Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brum; de blauwe 245 turbo
#41
Als je viscokoppeling van de fan stuk is blaast hij altijd (dat wil je niet eigenlijk). Met koude/koele motor, moet de fan eigenlijk zo goed als vrij lopen en zou je hem met een krant (of hand als je durft) stil kunnen zetten zonder dat je veel kracht hoeft te zetten. Pas dus goed op als je denkt dat hij dus niet vrijloopt, doet aardig pijn denk ik of je fanbladen beschadigen.
Antwoord
#42
Stevves schreef:Fijn dat ie t weer doet! Wat voor turbo zat er op je oude blok dat je die wil gebruiken?

Pfoe precieze getallen en serienummers weet ik niet, weet alleen dat het een watergekoelde garett is en dat hij wat sneller druk op bouwt. Ik zal volgende week is kijken wat voor een het is. Turbo die er nu op zit is een originele turbo.
Antwoord
#43
Dopski schreef:Als je viscokoppeling van de fan stuk is blaast hij altijd (dat wil je niet eigenlijk). Met koude/koele motor, moet de fan eigenlijk zo goed als vrij lopen en zou je hem met een krant (of hand als je durft) stil kunnen zetten zonder dat je veel kracht hoeft te zetten. Pas dus goed op als je denkt dat hij dus niet vrijloopt, doet aardig pijn denk ik of je fanbladen beschadigen.

Ah daar heb ik wat aan, ik zal het eens testen deze week!
Bij het vorige blok was ook dat hij op stationair blaasde maar bij het huidige blok is net alsof je in een windtunnel staat, meer gas is meer wind.
Het is ook even hard als het motorgeluid, soms wel vervelend dus.
Antwoord
#44
Al weer zo een 200 kilometer mee gereden!

Met toeval vandaag waarschijnlijk ook het vacuum probleem gevonden. Stond bij een stoplicht en drukte de rem wat harder in om hem beter in zijn ÃÃn te krijgen met als gevolg dat mijn toerental daalde. Daarna nog een paar keer harder het pedaal ingedrukt en ja hoor hij daalde in de toeren en begon ruwer te lopen kort na het loslaten van het pedaal. Zelf nooit iets raars ondervonden tijdens het remmen dus zit waarschijnlijk niet in de rembekrachtiger. Morgen maar is de slang loshalen en dichtpluggen en kijken of er verschil is.

Ben ook van plan om morgen even de turbodruk naar origineel op te schroeven als de motor goed loopt, het blok heeft nu mooi in kunnen rijden en turbodruk is nu lager dan origineel.

Van het weekend ook nog de andere twee velgen schuren en spuiten en bandjes bestellen!
Antwoord
#45
En...... hij loopt perfect!

Hij liep een veel te arm mengsel, en na een kwart te draaien aan de mengselregelaar verdween het ploffen.
Het verbruik hiervoor was ook heel hoog, 1 op 6 op de snelweg. Nu is het gelukkig al lager.
Voor de rest de het armpje van de wastegate wat korter gedraaid zodat die een hogere pre-presurre heeft. Hij spoelt hierdoor wat sneller op maar voor de rest is er weinig verschil in vermogen.

Gisteren de turbo ook nog getest op wat zandpaadjes, blijft leuk!

[Afbeelding: 2014-04-23145308-1_zpsaf8c6d1e.jpg]
Antwoord
#46
Zo, even een update er doorheen rammen.

Paar weken geleden bij de action wat schoenenpoets meegenomen, zocht iets om goedkoop mijn bumpers zwarter te maken.

[Afbeelding: 2014-04-28200739_zps25f8d49c.jpg]

En zo zag het eruit na afloop

[Afbeelding: 2014-04-28205030_zps7ea3e159.jpg]

Moet zeggen dat niet alles er op blijft zitten maar uiteindelijk twee keer de bumper gedaan en toch aanzienlijk zwarter geworden, en dat voor 65 cent. Binnenkort ga ik de bumpers zwart spuiten met bumperspray, lijkt me toch wat mooier. Maar voordat ik dat ga doen ga ik eerst op zoek naar vier zwarte hoekstrips, dus mocht iemand ze hebben stuur maar een pb!

Daarna een dagje vrij en de auto gewassen na een lange tijd, ook gezocht waarom mijn tellerbak niet wordt verlicht bij stadslicht en dimlicht. Ik heb in totaal vijf aansluitingen en heb het gevoel dat iets verkeerd zit aangesloten. Mijn knipperlicht wordt namelijk voortdurend verlicht.

[Afbeelding: 2014-05-03121132_zps294c0052.jpg]
Iemand toevallig die weet wat waar aangesloten moet worden?

Dan op naar het serieuze werk, in de meivakantie de velgjes verder geschuurd en opgeknapt en tevens banden besteld.

[Afbeelding: 2014-05-05155042_zps08dcd754.jpg]

Toen via een vriend terecht gekomen bij garage MaKe in Eindhoven die mijn bandjes erop heeft gelegd. Vervolgens gemonteerd en wat was ik blij dat ze er eindelijk onder zaten!

