nog goed uit, niet doorgebrand oid.

Ik heb goed gekeken naar het weer droog en aangesloten relais bij het contact maken.
Relais heeft 2 spoelen, links en rechts.
Bij contact AAN maken beide spoelen contact. Je hoort de pomp zoemen. Na +- 1 sec gaat de rechter spoel los en stopt het zoemen. De linkerspoel blijft contact maken.
Bij starten gaat de rechter spoel niet weer contact maken. Met de hand de rechterspoel contact maken, je hoort m zachtjes pompen.
Ik deed dit ook tijdens starten - geen resultaat, leek er in verste verte niet op dat motor aan ging slaan, enkel de startmotor die draaide.

Dit forum topic gevonden - lijkt heel erg veel op mijn probleem:
http://volvolvo.nl/threads/10817-BDP-sensor

N.a.v. tips hierin de vonkversterker-stekker paar keer los en weer vast gemaakt. Start nog steeds niet.
Het probleem in dit topic bleek een kapotte zekering brandstofpomp. Maar dat heb ik dus niet.

Nu weet ik het niet meer! Accu is leeg. Kan die morgenochtend misschien bij garage hier om de hoek op laten laden.

Kan gaan meten of de bobine nog OK is?
Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?

Brandstofpomp is in nov 2013 vervangen voor een nieuwe. In-tank nog nooit naar gekeken.
Had toen ook start problemen naast continue doorbrandende zekering 6. Na nieuwe pomp en grondig schoonmaken van zekeringenkast leek het verholpen. Tot nu..

Heeft iemand een idee wat ik nu verder kan doen?

Alvast bedankt!
Groet Peter
Antwoord
Hoi. Ik zou, ook gezien mijn soortgelijke ervaringen, toch het relais opnieuw solderen en/of vervangen door een nieuwe, want je komt er bijna altijd een keer mee stil te staan. Maar goed.

- "Er komt geen vonk, dat kan Of door bobine komen Of iets in brandstoftoevoer systeem waardoor computer zegt geen vonk geven?" Goed startpunt. De motor werkt andersom, hij geeft pas brandstof als er vonk is (tenminste als alle voorwaarden voor vonk zijn voldaan). Nadat je startte met het rechter-relais ingedrukt rook je ws. een hoop benzine, want je had de computer gefopt. Hetzelfde effect kan je bereiken door het relais eraf te halen en op de stekker pin 30 met 87/2 door te verbinden.

De klopsensor doet bar weinig aan de vonk op zich. De BDP sensor is wel een goeie reden voor geen vonk, rammel eens wat aan de draad daar naartoe. Dat is een leerzame topic met plaatjes. Lees de foutcodes eens uit, staat er ook in.

Wat ook handig is voor nu en later (vooral als je nog langer in zo'n superonbetrouwbaar bestekkerde Volvo 240 wilt blijven rijden) is een multimeter, maar een testlampje kan ook. Bijvoorbeeld om te kijken of er 12V op de pin +/15 vd bobine en pin 4 van de vonkversterker staat met contact op II en III.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je reactie.
ik heb vanochtend de bobine doorgemeten en kwam op weerstand primair van 28 ohm (moet 1.2 zijn) en sec oneindig veel. Dus logisch lijkt me dan bobine stuk?
heb nieuwe besteld kan ik over een half uur ophalen, zal mn bevindingen laten weten!
en dan ook eens aan bdp sensor rammelen.
is er een slimme manier om daar bij te komen? Ik kan niet achter het blok komen met mn hand..

er stond trouwens wel 12v op 15
Antwoord
Ja, ben benieuwd. De BDP sensor is vooral een probleem als de isolatie van de draad er naartoe scheurt, rafelt en/of uit elkaar valt, dat zie je gauw genoeg.
Antwoord
Nu je het zegt, de isolatie van de draad van de bdp sensor is inderdaad op 2 plekken een beetje open..
de 2 draden daarin zijn echter intact.
zal die ook maar vervangen dan?
Antwoord
Als de bobine niks oplevert zou ik daarmee verdergaan. Het signaal door die draad is vrij zwak en behalve de isolatie is er ook een laag folie in verwerkt voor signaalafscherming.

Ik ben zelf nogal een plakker dus ik heb er 1 gerestaureerd met PVC isolatietape die het nog steeds uitstekend doet. Zorg dat de draad niet gedraaid zit, daarvan scheurt-ie nog sneller open.
Antwoord
ik heb de bobine vervangen (voor een Baru) Ãn aan de kabel gerammeld.
Hij startte direct!
Mijn multimeter blijkt stuk. Ik heb de oude zojuist doorgemeten met een andere multimeter en die gaf de juiste weerstandwaardes aan.
Dus dan komt het doordat ik aan de kabel gerammeld heb. Goed om te weten dat dat het is! Ik had bij de onderdelenwinkel hier om de hoek ook direct een krukas positie sensor (dat is BDP toch?) besteld die kan ik zo direct ophalen en zal ik vanavond of morgen monteren.
Antwoord
Flitsend. Ik vond 28 en oneindig ohm al een beetje vreemde waardes voor een kapotte bobine, die eigenlijk nooit stuk gaan. In mijn Haynes staat trouwens 0,6-1,0 ohm en 6,5-8,5 kohm voor de EZ116K in je auto.

BDP-, vliegwiel-, rpm-, krukas-sensor, allemaal hetzelfde ding.

HHier nog een stukje over relais hersolderen: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electric...ringRelays
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.558 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 435 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.227 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 804 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.088 14 May 2023, 11:23