Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F probleem met één cylinder
#1
Hey, ik ben nog volop de kunst van het motoronderhoud aan 't leren, en heb een vraagje ivm met mijn Volvo 240GL van 1990.
Die maakt al een tijd een vreemd geluid (zie ook https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=88030) en hij schudt ook geweldig in stationair. Motorsteunen zijn vervangen, zonder resultaat. Vorige week de injectoren gereinigd en nieuwe dichtingen op gestoken, zonder resultaat. 
Online kwam ik volgende tip tegen: waterstraaltje op de uitlaatcollector, waardoor je kan zien welke cylinder eventueel minder werkt. En da's heel duidelijk: waar bij cylinder 2, 3 en 4 de waterstraal ogenblikkelijk verdampt, blijft achter cylinder 1 enkele seconden een plasje water zichtbaar. Vandaag bougie 1 en 2 verwisseld, zonder resultaat. Ook bougiekabel 1 en 2 wisselen bracht geen beterschap. Iemand een idee wat de volgende stap is die ik moet nemen? De onsteking? 
Misschien is het lawaai een ander probleem dan het schudden, maar het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat de uitlaatcollector van cylinder 1 minder heet wordt en er dus vermoedelijk minder verbrandingen plaats vinden. 
Alvast bedankt voor de tips!

Stoffel
Antwoord
#2
Bij mijn B230 was de spruitstuk pakking verkeerd gemonteerd bij de 1e cilinder waardoor er valse lucht aangezogen werd.             Je kan met bijvoorbeeld remmenreiniger de test doen.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#3
(30 March 2025, 22:46)Martinus schreef: Bij mijn B230 was de spruitstuk pakking verkeerd gemonteerd bij de 1e cilinder waardoor er valse lucht aangezogen werd.             Je kan met bijvoorbeeld remmenreiniger de test doen.

Het spruitstuk zit er al minstens 20 jaar op. Misschien is de pakking versleten? Ik doe de test nog eens (had die al eens gedaan, en was er toen van overtuigd dat het probleem ter hoogte van de eerste injector zat, omdat de motor bij spuiten op die plaats anders begon te lopen). Maar het kan zijn dat een deel van de nevel thv de inlaatcollector terecht kwam. Bedankt voor de tip!

ps. Zag net volgend fimpje: https://www.youtube.com/watch?v=VPrDCoj2d0w : exact hoe mij motor schudt nu. Hopelijk effectief op de goeie weg dus!
Antwoord
#4
Schudden kan heel goed veroorzaakt worden door onbalans in vermogen per cilinder. Ik zou nog wat naar de ontsteking gaan kijken. Zitten alle nokjes nog in de verdeelkap bijvoorbeeld en zijn ze even schoon/gruizig? ALhoewel dit al een soort moeilijk voorstelbaar is.

Het inlaatspruitstuk is redelijk groot en kort, en alle injectoren openen tegelijk, zodat het effect van één ondeugdzame injector bijna verdwijnt (ze eten van elkaar behoorlijk wat mee zeg maar). Het effect van één injector minder of veel valse lucht in één cilinder is eerder een armere en hetere verbranding in die cilinder dan geen.

Muizennest in de inlaat no. 1?

Mechanische oorzaken kan ik ook niet veel bedenken. Met een beetje gevoel kan je het kleppendeksel er met behoud van pakking af halen en alle kleppen controleren.
ALs je de motor met de hand ronddraait (de werkzame kant op), valt het gemis van compressie op één cilinder ook gemakkelijk op.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Bougiekabels/ verdelerkap/rotor/wanneer voor het laatst kleppen gesteld?
Kwam laatst een blok tegen waar een fietsenmaker aan had gewerkt met speling van 0,51 op 2 kleppen. (gewoon willekeurig inlaat en uitlaat)

Er zijn zoveel redenen te bedenken van schuddende motor naast eerder genoemde mogelijke oorzaken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 357 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.091 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 532 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 967 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.319 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.353 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.460 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.276 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.396 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.075 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)