Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Vanmiddag naar familie gereden en geen enkel probleem.
Wilde vanavond vertrekken en toen deed zich het volgende voor:
Auto start soepel, ik moet nog even wachten op instappers en toen ineens een geluid en de motor slaat af.
Hierna is ie niet meer te starten.
Inmiddels alles gecontroleerd:
(ANWB er bij)
Vonk geen probleem
brandstof komt aan.
starten ho maar, af en toe een zacht plopje..
het gaat om mijn Turbo, met K-jet en kat (is een amerikaanse uitvoering)
Uiteindelijk bijna alles losgehad en gecontroleerd..
Bougies waren erg nat, dus het lijkt er op dat ie verzuipt.
What to do
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Is de distributieriem niet verdraaid.
Dan klopt het ontstekingstijdstip niet meer, krijg je wel benzine en vonk, alleen niet op juiste moment.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Mijn gedachte gaat ook uit naar distrisnaar...
Wel bijzonder dat zelfs een wegenwacht geen uitspraak kan doen over de oorzaak.
Citaat:en toen ineens een geluid en de motor slaat af.
Wat voor geluid? Backfire ? een mechanisch geluid?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Als hij eerst goed liep en bij de terugweg niet meer. Dan is er dus niets mis met de distributiesnaar want die verdraaid niet zomaar.
Als de bougies nat zijn verdenk ik eerder de warmloopregelaar of de injectoren. Zoek hier op het forum eens naar het topic over K-jet van Kaassie. En loop dat eens helemaal na. Dan kom je er misschien achter. K-jetronic is een goed system, maar als je een fout hebt moet je gaan zoeken...en daarvoor heb je kennis nodig. Die is aanwezig hier.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Tja..
Hij starte zelfs nog toen ik wilde wegrijden. daarna ging het ineens mis.
Die distributieriem lijkt mij wel het allerlaatste waar je naar zou kijken, is dan ook wel heel toevallig.
Ik heb 'm toch maar even bekeken, maar hij ziet er verder nog goed uit. Ook voldoende spanning er op.
De EGR was al losgekoppeld, maar de slang uit het inlaatspruitstuk zag ik nu was niet (meer) afgedopt. Nu hoeft dat geen probleem te zijn. En ik kan mij ook niet herinneren of dat altijd al zo was. Ik heb er voor het gemak maar een bout in gedraaid maar dat hielp ook niets.
Tja.... zal nu wel weer natte bougies hebben, dat helpt ook niet.
nog ideetjes ?
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
ik denk dat het helpt als je beter omschrijft wat 'een geluid' is, want erna hield ie ermee op.
Waar hoorde je het?
Hoe klonk het, als een mechanische BOEM, of een lichte kortsluiting?
Hoe lang?
Stopte ie ernaa meteen?
Etc
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Lichte kortsluiting is interessant.
Ik had het gevoel dat het gebeurde toen ik de ventilator van 2 op 1 zette.
Hij deed ineens moeilijk een tik en toen was ie uit.
Mijn vriendin stond buiten en hoorde het als een soort 'krak' of er iets afbrak of ergens tegenaan kwam.
Het zou ook goed een backfire geweest kunnen zijn, waarom is mij dan weer een raadsel.
De ANWB-er had het idee dat het probleem met de warmloop te maken zou kunnen hebben.
Hij had de auto graag willen aantrekken... maarja het is een automaat.
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
flinke kortsluiting van het een of ander?
Check voor de zekerheid al je zekeringen eens, je weet maar nooit!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
relais ???
warmloopregelaar veroorzaakt ook verzuipen ...
http://www.kjet.org
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 100
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Zekeringen heb ik er allemaal al uitgehaald, bekeken, houder even opgeschuurd etc. etc. die zijn allemaal goed
Ik heb ook sterk het vermoeden dat het met de warmloopregeling te maken heeft en dat ie afgeslagen is vanwege het verzuipen.
maarja.. wat is er nu kapot of ontregeld.
Kan je die warmloop op de een of andere manier makkelijk uitzetten, kan ik weer eens iets proberen.
misschien op de een of andere manier de vonk niet sterk genoeg (hij starte wel gewoon goed).
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968