3 December 2007, 19:56
Na twee jaar bouwen is 't klaar
- 155 pk
- 240 nm koppel
- 0 tot 100 9 sec
binnenslaper.....
Deze amazon is sinds 1990 in mijn bezit en ben daarmee de vierde eigenaar .De eerste eigenaar had een koekfabriek in Andijk (Faust en de Vries ). Hij heeft diverse holle delen vol laten lopen met afgewerkt bakkersvet !
Ondanks dat waren toch de bekende pijnpunten aan de beurt en heb ik 'm in '92 laten restaureren .
De b21ET met garrett t3 turbo....
De "gewone " B20 carterpan
Nieuwe plek voor het K & N filter
RVS inlaatspruitstuk
benzinepomp , filter ,en accumulator
Catchtank waar de lagedrukpomp (intankpomp ) in zit .
K-jet luchtmassameter .
Manometer is altijd makkelijk om te zien of de bezinepomp nog werkt.
En omdat de luchtm.meter op de plek van de accu is gekomen, staat de accu nu in de kofferruimte .
Daar is ie ...Ook beter voor de gewichtsverdeling .20 kg van de vooras naar de achteras .
De achteras is een " custom build " exemplaar De originele as heeft een 4,1 : 1 verhouding .
Om nu het vermogen beter tot z''n recht te laten komen is er nu een 3,31 : 1 diff in gegaan.
Dit scheelt veel in het motortoerental ( 3250 t/min ipv 4000 t/min bij 125 km/u) zonder dat je veel inleverd op prestaties .Het diff huis is van een 940 .Aan beide zijden hiervan zijn de Amazon delen gelast .
Dit stukje werk is geleverd door de firma Nordrive uit drachten.
Links op de foto is de "plus "kabel te zien .Die loopt vanaf de accu onder de auto door naar de startmotor .Rechts zijn de aanvoer en retour bezineleidingen te zien.
In de verte is nog een glimp op te vangen van de m41 bak met een J-type overdrive .
(sinds april 2008 is dit nu een M46)
De stuurhut....Met op de kolom de toerenteller .In de middenconsole de oliedruk , olietemperatuur ,en
een voltmeter .De korte pook komt van een 140 bak .
- 155 pk
- 240 nm koppel
- 0 tot 100 9 sec
binnenslaper.....
Deze amazon is sinds 1990 in mijn bezit en ben daarmee de vierde eigenaar .De eerste eigenaar had een koekfabriek in Andijk (Faust en de Vries ). Hij heeft diverse holle delen vol laten lopen met afgewerkt bakkersvet !
Ondanks dat waren toch de bekende pijnpunten aan de beurt en heb ik 'm in '92 laten restaureren .
De b21ET met garrett t3 turbo....
De "gewone " B20 carterpan
Nieuwe plek voor het K & N filter
RVS inlaatspruitstuk
benzinepomp , filter ,en accumulator
Catchtank waar de lagedrukpomp (intankpomp ) in zit .
K-jet luchtmassameter .
Manometer is altijd makkelijk om te zien of de bezinepomp nog werkt.
En omdat de luchtm.meter op de plek van de accu is gekomen, staat de accu nu in de kofferruimte .
Daar is ie ...Ook beter voor de gewichtsverdeling .20 kg van de vooras naar de achteras .
De achteras is een " custom build " exemplaar De originele as heeft een 4,1 : 1 verhouding .
Om nu het vermogen beter tot z''n recht te laten komen is er nu een 3,31 : 1 diff in gegaan.
Dit scheelt veel in het motortoerental ( 3250 t/min ipv 4000 t/min bij 125 km/u) zonder dat je veel inleverd op prestaties .Het diff huis is van een 940 .Aan beide zijden hiervan zijn de Amazon delen gelast .
Dit stukje werk is geleverd door de firma Nordrive uit drachten.
Links op de foto is de "plus "kabel te zien .Die loopt vanaf de accu onder de auto door naar de startmotor .Rechts zijn de aanvoer en retour bezineleidingen te zien.
In de verte is nog een glimp op te vangen van de m41 bak met een J-type overdrive .
(sinds april 2008 is dit nu een M46)
De stuurhut....Met op de kolom de toerenteller .In de middenconsole de oliedruk , olietemperatuur ,en
een voltmeter .De korte pook komt van een 140 bak .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.