Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Weer) niet starten B230F
#21
't is wel lastig met die 240s tegenwoordig :-) Succes!
Sorry, ik heb geen tip.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#22
Kan je niet 1 injector eruit halen en kijken of hij verstuift of injecteerd als je start.
Zo niet dan zou je de benzinedruk kunnen meten op de commonrail (die hoofdleiding waar je injectoren uit worden gevoed)

Misschien de brandstofdrukregelaar, die word bediend door het vacuum van je inlaatspruitstuk.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#23
als je 240 injectie op LPG staat, en je start haar, regelt het relais/motormanagementdinges automatisch dat ze een benzine boost krijgt en dus automatisch op benzien start, bij gebrek hieraan( door OF de injectoren OF de brandstofpomp doet ze dus niets.
kunt het shortcutten( had ik al bij Robbert gedaan) door het gasrelais op de verdamper direct op de bobine te zetten, maar blijft een probleem.
meet eens door met een priklampje oid., denk echt dat het ÃÂÃÂn van de twee bovengenoemde is.
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#24
Ik denk aan het safety-relais...

Als je de auto op contact zet dien je een tik te horen van de brandstof-afsluiters van de LPG installatie (als ie op LPG staat). Als de auto op benzine staat zou je kort de brandstofpomp moeten horen lopen.

Zodra de motor gaat draaien (door de startmotor) geeft de - pool van de bobine een puls aan het "safety" relais waardoor deze de brandstofpomp laat draaien of de gasafsluiters opengooit. Ik heb het vermoeden dat dit relais niet goed is aangesloten of stuk is gegaan (komt zelden voor). Afhankelijk van de installatie voorkomt dit relais dat zowel de brandstofpomp loopt als dat de gasafsluiters opengaan.

Overigens zat er bij de V6 op K-jettronic zo'n zelfde relais standaard van Volvo gemonteerd om zo de brandstofpomp uit te schakelen bij een niet draaiende motor. Het relais is te herkennen doordat er een blokgolfje op staat. Dat ziet er ongeveer zo uit: _| |_ Met nog een dakje tussen de beide pootjes. Bij de V6 zat dit onder het dashboard. aan de linkerkant van het stuur.

Vrij simpel om te controleren: heb je spanning op de brandstofafsluiter in de bak van de gastank tijdens het starten ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#25
Wat een gekanker jongens. Kom op, Robbert..het is een Volvo! Er kan niet veel aan de hand zijn. Bozzma geeft hier een mooie voorzet. PP ook trouwens.

:!: Als je wil kan ik misschien een avondje langs komen om samen ff een en ander door te pluizen? :roll: Woensdag kan ik niet. Vanavond zou kunnen of donderdag. Checklist maken en samen met spanningsmeter in de hand doornemen. :!:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#26
Bozzma schreef:Ik denk aan het safety-relais...

Als je de auto op contact zet dien je een tik te horen van de brandstof-afsluiters van de LPG installatie (als ie op LPG staat). Als de auto op benzine staat zou je kort de brandstofpomp moeten horen lopen.

Zodra de motor gaat draaien (door de startmotor) geeft de - pool van de bobine een puls aan het "safety" relais waardoor deze de brandstofpomp laat draaien of de gasafsluiters opengooit. Ik heb het vermoeden dat dit relais niet goed is aangesloten of stuk is gegaan (komt zelden voor). Afhankelijk van de installatie voorkomt dit relais dat zowel de brandstofpomp loopt als dat de gasafsluiters opengaan.

Overigens zat er bij de V6 op K-jettronic zo'n zelfde relais standaard van Volvo gemonteerd om zo de brandstofpomp uit te schakelen bij een niet draaiende motor. Het relais is te herkennen doordat er een blokgolfje op staat. Dat ziet er ongeveer zo uit: _| |_ Met nog een dakje tussen de beide pootjes. Bij de V6 zat dit onder het dashboard. aan de linkerkant van het stuur.

Vrij simpel om te controleren: heb je spanning op de brandstofafsluiter in de bak van de gastank tijdens het starten ?

deze relais willen nog al eens kapot gaan bij de 240'sl. het is een wit kastje, met 6 aansluitingen. soms gaan de diodes kapot (waardoor de computer kapot gaat, de zelfinductie van de spoel laat de spanning enorm hoog oplopen), soms de verbindingen op de printplaat zelf.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#27
Bozzma schreef:Zodra de motor gaat draaien (door de startmotor) geeft de - pool van de bobine een puls aan het "safety" relais waardoor deze de brandstofpomp laat draaien of de gasafsluiters opengooit. Ik heb het vermoeden dat dit relais niet goed is aangesloten of stuk is gegaan (komt zelden voor). Afhankelijk van de installatie voorkomt dit relais dat zowel de brandstofpomp loopt als dat de gasafsluiters opengaan.

Dit relais is recent vervangen en was inderdaad kapot... Toen was het probleem enige weken voorbij en nu dus teruggekeerd. Specialist zegt dat het daar niet aan ligt nu....
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#28
PP schreef:kunt het shortcutten( had ik al bij Robbert gedaan) door het gasrelais op de verdamper direct op de bobine te zetten, maar blijft een probleem.
meet eens door met een priklampje oid., denk echt dat het ÃÂÃÂn van de twee bovengenoemde is.

Die truc werkt dus ook niet meer..... dat had ik al meteen als eerste gedaan Cry
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#29
Een kleine (positieve) update:

- bougieskabels etc ingespoten met anti-vocht zooi
- zekeringen schoongemaakt

En...... starten!!!!! MAAR: stationair bleef ie net aan de praat op 450-550 toeren. Gas geven en ging toen beter lopen!
Kan geluk zijn, dus probeer zo nog even en de zekeringen nog eens grondiger schoonmaken, misschien dus toch het probleem daar??

@ Saint: Ik hoor een klik bij de LPG tank als ik het contact omzet.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#30
Robbert242DL schreef:Een kleine (positieve) update:

- bougieskabels etc ingespoten met anti-vocht zooi
- zekeringen schoongemaakt

En...... starten!!!!! MAAR: stationair bleef ie net aan de praat op 450-550 toeren. Gas geven en ging toen beter lopen!
Kan geluk zijn, dus probeer zo nog even en de zekeringen nog eens grondiger schoonmaken, misschien dus toch het probleem daar??

@ Saint: Ik hoor een klik bij de LPG tank als ik het contact omzet.
slecht stationair lopen kan oa komen door een helemaal onder de olie zittende smoorklep (ff uitbouwen en voorzichtig schoonmaken) of doordat de stationair stelmotor erg vuil is. laatst mijne gesmeerd met goede olie en loopt wat stabieler
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.653 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 447 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 824 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.101 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.287 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 596 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)