Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vertraagd oppakken LPG naar benzine
Zojuist met het lekkere weer maar eens een stuk gereden.

Wat is er afgelopen maanden gebeurd? Niet zo heel veel, maar toch wel wat:

De verdamper heb i vervangen, nieuwe OMVL R90E geplaatst. Nog niet eerder gedaan, maar het is gelukt! Afstellen 'op gevoel/gehoor'. De motor loopt nu stuk rustiger en gelijkmatiger. Denk dat die operatie dus wel geslaagd is.

Van de week ook de koepel van de SU er af gehad. Niet zo gek veel geks gezien, al weet ik niet precies wat te verwchten. De naald gevoeld (met mijn nagel), geen ribbbels, oneffenheden oid voebaar. Dus waarschijnlijk niet zwaar versleten. Zuigerdeel was licht vettig, maar niet zwaar vervuidl, zo op het oog.

Vandaag wilde de motor, zoals gebruikelijk, niet direct op LPG oppakken. Te lang op B stopt ie er mee. OPvallend is dat terug in tussenstand de motor na wat aarzelen wel lijkt te willen. Ik denk dus dat er juist te veel benzine door komt. Na een aantal keren proberen en een tijdje op G rijden, wilde de motor dan toch weer wel op benzine. En liep ook niet bijzonder vreemd of lastig. Snuffelen bij de uitlaat (met draaiende motor) is een lichte benzinegeur waarneembaar, maar echt stinken was het ook weer niet.

Ik heb m wel op LPG weggezet nu, omdat starten op benzine niet prettig is. Hij slaat aan, maar loopt koud niet lekker, erg vervelend met een koude nukkige motor om dan bij het stoplicht te moeten wachten. Niet erg relaxt, zeker door de automaat waardoor je wat minder speelruuimte en opties hebt.

Samengevat: 
Meest opvallende bevinding is dus dat ie van LPG naar B moeite heeft, maar terug in tussenstand dan wel weer (even) wil. 

Is de koepel en zuiger van SU HIF6 carb nog schoon te maken? Hoe? Of beter juist niet doen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Zojuist met het lekkere weer maar eens een stuk gereden.

Wat is er afgelopen maanden gebeurd? Niet zo heel veel, maar toch wel wat:

De verdamper heb i vervangen, nieuwe OMVL R90E geplaatst. Nog niet eerder gedaan, maar het is gelukt! Afstellen 'op gevoel/gehoor'. De motor loopt nu stuk rustiger en gelijkmatiger. Denk dat die operatie dus wel geslaagd is.

Van de week ook de koepel van de SU er af gehad. Niet zo gek veel geks gezien, al weet ik niet precies wat te verwchten. De naald gevoeld (met mijn nagel), geen ribbbels, oneffenheden oid voebaar. Dus waarschijnlijk niet zwaar versleten. Zuigerdeel was licht vettig, maar niet zwaar vervuidl, zo op het oog.

Vandaag wilde de motor, zoals gebruikelijk, niet direct op LPG oppakken. Te lang op B stopt ie er mee. OPvallend is dat terug in tussenstand de motor na wat aarzelen wel lijkt te willen. Ik denk dus dat er juist te veel benzine door komt. Na een aantal keren proberen en een tijdje op G rijden, wilde de motor dan toch weer wel op benzine. En liep ook niet bijzonder vreemd of lastig. Snuffelen bij de uitlaat (met draaiende motor) is een lichte benzinegeur waarneembaar, maar echt stinken was het ook weer niet.

Ik heb m wel op LPG weggezet nu, omdat starten op benzine niet prettig is. Hij slaat aan, maar loopt koud niet lekker, erg vervelend met een koude nukkige motor om dan bij het stoplicht te moeten wachten. Niet erg relaxt, zeker door de automaat waardoor je wat minder speelruuimte en opties hebt.

Samengevat: 
Meest opvallende bevinding is dus dat ie van LPG naar B moeite heeft, maar terug in tussenstand dan wel weer (even) wil. 

Is de koepel en zuiger van SU HIF6 carb nog schoon te maken? Hoe? Of beter juist niet doen?

O, vergeten te vermelden.
De koepel van HIF6 zit met maar 2 van de drie boutjes vast. Er mist er dus eentje.
Kan dat kwaad? Niet de bedoeling, maar als het een probleem geeft denk ik net dat dat overgaat na paar keer op benzine schakelen.

Weet iemand de maatvoering van die boutjes, het draad is wat anders van van standaard boutje, iets grotere spoed. 
Ze zijn online wel t ekrijgen maar dan zit er weer een hele hoop verzendkosten bij. De ijzerwarenboer heeft ze wellicht ook. Alleen is het zo lastig om gewoon daar binnen te lopen en de bakjes te doorzoeken, click en collect en afspraken etc maken het grabbelen en vergelijken wat ingewikkelder.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ik denk wel dat die koepel vlak en luchtdicht vast moet zitten.

