Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 2.0 Turbo 16V, van dagelijks vervoer naar drift-/circuit mobiel
#1
Hallo,

Enkelen van jullie ken ik al via msn/marktplaats of verzin het maar.
De meesten ken ik nog niet echter ;D *aangenaam dan maar*

Hierbij een beschrijving van mijn Volvo 740.
De auto is bij mij begonnen als 'auto van de zaak'. Heerlijk goedkoop, en een super leuke mobiel met
alle toeters en bellen die je op zo'n 'oude auto' eigenlijk niet verwacht. Electrisch zonnedak, electrische ramen,
airco, verwarmde stoelen, koplampwissers en fabriek af al een heerlijke 200pk op de achterwielen middels
onafhankelijke wielophanging. De 740 was dusdanig snel dat menig automobilist verbaast achter zijn/haar
zat te kijken bij een (tussen-)sprintje voor 't stoplicht of op de snelweg. Erg leuk.

Ik heb de auto overgekocht van een Volvo monteur ergens in 't oosten des lands. Een zeer lelijke polijstplek
op de LA deur. (nou ja die zou ik nog wel een keer laten opknappen...dacht ik...feitelijk is die plek nog
steeds aanwezig).

Zo heb ik hem gekocht destijds:
[Afbeelding: P4260064.jpg]

[Afbeelding: P4260062.jpg]

Gelijk een andere inlaatbuis met dumpvalve erop.
[Afbeelding: P4260071.jpg]

[Afbeelding: P4260069.jpg]

[Afbeelding: P4260073.jpg]

Dat 'R' embleempje zit er nog steeds op...beetje jammer (ja echt!)
[Afbeelding: P4260066.jpg]



Op een bepaald moment de stekker uit de 740 gehaald. Eerst figuurlijk, daarna letterlijk
(alle stekkers zo'n beetje, zie verderop (komt later)).

De 740 lustte op een bepaald moment 33 liter op 100 km. Dit klinkt dramatischer dan 1 op 3
om de een of andere reden ;D In ieder geval. Meer dan 1 keer per week een volle 70 liter
tank werd toch iets te gek. Met een kleine op komst was het toch verstandiger om niet in
een naar benzine riekende auto te gaan/blijven rijden. Dus besloten om een ander mobiel
te gaan rijden. S60 T5 met 270 pk.
Storingscodes uitgelezen en bleek dat onder andere de EGT defect was. Orgineel Volvo kostte
deze > EUR 700,- (ben er verder niet achteraan geweest).

Een zelf programmeerbare ECU zou minder kosten. Uiteraard komen hier nog wel de nodige
toeters en bellen bij. (dus uiteindelijk toch duurder).

Nou ja: Keus gemaakt: Vrij programmeerbare ECU in de 740.

Toen sloegen de gedachtes een beetje op hol. Van 't 1 kwam 't ander en zodoende is de 740
eigenlijk voor het grootste gedeelte uit elkaar geweest.

De rest van de foto's en het verhaal volgen later....




Antwoord
#2

Het uit elkaar halen :o


Eerst maar eens de losse dingen van 't blok afhalen:
[Afbeelding: DSC_0342_resize.jpg]


De ideale tijdelijke opslagplaats:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0021.jpg]


Zo kwam 't blok er uit:
[Afbeelding: DSC_0343_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0344_resize.jpg]

[img width=401 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/DSC_0348_resize.jpg[/img]


Zien jullie wat ik zie ? Man man man, het lijkt wel een diesel, met al die onverbrande benzine:
[Afbeelding: DSC_0349_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0359_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0361_resize.jpg]

[img width=401 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/DSC_0364_resize.jpg[/img]

[Afbeelding: DSC_0366_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0369_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0375_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0378_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0379_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0382_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0383_resize.jpg]

[Afbeelding: DSC_0384_resize.jpg]



Zo....dat is weer even genoeg smerigheid en vettigheid voor nu ;-)

Antwoord
#3
Vervolgens maar het interieur voor een groot deel eruit gehaald;


Banken e.d. liggen inmiddels op de vuilstort, niemand wou ze hebben ;-)
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0009.jpg]

[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0005.jpg]


Uitpluizen van bedrading:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0000.jpg]


Nog meer uitpluizen van bedrading:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0003.jpg]


Aantal KG's afval groeit gestaag:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0007.jpg]


Hoeveel draadjes zouden we al teveel hebben weggeknipt ?
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0013.jpg]


Onderwijl nog een 'reserve' achtertrein op de kop weten te tikken bij Philip:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0008.jpg]


Een kachelmotor zonder al die vacuumslangetjes t.b.v airco geplaatst. Deze neemt veel minder ruimte in beslag:
(tape is inmiddels v.v. door een alu-plaatje)
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0055.jpg]


Nog een beetje een rommeltje. Wel even de VDO metertjes pas gemaakt in een carbon strookje en
de kachel aansturing erop gezet:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0054.jpg]




Ten tijde van de interieur werkzaamheden is het blok weggebracht naar revisiebedrijf.

Antwoord
#4
Volgens mij gaan we veel plezier beleven aan het lezen van je topic Smile

Mag ik trouwens vragen waar je hem in het Oosten vandaan hebt gehaald? Ik was ook een geruime tijd opzoek naar een goede 740 Turbo, maar vond helemaal niks hier in de buurt.

Hopelijk krijgen we snel weer vorderingen te zien.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
#5
Hoi,

Ja heb nog een foto of 100 te gaan ;-)
Zet er zo dadelijk weer een stukje op.

