Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem
Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem

Van mijn Volvo 360 2.0 carburateur blok is het eea kapot gegaan waardoor ik heb besloten om een b230fb in te bouwen. Deze komt uit een Volvo 740 en compleet met kabelboom, bobine, vliegwielsensor en computers (Ontsteking en Jetronic).

Het blok is ingebouwd met het 60-2 vliegwiel en de vliegwielsensor is er goed aangezet (stukje uit koppelingshuis geslepen). Verder heb ik de hele kabelboom uitgespit en het overbodige weg geknipt. Een luchtmassameter en ontstekingsmodule (powerstage of vonkversterker zoals het ook wel genoemd wordt) had ik nog liggen. Als contactslot schakelaar heb ik een extra stuurslotschakelaar aan de kabel geprikt.

Hierna heb ik alle kabels aangesloten: blauw en rood/wit op de bobine, LMM, ontstekingsmodule, klopsensor, injectoren, etc aangesloten. Als ik de sleutel omdraai gaat de motor wel rond maar ik krijg geen vonk.

Om de verdeler uit te sluiten heb ik een bougie direct aan de uitgang van de bobine gehangen.

Over de plus en min van de bobine meet ik (van plus naar aarde en van min naar aarde) beide constant 12 Volt. Als ik hem start heb ik geen stroom meer.

Op de powerstage meet ik. als de auto op contact staat, op pin 1 naar aarde en pin 4 naar aarde constant 12 Volt, Pin 5 niks (is wel verbonden naar de ontsteking ECU) en Pin 2 zit aan aarde. Alles lijkt mij hier te kloppen op pin 5 na, deze zou volgens mij bij starten tussen 0 en 2 volt moeten fluctueren.

De vliegwielsensor geeft over pool 1 en 2 173 Ohm (dat lijkt me goed) en bij starten meet ik kleine voltages (ook dit lijkt mij goed). Deze sensor lijkt mij dus goed.

Om de verschillende onderdelen uit te sluiten heb ik al 2 andere bobines geporbeerd, 2 verschillende vliegwielsensors, 2 verschillende vonkversterkers, 3 verschillende ontsteking computers, 2 jetronic computers, 2 brandstofpomprelais en verschillende bougies.

Nu ligt er een Volvo 240 kabelboom in de auto, maar deze geeft precies dezelfde problemen (deze is nog onverknipt).

Wat ik niet heb aangesloten is een brandstofpomp (deze ga ik extern aansluiten middels een schakelaar).

De grote vraag is nu, waarom wil hij niet vonken? Ik mis een schakeldraad naar de bobine denk ik. Als ik namelijk frequentie ga meten op de min van de bobine naar de plus van de accu dan meet ik niks en bij een lopende 240 van een maat van mij meet ik op stationair toerental 55-60 Hz (als ik het goed heb). Met deze auto zijn ook al verschillende onderdelen uitgewisseld (alleen computers en vliegwielsensor niet, dit is namelijk onmogelijk).

Wie heeft het antwoord?? Ik weet het niet meer!
Antwoord
Zoek ergens een stroomschema vd ontsteking, hij heet EZ116K, dat helpt. Deze bv: http://volvoforums.com/forum/volvo-240-7...ark-72690/ of deze: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/74...740-89.htm

Volgens mij ga je ergens bij de bobine de mist in, de min vd bobine kan natuurlijk geen continu 12V hebben zonder contact. De bobine krijgt 12V op de plus bij contact aan en starten, en wordt op het juiste tijdstip (getriggerd door de ECU van de EZK) geaard en onderbroken via de powerstage (exact als bij contactpuntjes). Daarvoor gaat de 1 vd powerstage naar de min vd bobine.

ALs we er van uitgaan dat de Volvo bedrading klopt, en alle componenten ook na tig keer uitwisselen etc, zal er iets mis zijn met jouw contactslot-oplossing. Als je de + van de bobine gewoon 12V geeft vanaf de accu, en dan start, heb je dan vonk?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik denk precies hetzelfde omtrent het probleem met de bobine. Zoals ik het begrijp moet er (op contact) een constante 12 Volt op de + van de bobine staan (blauwe draad, komt vanaf het stuurslot) en een wisselspanning van 0 naar 12 Volt op de - van de bobine (deze wordt gestuurd door ontstekingsmodule die geactieveerd wordt door de ontstekingcomputer welke weer een pulssignaal van de vliegwielsensor moet krijgen). Deze wisselspanning krijg ik niet over mijn bobine. Een directe verbinding, zoals Marc hem omschrijft, van + van de accu naar de + van de bobine maakt geen verschil.

Op het moment dat ik stroom op de bobine zit door de sleutel op contact te draaien komt er een vonk van de bougie, tijdens starten niks en weer terug naar contact (stoppen met starten dus) krijg ik ook een vonk. Dit is bij de rijdende 240 die ik hier als voorbeeld op de oprit heb staan ook het geval.

Edit: ik boel niet terug naar contact weer maar weer terug op nul stand, dan geeft hij weer een vonk!