Dat is of BSW of SAE, beide in inch, maar ik gok op SAE omdat BSW wel erg antiek is. Lijkt ergens tussen M3 - M5 uit geheugen, dus dan heb je #5, 6, 8 of 10 als maat.

Haha hier iemand die weet dat SU typisch Whitworth (BSW) gebruikt: https://www.theminiforum.co.uk/forums/to...le-screws/

Niet elke ijzerwarenboer heeft zulke in de winkel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Oke, weer een hoop info Marc.

Nog even verder gegraven: het schroefje is Su part code JZX1394 - CARBURETTOR FLOAT CHAMBER SCREW

Nr 21 op de lijst in deze link.
Verkrijgbaar via diverse webshops, voor met name Britse classics, zoals MG en Mini. Maar dus ook gebruikt voor Volvo, zie link.
Prijs is op zich verwaarloosbaar, alleen de verzendkosten zijn het 10-20voudige (pakketprijs). 
Ik zal eens een Brits-klassiek bedrijf hier in de buurt bellen of dat anders kan.

Wat betreft het dicht zijn: ja, dat is beter, ik begin ook te twijfelen of er een pakking tussen zat (staat wel op sommige sites).

Al snap ik niet dat het na tijdje op benzine rijden/proberen/staan het dan weer wel dicht zou zijn. 
Tenzij er idd net iets opzwelt en dan net goed genoeg gaat afdichten. Maar de benzine zou m.i. niet bij de koepel of zijn afdichting moeten komen toch?
Antwoord
Geen pakking op die plek bij Burlen, en die weten letterlijk alles vd SU. Ik denk dat de zuiger toch in een soort benzine-oliefilmpje door de koepel schuift. Het is een Engels apparaat dus alles lekt.
Antwoord
Gisteren een nieuwe observatie in dit mysterie. 
Flink stuk gereden (2 aal 175km, meest snelweg). Paar keer geprobeerd van LPG naar bezine om te zetten. Pakte helemaal niet op. Ook in de tussenstand niet. Terug op LPG pakte wel drect, waar eerder nog gesmoord zou worden.

Wat is er veranderd? Nou, ik heb ...
-de carb open gehad (dome eraf, en weer erop). Zou dus geen major effect moeten hebben, hoop ik.
-het extra tuutje op inlaatspruitstu opnieuw afgedicht. Hier zat een stopje op, maar dat was halfvergaan. Zit nu het tipje van origineelstopje op, maar dan op zijn plek gehouden door een stukje benzineslang. Iets minder valse lucht, maar dan zoou ie toch nog iets moeten doen op benzine.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de benzine pomp het begeven heeft, al dan niet gehlopen door mijn gerommel bij de carb. En np lucht alleen  loopt ie nu eenmaal veel te arm... Wink

Wat is veiligste en simpele manier om te checken of er wel benzine geleverd wordt Slangetje los en in in een fles oid?

Bedenk net dat er net voor de pomp nog een filtertje zit.
En erna natuurlijk nog de afsluiter. een dezer dagen maar eens kijken. Want met de beperkte actierdius (37-38 liter LPG pas er in) is het frequent tanken. Dan is een backup toch een prettige gedachte.

Overigens stopte gisteren tijdens de rit ook de achterruitwisser ermee. Wrs geen verband, tenzij electrisch ergens gelinkt.

Weer wat te doen dus....
Antwoord
Oke, deel van de oorzaak gevonden: tank geheel en al leeg Blush . Tja. Te lang niet gebruikt. E de meter geeft op LPG de LPG stand aan (althans een redelijke indicatie). Dus dat had ik niet door. 

Maar dan. Gisteren 30 liter BP Ultimate 98 erin (schijnt nog 0.0% te zijn). Stukje rijden (enkele kms op LPG)), maar niets op benzine nog. 

Slangetje net voor benzine-afsluiter losgahaald, kurkdroog, enkel wat druppeltjes bij volgas. 
Draaiend op LPG, maar geen bezine uit die slang. 

Wel voel ik een pulserende luchtdruk. Ik neem dus aan dat de pomp nog zijn werk doet?

Als de leiding droog stond, zuigt de pomp die zelf weer vol of moet ik handmatig de leiding/pomp zien te vullen? Zo ja, hoe?

Of is, nu tank geheel leeg is geweest, de aanzuigzijde geheel verstopt met de drap van 45 jaar?

Suggestie en meningen welkom....