[Afbeelding: 2014-05-06180939_zps4d538ad5.jpg]

[Afbeelding: 2014-05-06192313_zpsdb798e3f.jpg]

Staat al een stuk beter vind ik persoonlijk! Bandjes zijn trouwens maat 195/50/15, echt een heel groot verschil met de 195/65/15 die eronder zaten maar ben er wel tevreden over. Hij stuurt stukken scherper en de body roll is massaal afgenomen. Ook het verbruik is van 1 op 8 naar 1 op 10 gegaan.

Vervolgens reed ik vrolijk naar huis totdat mijn stuur begon te trillen en de rook van de schijfrem rechtsvoor kwam. Ik stond midden op een kruispunt dus kon niet echt stoppen. Moest nog twee keer links afslaan voordat ik in mijn straat was. En zodra ik mijn straat in wilde draaien trapte ik door de rem heen, dat was nogal schrikken. Snel nog aan de kant kunnen zetten met de handrem en daar stond ik dan.
[Afbeelding: 2014-05-06190530_zps6c34fdfb.jpg]
Verbaasd vroeg ik me af of de velg wel pastte of fout gemonteerd was. Voor de zekerheid de andere velg gemonteerd en met een slakkengang naar huis gereden.

De volgende dag na school samen met een vriend bekeken wat er fout was. De schijf was kromgetrokken door de hitte en de rubbers van de zuiger waren weggesmolten. Na alles weer gemonteerd en gesmeerd te hebben door gereden naar de brezan en daar nieuwe schijven en remblokken gehaald. Revisiesetje zou een dag later geleverd worden.

Schade aan de rubbers:
[Afbeelding: 2014-05-07181734_zpsa1be802c.jpg]

De veroorzaker:
[Afbeelding: 2014-05-07181227_zps4263d03a.jpg]
Door de roest kon het remblokje niet meer terug naar zijn originele plaats schuiven. Vervolgens alles vlak gevijld alles schoof weer soepel.

En bij de garage weer alles gemonteerd. We kunnen weer veilig op weg!
[Afbeelding: 2014-05-07183046_zpse935b860.jpg]

Nu de auto minder hoog ligt door de banden schuurt de auto geregeld over drempels. Weet iemand met een simons uitlaatsetje of bij jullie de uitlaat ook zo laag hangt? Zit een tussenruimte van 10 cm tussen de baksteunen maar hij is op geen mogelijkheid omhoog te krijgen, wordt waarschijnlijk lassen.
[Afbeelding: 2014-05-07194234_zpsf400289c.jpg]

En nee, ik was nog niet uitgepraat want het is turbotijd!
[Afbeelding: 2014-04-27220215_zps291d6f09.jpg]

Deze watergekoelde turbo kwam van het oude blok af en leek me een goeie upgrade aangezien de andere turbo die bij de motorswap zat niet het vermogen gaf wat ik voorheen had.
Weer of geen weer, hij moest erin!
[Afbeelding: 2014-05-09134334_zps29d87805.jpg]

Maar eerst eruit natuurlijk, met twee man aan het blok moeten trekken om ruimte te maken om het spruitstuk eruit te trekken.
[Afbeelding: 2014-05-09160008_zpsa6dd293f.jpg]

Wat een simpel klusje leek werd nog hoofdpijn, hoe zat het ook alweer met de waterkoelleidingen. Als een stel amateurs heeft er zelfs een koelleiding aangesloten gezeten op de wastegate. Gelukkig doet die het nog haha. Uiteindelijk werd het laat en zelfs een T-stuk van een radiator bij een bouwmarkt gehaald om te zorgen dat hij juist werd aangesloten.
Uiteindelijk was het starten en lopen zonder problemen. En wat een verschil! Hij accelereert alsof er pepers in zijn kont zitten. Ik zal binnenkort eens een filmpje maken of iets dergelijks.

Zo dat was het weer, volgende keer MEER.
Antwoord
#47
ik zag dat je de remmen aan 1 kant gedaan hebt. heb je ook de andere kant gedaan om eventueel remveschil op te vangen ?

verder ziet het er al netjes uit !!!
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#48
Ziet er goed uit die velgen.
Je verbruik op de werkelijke afstand/maand is mogelijk niet heel veel verbeterd. Je kilometerteller legt alleen ruim 10% meer af als gevolg van de kleinere banden.
Antwoord
#49
Laurens Zondag schreef:ik zag dat je de remmen aan 1 kant gedaan hebt. heb je ook de andere kant gedaan om eventueel remveschil op te vangen ?

verder ziet het er al netjes uit !!!

Voor de veiligheid is de andere kant ook gedaan!
Antwoord
#50
Dopski schreef:Ziet er goed uit die velgen.
Je verbruik op de werkelijke afstand/maand is mogelijk niet heel veel verbeterd. Je kilometerteller legt alleen ruim 10% meer af als gevolg van de kleinere banden.

Dankje!
Daar heb je inderdaad een goed punt, had ik nog geen eens over nagedacht. Al zou de rolweerstand wel minder moeten zijn hij zal ook meer toeren moeten maken wat ook meer benzine kost.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 776 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.411 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.870 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.009 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 189.319 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.949 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 455.148 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 89.609 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.713 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.100 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)