30 March 2025, 19:08
Hey, ik ben nog volop de kunst van het motoronderhoud aan 't leren, en heb een vraagje ivm met mijn Volvo 240GL van 1990.
Die maakt al een tijd een vreemd geluid (zie ook https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=88030) en hij schudt ook geweldig in stationair. Motorsteunen zijn vervangen, zonder resultaat. Vorige week de injectoren gereinigd en nieuwe dichtingen op gestoken, zonder resultaat.
Online kwam ik volgende tip tegen: waterstraaltje op de uitlaatcollector, waardoor je kan zien welke cylinder eventueel minder werkt. En da's heel duidelijk: waar bij cylinder 2, 3 en 4 de waterstraal ogenblikkelijk verdampt, blijft achter cylinder 1 enkele seconden een plasje water zichtbaar. Vandaag bougie 1 en 2 verwisseld, zonder resultaat. Ook bougiekabel 1 en 2 wisselen bracht geen beterschap. Iemand een idee wat de volgende stap is die ik moet nemen? De onsteking?
Misschien is het lawaai een ander probleem dan het schudden, maar het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat de uitlaatcollector van cylinder 1 minder heet wordt en er dus vermoedelijk minder verbrandingen plaats vinden.
Alvast bedankt voor de tips!
Stoffel
Die maakt al een tijd een vreemd geluid (zie ook https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=88030) en hij schudt ook geweldig in stationair. Motorsteunen zijn vervangen, zonder resultaat. Vorige week de injectoren gereinigd en nieuwe dichtingen op gestoken, zonder resultaat.
Online kwam ik volgende tip tegen: waterstraaltje op de uitlaatcollector, waardoor je kan zien welke cylinder eventueel minder werkt. En da's heel duidelijk: waar bij cylinder 2, 3 en 4 de waterstraal ogenblikkelijk verdampt, blijft achter cylinder 1 enkele seconden een plasje water zichtbaar. Vandaag bougie 1 en 2 verwisseld, zonder resultaat. Ook bougiekabel 1 en 2 wisselen bracht geen beterschap. Iemand een idee wat de volgende stap is die ik moet nemen? De onsteking?
Misschien is het lawaai een ander probleem dan het schudden, maar het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat de uitlaatcollector van cylinder 1 minder heet wordt en er dus vermoedelijk minder verbrandingen plaats vinden.
Alvast bedankt voor de tips!
Stoffel