Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2005
Hey, ik ben nog volop de kunst van het motoronderhoud aan 't leren, en heb een vraagje ivm met mijn Volvo 240GL van 1990.
Die maakt al een tijd een vreemd geluid (zie ook
https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=88030) en hij schudt ook geweldig in stationair. Motorsteunen zijn vervangen, zonder resultaat. Vorige week de injectoren gereinigd en nieuwe dichtingen op gestoken, zonder resultaat.
Online kwam ik volgende tip tegen: waterstraaltje op de uitlaatcollector, waardoor je kan zien welke cylinder eventueel minder werkt. En da's heel duidelijk: waar bij cylinder 2, 3 en 4 de waterstraal ogenblikkelijk verdampt, blijft achter cylinder 1 enkele seconden een plasje water zichtbaar. Vandaag bougie 1 en 2 verwisseld, zonder resultaat. Ook bougiekabel 1 en 2 wisselen bracht geen beterschap. Iemand een idee wat de volgende stap is die ik moet nemen? De onsteking?
Misschien is het lawaai een ander probleem dan het schudden, maar het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat de uitlaatcollector van cylinder 1 minder heet wordt en er dus vermoedelijk minder verbrandingen plaats vinden.
Alvast bedankt voor de tips!
Stoffel
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Bij mijn B230 was de spruitstuk pakking verkeerd gemonteerd bij de 1e cilinder waardoor er valse lucht aangezogen werd. Je kan met bijvoorbeeld remmenreiniger de test doen.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2005
31 March 2025, 10:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2025, 10:47 door stoffel.)
(30 March 2025, 22:46)Martinus schreef: Bij mijn B230 was de spruitstuk pakking verkeerd gemonteerd bij de 1e cilinder waardoor er valse lucht aangezogen werd. Je kan met bijvoorbeeld remmenreiniger de test doen.
Het spruitstuk zit er al minstens 20 jaar op. Misschien is de pakking versleten? Ik doe de test nog eens (had die al eens gedaan, en was er toen van overtuigd dat het probleem ter hoogte van de eerste injector zat, omdat de motor bij spuiten op die plaats anders begon te lopen). Maar het kan zijn dat een deel van de nevel thv de inlaatcollector terecht kwam. Bedankt voor de tip!
ps. Zag net volgend fimpje:
https://www.youtube.com/watch?v=VPrDCoj2d0w : exact hoe mij motor schudt nu. Hopelijk effectief op de goeie weg dus!
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Schudden kan heel goed veroorzaakt worden door onbalans in vermogen per cilinder. Ik zou nog wat naar de ontsteking gaan kijken. Zitten alle nokjes nog in de verdeelkap bijvoorbeeld en zijn ze even schoon/gruizig? ALhoewel dit al een soort moeilijk voorstelbaar is.
Het inlaatspruitstuk is redelijk groot en kort, en alle injectoren openen tegelijk, zodat het effect van één ondeugdzame injector bijna verdwijnt (ze eten van elkaar behoorlijk wat mee zeg maar). Het effect van één injector minder of veel valse lucht in één cilinder is eerder een armere en hetere verbranding in die cilinder dan geen.
Muizennest in de inlaat no. 1?
Mechanische oorzaken kan ik ook niet veel bedenken. Met een beetje gevoel kan je het kleppendeksel er met behoud van pakking af halen en alle kleppen controleren.
ALs je de motor met de hand ronddraait (de werkzame kant op), valt het gemis van compressie op één cilinder ook gemakkelijk op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bougiekabels/ verdelerkap/rotor/wanneer voor het laatst kleppen gesteld?
Kwam laatst een blok tegen waar een fietsenmaker aan had gewerkt met speling van 0,51 op 2 kleppen. (gewoon willekeurig inlaat en uitlaat)
Er zijn zoveel redenen te bedenken van schuddende motor naast eerder genoemde mogelijke oorzaken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2005
Niet evident dus...
Dit weekend nog eens kijken wat ik kan doen. Ontsteking eens goed nakijken. Had in mijn Haynes al gelezen dat het inlaatspruitstuk verwijderen niet zomaar even losvijzen is. Maar we leren bij!
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(2 April 2025, 11:32)stoffel schreef: Had in mijn Haynes al gelezen dat het inlaatspruitstuk verwijderen niet zomaar even losvijzen is. Maar we leren bij! 
Een uitlaatzijde met turbo is iets meer een uitdaging
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Klopt wel dat het iets meer is: let ook op of er koelvloeistof door dat inlaatspruitstuk gaat, anders zet je je cylinder(s) al onder water...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 20
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2005
(2 April 2025, 19:09)BartJu schreef: Klopt wel dat het iets meer is: let ook op of er koelvloeistof door dat inlaatspruitstuk gaat, anders zet je je cylinder(s) al onder water...
Zoiets meende ik idd al gelezen te hebben: koelvloeistof eerst aflaten.
Moest het zo ver komen: nog zaken die ik best ineens mee vervang/onderhoud als het inlaatspruitstuk er toch af ligt? Vraag het maar even voor alle zekerheid...
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Goede pakking set of tenminste die 4 voor de uiltaatzijde, koppakking, Inlaat.
Voor cilinderkop 8 dempertjes onder cups vervangen.
Heb je enig idee wat de dikte is van de stelplaatjes? Ik heb recent de uitlaatkleppen een keer met 0,5mm laten inkorten zodat alles weer rond de 4mm zat. Wat een koppakking van een B21A die het had begeven. Dus samen met vlakken de klepstelen in laten korten.
Rest kan volgens mij allemaal hergebruikt wordt. Mogelijk uit voorzorg paat draadeinden voor uitlaatzijde met die moeren. Die willen nog wel eens goed naar de gallemiezen zijn
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..