6 February 2023, 17:27
(20 April 2021, 12:27)gerbenvdlindeu schreef: Het is even geleden dat ik wat heb geplaatst, maar ben afgelopen dagen erg druk geweest met het zoeken naar het probleem. Grey240Polar gaf aan dat het scheiden van de verschillende massa´s belangrijk is (power ground of signal ground), dus heb alle verschillende massa's losgehaald en per stuk doorgemeten en gecontroleerd of deze niet door elkaar waren aangesloten. Na dit allemaal te hebben gedaan kwam ik er achter dat ik bijna alles goed had aangesloten op één massapunt na. Dus die heb ik ook goed aangesloten. Helaas nog steeds progressie op dat moment, motor sloeg nog niet aan.
Wat ik vreemd vond is dat wanneer ik de motor probeerde te starten na een langere tijd (nachtje wachten) dat ik de injectoren voor een héél kort moment even voelde klikken, maar dat stopte dan ook direct weer. Toch zette dit mij wel aan het denken. Heb het er met verschillende mensen nog eens over gehad. Iemand gaf aan dat het misschien zo zou kunnen zijn dat de ECU een bepaald signaal niet krijgt, dus dat de computer nog iets extra's nodig heeft om te kunnen lopen.
Wat het dan kon wezen wist ik natuurlijk niet maar via via ben ik in een of andere groepsapp terecht gekomen met een hele boel Volvo fanaten. Hier heb ik het probleem ook eens voorgelegd. Na wat discussie gaf iemand aan dat het wel eens de startonderbreker kon wezen. Ik had geen idee dat deze ECU's met startonderbreker waren gemaakt maar blijkbaar bepaalde modellen wel. Typenummer opgezocht en ja hoor, mijn ECU had een startonderbreker. Je kan dit schijnbaar niet makkelijk omzeilen. Wat je wel kan doen is zorgen dat je de originele sleutel en contactslot erbij hebt (dus van de 940). Die geeft de ECU dan het signaal dat de (bijbehorende) sleutel in het contact zit en de motor dus gestart kan worden. Maar goed, sleutel en contactslot had ik al lang niet meer. Wat ook nog een optie was is het gebruiken van een getunede ECU, waarin de startonderbreker eruit is geprogrammeerd (immobilizer delete). Dat kwam goed uit! Want ik heb nog een 940 met een aangepaste ECU.
Snel de man die dit heeft gedaan een appje gestuurd en jawel, de chip heeft de 'immobilizer delete' mod. Dus; heb deze ECU in m'n 244 gezet en ja hoor, starten en lopen!
Echt, je verzint het niet maar het zat hem dus hierin. Ben erg blij dat het probleem nou is opgelost. Kon aan de bedrading zoals ik het had aangesloten weinig vinden dus vond het al vreemd.
Maar goed, bedankt voor jullie hulp in ieder geval, heeft mij wel geholpen veel dingen uit te sluiten!
ik heb net hetzelfde probleem met een 940, mag ik je vragen waar je de ecu hebt laten aanpassen? heb hier een paar bedrijven in belgië gecontacteerd maar steeds zonder resultaat.
