Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Ik heb de kleppen van m'n b21 gesteld. Op zich geen grote kunst maar ik draaide aan de krukas om de nokkenas te draaien en toen leek die krukas door te draaien. Nokkenas draaide niet terwijl ik de krukas wel draaide. Vervolgens startte de motor niet. Volgens mij is de timing niet goed meer. Wat ik echter niet begrijp is hoe de krukas kan draaien en de nokkenas niet meedraait terwijl de distributieriem erop ziet?!
Wie herkent dit of weet wat er aan de hand kan zijn. Ik heb de timing nog niet gecheckt. Gaat pas maandagavond gebeuren aangezien ik eerder geen tijd heb. Ben benieuwd naar reacties.
gr.,
Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
Zit de bout die het wiel op de nokkenas houdt wel goed vast (moet ie losgegaan zijn tijdens kleppenstellen, dat merk je namelijk wel tijdens t rijden

)?
Het pinnetje wat het geheel goed tov elkaar zet kan afgebroken zijn toen je weer probeerde te starten ofzo..?
760 | Groen | Snel
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Het vreemde was dat toen ik de nieuwe plaatjes terug wilde zetten de poelie wel draaide en dus de nokkenas stil bleef staan. Het was niet zo dat ik de bout vaster zette. Daar is ook te weinig weerstand voor met alleen de compressie van de motor. Vraag is of de krukas draaide toen den poulie draaide. Ik ga het loshalen en maar 's kijken wat er aan de hand is.
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als je spanrol compleet gammel en slap is kan de riem een (paar) tandje(s) verspringen. Vooral bij de tussenas is dat zo gebeurd.
Maar in mijn geval (B230F) heb ik door allerlei geklungel alle assen al een keer laten verspringen en de auto startte altijd nog (met een hoop hobbeldebonk, of dat-ie niet meer harder wilde dan 120).
Vreemd ja.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
FF checken aan de hand van de merktekens of ie nog op tijd staat dus
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Vanavond eindelijk tijd om de timing te checken.
En jawel; goed ervan af. Ik snap alleen niet hoe dat nou kan. En waarom het niet weer kan gebeuren. Zo wordt kleppen stellen nog een forse klus.... Riem zat erop, alle tanden zaten erop. Volgens mij ook niet overdreven versleten riem. Is ongeveer 10.000 km mee gereden in ongeveer 2 jaar.
Enige verdenking die ik heb is de vettigheid (ATF olie) die lekt uit de stuurbekrachtiging en de binnenkant van de distributie kast ook vettig maakt en wellicht de riem ook slechter maakt??!
In ieder geval staat ie nu op tijd en loopt weer als het spreekwoordelijke zonnetje
Bedankt voor de tips.
gr.,
Eric
[b][/b]
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
toch vreemd......
Ik draai ook altijd aan de krukas om de nokkenas te verstellen en heb hier nooit problemen mee. En er bestaat dus ook de kans dat dit je startend gebeurt. Ik zou voor de zekerheid toch eens een nieuwe distributieriem en spanrol monteren en zorgen dat je spanrol goed werkt!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...