Hij kwam b.t.w. uit de buurt van Doetinchem.
Antwoord
#6
Wat zijn je plannen eigenlijk? Veel foto's maakt het een leuk topic, dus ga zo door.. ;D
Antwoord
#7
Plannen.... Wel....

In eerste instantie was het idee ' een beetje driften '....wel met behoud van APK voor zover mogelijk ;-)

Maar uiteindelijk gewenst is 300+ pk
Instelbare schokbrekers/instelbare rijhoogte (heeft hij inmiddels)
Gekeurde rolkooi.
Overspuiten volledig, mat-zwart
Bigbrake set
Verder technisch 100% natuurlijk.

En van de meeste zaken weet ik weinig tot niets. Ik werk er met nog een paar jongens aan.
Heb zelf geen auto-technische achtergrond oid.
Maar leer dagelijks bij. Hele ECU deel zelf aangesloten en dat was redelijk gedaan naar ik heb
begrepen ;-) Hij loopt in ieder geval (met hulp bozzma, heb 'm inmiddels al wel 500 vragen gesteld ;D)

even. Het programmeerbare ECU deel is nog 't meest 'eng'......als je dat nog nooit hebt gedaan tenminste.
Waar moet je op letten. Wat kan er allemaal wel niet fout gaan. Is alles wel goed aangesloten
en verzin het allemaal maar.
Antwoord
#8
Blok ondertussen retour gekomen van revisiebedrijf.
Ondanks een (zeer) licht voelbare speling op de zuigers
toch besloten om geen overmaatse zuigers te gaan plaatsen.
De hoongroeven stonden nog mooi diagonaal in de zuigerwanden.

Bij het opbouwen van het blok alle lagers, lagerschalen etc.etc. vervangen, verse zuigerveren
en al dies meer ;D


Zo kwam 't retour in een bak:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0033.jpg]



Kijk dat ziet er mooi schoon uit:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0025.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0028.jpg]


Nieuwe klepjes en zittingen:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0038.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0034.jpg]



Hij lijkt nog goed smerig, maar schijn bedriegt ;-) Hij is al lang in de wasmachine geweest:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0030.jpg]


De echte opletters hebben het op de vorige foto al gezien; De balans assen zijn verwijderd.
Dit dankzij een post van (o.a.) Philip ! Hulde.
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0031.jpg]


(hier nog even een smerig plaatje MET balansassen: )
[Afbeelding: DSC_0344_resize.jpg]
Antwoord
#9
Motorruimte was nog steeds enigsins smerig:
[Afbeelding: DSC_0351_resize.jpg]



Alleen de bedrading van de verlichting en ruitersproeier pomp, de e-fan en anderen waren nog aanwezig in 't vooronder:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0015.jpg]

[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0016.jpg]


Na het cleanen (lijkt nog steeds smerig door de flitser), nieuwe remleidingen gemaakt. O.a. noodzakelijk omdat de ABS unit
en aanverwante rommel zijn verwijderd. Tevens moest er leidingwerk worden aangepast i.v.m. hydraulische handrem.
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0022.jpg]



De hele voortrein is in de PolyUrethaan bussen gezet. De meeste rubbers waren toch al uitgedroogd en nu konden we
er super bij, dus gelijk maar meepakken:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0019.jpg]



Ook alle losse deeltjes van 't vooronder voor zover mogelijk schoongemaakt en/of gestraald:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0020.jpg]


[Afbeelding: DSC_0373_resize.jpg]


[Afbeelding: DSC_0371_resize.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0020.jpg]


[Afbeelding: DSC_0356_resize.jpg]



Nieuwe motorsteunen gemaakt van klossen aluminium en geanodiseerd industrierubber:
[Afbeelding: DSC_0354_resize.jpg]

Deze is nog wel orgineel:
[Afbeelding: DSC_0355_resize.jpg]


En voor de M90 baksteun (orgineel een M46OD) een aanpassing gemaakt zodat we ook daar met
industrierubber wat konden fabriceren. Laswerk ziet er niet helemaal wonderschoon uit, maar
hij voldoet:
[Afbeelding: DSC_0357_resize.jpg]




Zo. Nu op naar de motor ;D























Antwoord
#10
Nou, de eerste foto's spreken voor zich:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0040.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0044.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0051.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0046.jpg]

Chemical gasget. In de 740 (achtergrond) zitten de stoelen nog in... dat worden nieuwe bureaustoelen,
MET verwarming en lendesteun ;D )
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0048.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0057.jpg]


Uitlaatspruitstuk in de kachelverf gezet:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0058.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0062.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0063.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0065.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0068.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0070.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0073.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0075.jpg]


Hier zijn ook de nieuwe motorsteunen goed te zien:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0079.jpg]


Blijft een mooi plaatje....zo he ?:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0081.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0085.jpg]


Eerst de orginele turbo er weer op. Kijken tot hoe ver hij gaat en hoe lang hij dat volhoudt:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0087.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0088.jpg]


Carterpan er weer onder (bedankt Jan):
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0098.jpg]


Mooi wat KG's van het vliegwiel af laten draaien:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0104.jpg]



De M90 bak nog smerig:
[Afbeelding: DSC_0350_resize.jpg]


De M90 schoon:
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0084.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0089.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0106.jpg]


[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0109.jpg]

Damned. Blijft toch een mooi gezicht............ :
[Afbeelding: Volvo_740_Turbo_16V_0116.jpg]


De motor is nu wel dusdanig klaar dat hij 'erin kan worden gehangen'.......


Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.107 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.646 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 152.895 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.219 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 198.955 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.111 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.104 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 475.937 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 28.903 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.107 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)