Voor de zekerheid, het is dus een oudrwetse B21a met SU-HIF6 carb. Als ik het goed heb geen in-tank pomp toch?
Antwoord
Dat is een diafragmapomp die vanaf de tank zuigt en naar de carburateur perst. Op zich zijn die 'self priming' maar als er een lek in je stalen of rubber leiding zit werkt dat niet. Drab valt meest wel mee, er zit ook een sok om de zuigbuis in de tank.
Antwoord
(29 May 2021, 15:41)BartJu schreef: Oke, deel van de oorzaak gevonden: tank geheel en al leeg Blush . Tja. Te lang niet gebruikt. E de meter geeft op LPG de LPG stand aan (althans een redelijke indicatie). Dus dat had ik niet door. 

Maar dan. Gisteren 30 liter BP Ultimate 98 erin (schijnt nog 0.0% te zijn). Stukje rijden (enkele kms op LPG)), maar niets op benzine nog. 

Slangetje net voor benzine-afsluiter losgahaald, kurkdroog, enkel wat druppeltjes bij volgas. 
Draaiend op LPG, maar geen bezine uit die slang. 

Wel voel ik een pulserende luchtdruk. Ik neem dus aan dat de pomp nog zijn werk doet?

Als de leiding droog stond, zuigt de pomp die zelf weer vol of moet ik handmatig de leiding/pomp zien te vullen? Zo ja, hoe?

Of is, nu tank geheel leeg is geweest, de aanzuigzijde geheel verstopt met de drap van 45 jaar?

Suggestie en meningen welkom....

Voor de zekerheid, het is dus een oudrwetse B21a met SU-HIF6 carb. Als ik het goed heb geen in-tank pomp toch?

Ervan uitgaande dat je de mechanische benzinepomp hebt die links vooraan tegen het motorblok hangt (en daarmee volgens hetzelfde principe werkt als die op de B20A van de Amazon die ik lang geleden had):
Ik heb ooit één keer achtereenvolgens de LPG tank en de benzinetank leeg gereden (oeps). Na het overgieten van een 5 l jerrycannetje moest ik de startmotor even laten draaien, maar de pomp pakte prima uit zichzelf de nieuwe benzine.
Dat ontluchten na een leeg gereden tank is eigenlijk alleen iets van diesels, en - heb ik me laten vertellen - kennelijk ook niet meer van de moderne diesels die automatisch kunnen ontluchten.

Die mechische benzinepomp draait altijd als de motor draait. Ik neem even aan dat de benzine-afsluiter tussen de pomp en de carb zit. Dat kan, een carbvlotter kan immers ook de benzinetoevoer onderbreken. En omdat de diafragmapomp niet meer pompt als er veel tegendruk is kan dat dus ook gewoon zonder de retourleiding die injectiesystemen wel nodig hebben.

Dat betekent dus eigenlijk dat je zowel aan de pers als de zuigkant een blokkade kunt hebben alsmede een gescheurd diafragma. Ik kan me zo voorstellen dat droog draaien van die benzinepomp niet bevorderlijk is.
Dus dat wordt stap voor stap uitsluiten. En wat Marc al aangaf, als er stroomopwaarts een lek zit kan er ook lucht aangezogen worden, en dat gaat makkelijker dan benzine.

Ik zou me overigens niet druk maken over het al dan niet aanwezig zijn van ethanol. Volvo geeft aan dat modellen sinds 1976 geschikt zijn voor E10 (uitgezonderd enkele 1.8 l GDI motoren van midden jaren '90).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Dank voor feedback.

De pomp is idd een diafragma pomp aan linkerflank van blok. 
Na loshalen van de slang bij benzineafsluiter is de druk-zijde is wel zo beperkt (50 cm benzine slang) dat ik daar blokkade niet waarschijnlijk acht. Al zou ik dat ook makkelijke kunnen checken.

De zuigzijde is langer en moeilijker toegankelijk. Hoe ga ik daar een (klein) lekje in vinden? 
Dan wellicht eerst de pomp maar checken. Of demonteren, of door zuig slang in een fles benzine te hangen. Dan zien we de actie 'live'. Of het uitblijven ervan.

Overigens vrees ik de ethanol niet wegens incompatibel met de auto, dat zou al goed moeten zitten, al is het wel het eerst e genoemde bouwjaar). Omdat ik het zo weinig gebruik is de hygroscopische werking van ethanol wat ik meer vrees. Laatste tankbeurt was in een tijdperk dat Corona nog een Mexicaans biertje was, 2 en half jaar geleden. 95E10 trekt dan te veel vocht aan. Eerder al eens de ethanol/vocht killer toe moeten voegen en een benzinefilter met duidelijk 2-fasen vervangen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 424 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 523 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.324 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.506 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.552 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.024 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.536 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.534 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 9.036 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Benzine filter volvo 240 '86 Gurd 21 16.199 4 March 2019, 11:06
Laatste bericht: Gurd

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)