26 July 2016, 20:38
Zo, tijd om deze maar eens verder te introduceren. Het is een 242L met b20 uit juni '76. Ik heb hem een kleine twee jaar terug gekocht en weggezet wegens lpg + Weekers.
![[Afbeelding: 2e4ddo4.jpg]](http://i63.tinypic.com/2e4ddo4.jpg)
Eind juni heb ik hem uit het vet gehaald, vlak voor z'n 40e verjaardag. Het was gelijk starten-lopen met dat ding. Naar de apk (geen grote problemen), verzekering erop en rijden maar. Mijn groene 245 staat immers nog in de ziekenboeg. Een week later begon mijn vakantie en ik wilde met mijn betere wederhelft naar Roemenie met dat ding. Er zijn een aantal spectaculaire wegen in Roemenie, dus ik heb er nog een turbo stabi (23mm) onder gehangen. Op de achteras zat al een stabi, maar ik denk niet dat die er origineel onder heeft gezeten. De L uitvoering is erg karig; er zit zelfs geen klokje in of interval op ruitenwissers. De km-teller geeft ook ca. 10 te weinig aan dus ik denk dat er ooit een hele andere as onder is gezet, misschien een 3,54 of 3,31. Sticker zit er niet meer op helaas. Voor het gemak heb ik er ook een klokje ingebouwd.
Dus modificaties tot nu toe:
- Turbo stabi
- stabi achteras
- klokje
- frikadellenbak
Geplande modificaties:
- B20 eruit
- B234F op de standaard L-jetronic erin
- M90
- Onderstel aanpakken
- Later: vrij-programmeerbaar motormanagement
- Weer later: +t
Goed, er zijn dus twee geweldige trajecten of bergpassen in Roemenie, te weten...
De Transalpina
![[Afbeelding: 28085v.jpg]](http://i67.tinypic.com/28085v.jpg)
en (bekend van Top Gear),
De Transfagarasan
![[Afbeelding: 33tjw2u.jpg]](http://i63.tinypic.com/33tjw2u.jpg)
De 242 heeft zich kranig gedragen. Ik heb hem flink op z'n sodemieter gegeven. Remmen met de motor, sturen met het gaspedaal. Veel vermogen heeft dat ding niet (90pk, min de paarden die de stal al ontvlucht zijn), dus het was alle hens aan dek om hem op gang te houden. Toch ging ik als een van de snelste. Die B20 met 4-bak kan natuurlijk eigenlijk niet in een chassis wat zo aangenaam voorspelbaar als dat van een 200-serie is, maar het ging best. Ook de ongeventileerde schijven hebben geen krimp gegeven. Niet oververhit, en sterker, ik heb ze niet eens geroken.
Nog wat beelden voor de lekker...
![[Afbeelding: 33l12ir.jpg]](http://i64.tinypic.com/33l12ir.jpg)
![[Afbeelding: 27x403p.jpg]](http://i63.tinypic.com/27x403p.jpg)
![[Afbeelding: 25fk03m.jpg]](http://i66.tinypic.com/25fk03m.jpg)
![[Afbeelding: 29nwd46.jpg]](http://i68.tinypic.com/29nwd46.jpg)
![[Afbeelding: 2wmj21t.jpg]](http://i67.tinypic.com/2wmj21t.jpg)
Dit project zal niet snel gaan. Ik wil op m'n gemak de verbouwingen doen, en zal dus sporadisch updaten.
![[Afbeelding: 2e4ddo4.jpg]](http://i63.tinypic.com/2e4ddo4.jpg)
Eind juni heb ik hem uit het vet gehaald, vlak voor z'n 40e verjaardag. Het was gelijk starten-lopen met dat ding. Naar de apk (geen grote problemen), verzekering erop en rijden maar. Mijn groene 245 staat immers nog in de ziekenboeg. Een week later begon mijn vakantie en ik wilde met mijn betere wederhelft naar Roemenie met dat ding. Er zijn een aantal spectaculaire wegen in Roemenie, dus ik heb er nog een turbo stabi (23mm) onder gehangen. Op de achteras zat al een stabi, maar ik denk niet dat die er origineel onder heeft gezeten. De L uitvoering is erg karig; er zit zelfs geen klokje in of interval op ruitenwissers. De km-teller geeft ook ca. 10 te weinig aan dus ik denk dat er ooit een hele andere as onder is gezet, misschien een 3,54 of 3,31. Sticker zit er niet meer op helaas. Voor het gemak heb ik er ook een klokje ingebouwd.
Dus modificaties tot nu toe:
- Turbo stabi
- stabi achteras
- klokje
- frikadellenbak
Geplande modificaties:
- B20 eruit
- B234F op de standaard L-jetronic erin
- M90
- Onderstel aanpakken
- Later: vrij-programmeerbaar motormanagement
- Weer later: +t
Goed, er zijn dus twee geweldige trajecten of bergpassen in Roemenie, te weten...
De Transalpina
![[Afbeelding: 28085v.jpg]](http://i67.tinypic.com/28085v.jpg)
en (bekend van Top Gear),
De Transfagarasan
![[Afbeelding: 33tjw2u.jpg]](http://i63.tinypic.com/33tjw2u.jpg)
De 242 heeft zich kranig gedragen. Ik heb hem flink op z'n sodemieter gegeven. Remmen met de motor, sturen met het gaspedaal. Veel vermogen heeft dat ding niet (90pk, min de paarden die de stal al ontvlucht zijn), dus het was alle hens aan dek om hem op gang te houden. Toch ging ik als een van de snelste. Die B20 met 4-bak kan natuurlijk eigenlijk niet in een chassis wat zo aangenaam voorspelbaar als dat van een 200-serie is, maar het ging best. Ook de ongeventileerde schijven hebben geen krimp gegeven. Niet oververhit, en sterker, ik heb ze niet eens geroken.
Nog wat beelden voor de lekker...
![[Afbeelding: 33l12ir.jpg]](http://i64.tinypic.com/33l12ir.jpg)
![[Afbeelding: 27x403p.jpg]](http://i63.tinypic.com/27x403p.jpg)
![[Afbeelding: 25fk03m.jpg]](http://i66.tinypic.com/25fk03m.jpg)
![[Afbeelding: 29nwd46.jpg]](http://i68.tinypic.com/29nwd46.jpg)
![[Afbeelding: 2wmj21t.jpg]](http://i67.tinypic.com/2wmj21t.jpg)
Dit project zal niet snel gaan. Ik wil op m'n gemak de verbouwingen doen, en zal dus sporadisch updaten.