Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Volvo 242 turbo
#1
Ik zal beginnen me eens voor te stellen.

Mijn naam is Wouter, post hier al een tijdje af en toe eens een berichtje. Ben op moment van schrijven 25 jaartjes oud en woonachtig in het mooie Zeeland. Mijn eerste auto was een Volvo 142 '72, hierna een 240DL '88, toen een S70 '97 2.5 10V. De S70 rijd ik nog steeds dagelijks, maar het echte Volvo-gevoel was weg. Rijd prachtig en een lekkere 5 cilinder roffel, maar geen rwd en niet bijzonder leuk rijden. Een oude Volvo moest er dus weer komen, het liefst een turbo. Ik was altijd al fan van de 2 deurs sedans en werd er een Volvo 242 turbo aangeboden die ik al kende van dit forum. Het gaat om de 242 van 740t16v. Na lang twijfelen, een proefrit, veelvuldig contact met 740t16v, uiteindelijk besloten de auto toch te kopen. Er zit nog VEEEEL werk aan, maar ik ben vol goede moed. Eerst maar eens wat plaatjes.

Turbo logo:

[Afbeelding: dsc5433p.jpg]

Smoelwerk:

[Afbeelding: dsc5435o.jpg]

Het plan is deze zomer de auto technisch op orde te krijgen:

-kabelboom motor vervangen
-motor (laten?) afstellen
-tussenlager aandrijfas vervangen
-bak wisselen ivm slechte synchromesh 3e versnelling
-dakraam netjes laten openen en sluiten
-Lekkage aan de waterpomp oplossen
-Metertjes in het dashboard werkend maken
-Antiroest behandelen van de holle ruimten en de onderkant

In het najaar gaat de auto naar de schadehersteller:

-Deukje in het dak strak trekken
-Plamuurwerk rondom linkerachterlicht wegbikken en netjes herstellen
-Schampplek rechtsachter op de wielkast
-Beide reservewielbakken zijn omhoog gedeukt :crying: (hoe krijg je het voor mekaar??)
-Volledige auto word gespoten

Al met al genoeg werk en in de loop van de tijd zal er nog wel meer werk bijkomen. Gelukkig heeft 740t16v er al een hoop aan gedaan, waarvoor mijn complimenten, dat is allemaal netjes gedaan.

-PU bussen in het gehele onderstel
-Bilstein B6 rondom
-Simons 2,5" van voor tot achter
-Staal gevlochten remslangen
-Nieuwe remblokken en schijven

Ofwel, onderstel is in een prima staat, over de hele auto geen roest te vinden, gewoon een keiharde basis om eens terug in topstaat te brengen.
Antwoord
#2
Een van de redenen om me aan te melden op dit forum is de kennis die hier zit, zonder al te veel heibel als ik het een keer niet eens ben met de ideeen die Volvo had bij het ontwerpen van de auto.
Dus ga ik gelijk gebruik maken van deze kennis, kan iemand mij een duidelijk overzicht geven, een linkje bijvoorbeeld, naar de verschillende fronten die Volvo heeft geleverd. Ik twijfel nog steeds of ik de US koplampen mooi vind, voor de motorkap vind ik een flathood ook mooier denk ik. Maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe gaver ik de US voorkant vind. Nou ja, het duurt nog even voor ie naar de spuiter gaat.
Iemand trouwens een adres voor deze lampen in NL? Moeten vervangen worden als complete lamp :glare:.
Antwoord
#3
Iemand hier op het forum heeft een mooi overzichtje gemaakt, gebaseerd op een hele uitgebreide database van folders ed, welke neuzen er allemaal zijn geweest.
Ik heb het afbeeldingkje ervan nog op mijn pc gesaved (een andere dan waar ik nu op zit), ik kan die nog weleens posten.
Antwoord
#4
Graag Dop! Ben benieuwd.
Antwoord
#5
Dit overzicht staat op k-jet.org (USA): Klik
Ook op volvo200.org staat een overzicht van de geleverde fronts (Europa): Klik
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Dankjewel Arjan, dat maakt e.e.a. duidelijk voor me. Dus de knipperlichten die ik heb zijn tot 1985 geleverd op alle Volvo's ongeacht USA of EU volgens k-jet.org.

[edit]

Nee dus, vanaf 81 nieuwe model knipperlichten in EU

[/edit]
Antwoord
#7
US-front kan ik wel waarderen.
Maakt 'm lekker "fout"...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
edwin schreef:US-front kan ik wel waarderen.
Maakt 'm lekker "fout"...

:RpS_tongue: Daarom twijfel ik ook nog sterk Edwin.
Antwoord
#9
Inspiratie:

[Afbeelding: DSC07395.JPG]

In de FAQ opgezocht hoe een afbeelding te plaatsen, waarom lukt ie niet?
Antwoord
#10
je moet de url en /url weg laten:

[Afbeelding: DSC07395.JPG]

Goeie foto trouwens ;-)

Mijn wielbakken zaten ook binnenstebuiten, dat heb ik opgelost met een rubber hamertje, Haha ging prima!
Leuk dat de 242 in de familie blijft
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 38 2.340 8 October 2024, 08:49
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 478 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 3.610 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 557 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 210.312 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.540 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 61.343 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.181 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.654 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.554 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)