Ik heb vandaag een nieuwe vliegwielsensor gehaald, maar nog steeds geen succes.

Op het internet lees ik ook veel over het radio suppression relay. Ik heb er hier ÃÃn liggen van de 740 kabelboom, maar aan de kabelboom van de 240 kom ik de juiste stekker hiervan niet tegen (ik kan hem dus niet aansluiten/vinden). Ook in de 240 hier op de stoep is hij onvindbaar. Maar ik las ergens dat alle LH2.4 systemen van '89-'95 zon relais moeten hebben. Wat is nu waar? Zit hij wel ergens of niet in de 240 (en de 240 kabelboom)?

Ik ben redelijk radeloos aan het worden...
Antwoord
De radio suppression relay zit in de aansturing vd injectors (is eigenlijk een onderbreking daarvan om radio interferentie te onderdrukken), en als je er geen stekker voor hebt, heb je hem ook niet nodig.

Krijgt je EZK ECU wel 12V tijdens het starten? Contactsloten zijn eigenaardige dingen ontworpen om heel veel verbruikers zonder 12V te laten tijdens het starten (aanjagers, koplampen e.d gaan uit), om zo maximale 12V bij de startmotor te krijgen.

Niet dat het iets uitmaakt voor het proces, maar de bobine krijgt maar van 1 kant 12V, constant, en wordt door de ECU/powerstage aan de massa geschakeld en onderbroken. Tijdens het aanschakelen wordt er een magnetisch veld opgebouwd en meet je 12V bij de minpool, tijdens het onderbreken (= naar massa schakelen) stort het veld in en ontstaat er een vonk. Dat zal de vonk bij verdraaien vd sleutel veroorzaken. Klinkt bekend.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mist de ecu niet een massa punt?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
@ Marc:
Exact. Dit is logisch en gebeurd ook bij de lopende 240. Niks mis mee dus. Ik heb net nog geprobeerd om de bobine te schakelen door de de blauwe draad van de minpool van de bobine af te halen en deze tegen de pool aan te tikken zodat deze eigenlijk de schakeldraad wordt en hiermee dus stroom op de primaire spoel zet en bij onderbreken de stroom op de secundaire spoel gooit met als gevolg een vonk, maar deze manier geeft geen vonk bij mij. Ik heb geen idee of dit een goede test is en of het iets zegt over het geheel, maar je probeert maar eens wat he.
Antwoord
@Jerry:
Het zou heel goed kunnen dat dit het probleem is. Dat zou ook logisch zijn, aangezien de bobine dus niet over de min schakelt dus. Echter, ik heb op een aantal (weet zo even niet meer welke) pins contact met massa.

Kan het zitten in een niet aangesloten brandstofpomp (omdat ik deze extern aan wil sluiten)? De dikke rood/gele draad staat nu bij de zekeringkast geen stroom op (heel weinig in ieder geval) en deze draad loopt van de zekerkast naar een rechthoekige zespolige stekker. Aan deze stekker heb ik nu dus niks hangen. Ik heb het eea gelezen over deze draad (3- FAT yellow/red wire, the wiring diagram says fuse #6, but you can use any fused switched 12v source. Hook this up to switched +12v at the fuse box- Ideally where KJET used to power the fuel pump) maar ik snap niet helemaal wat ze hiermee willen.

Antwoord
Oja, ik heb ook het diagnose bakje even geprobeerd. Deze geeft op pin 2 1-1-1 (geen fouten dus) en op pin 6 (2-2-4) oftewel een niet werkende engine coulant temperature sensor. Dit klopt, want aan de Volvo 240 kabelboom zit een schuifje en op het B230FB blok een 2-polige stekker. Bij de werkende 240 hier heb ik de sensor er ook even afgehaald, welke geen invloed heeft op het starten of lopen van de motor. Dat lijkt me ook logisch en wordt dus ook via de foutcode tabellen omschreven als zodanig (foutcode heeft geen gevolg op het starten of lopen van de motor).
Antwoord
6polige stekker... bedoel je toevallig het brandstofpomprelais?
Die moet wel aangesloten zijn.

Ik zou het ook zoeken in de wegvallen 12v tijdens het starten, standje iii. Kan aan sommige contactsloten liggen.
In mijn showroom ombouwtopic heb ik een hoop linkjes met handige pdfs voor b230f swaps. Laatst was er iemand met een vergelijkbaar probleem waar die linkjes ook weer aan de orde kwamen.
Ben nu op m'n telefoon aan het internetter dus kan de link niet zo snel vinden.
Antwoord
Ik bedoel niet het brandstofpomprelais, die zit zeker wel aangesloten. Ook al gewisseld met die van de werkende 240, zonder positief resultaat. Momenteel ben ik niet bij de 360, dus kan ook even geen foto ervan maken. Deze zit meer in de buurt van de zekerkast. Ik zoek je topic even op en ga aan het lezen! Bedankt!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 769 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.151 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 379 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 447 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 973 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 700 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.426 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 701 17 August 2023, 10:02
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.786 6 June 2023, 22:44
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.157 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)