28 December 2013, 21:53
Voor een kennis heb ik de carburateur van zijn Volvo 360 gereviseerd. Hij heeft zelf een revisiesetje gekocht incl. nieuwe sproeierbuis en sproeiernaald. Ik heb alles, maar dan ook alles, losgehad. Elk ringetje, pakkinkje en schroefje is vernieuwd. Alle zeefjes, kanaaltjes, hoekjes, kiertjes en gaatjes zorgvuldig gereinigd. En natuurlijk nieuwe membramen etc. gemonteerd.
De sproeierbuis en -naald heb ik gemonteerd volgens fabrieksspecificaties, d.w.z. de sproeierbuis 2,5 mm onder de brug van de carburateur en de naaldhouder van de sproeiernaald gelijk aan de onderkant van de demperzuiger.
Vanmiddag heb ik de carburateur gemonteerd en de motor startte vrij direct. Choke vol uit en de motor liep prachtig op 2000 tpm. Choke gelijk een stukje ingedrukt, 1500 tpm en voorbeeldig lopen. Bij verder terugdrukken zakte het toerental snel in en viel de motor uit. Met wat kunst- en vliegwerk de motor draaiende kunnen houden tot deze op bedrijfstemperatuur was. Toen heb ik geprobeerd het CO wat bij te stellen. De nutteloze stelschroef aan de zijkant geheel ingedraaid (geeft anders geheid problemen), en vervolgens de naaldhoogte bijgesteld. De motor kon alleen van de choke af en redelijk netjes stationair lopen als ik de naald geheel omhoog draaide.
De motor loopt dan dus veel te rijk, incl. zwarte rook bij gasgeven en ploffen uit de uitlaat bij gas los. Zodra ik de motor wat armer zette, wilde hij niet meer stationair draaien.
Conclusie: de motor loopt alleen bij een pisrijk mengsel. Geen valse lucht, gasklep etc. goed afgesteld. Wat kan hier aan de hand zijn? Heeft mijn kennis een verkeerde naald besteld? Heeft iemand misschien een overzicht van welke naalden in welke motoren zijn geleverd?
Alvast dank voor het meedenken!
EDIT: ohja, wel even handig om erbij te zeggen dat het om een B19A van '84 gaat. Elektronische ontsteking (Renix), met Stromberg 175 CD 2 SE carburateur.
De sproeierbuis en -naald heb ik gemonteerd volgens fabrieksspecificaties, d.w.z. de sproeierbuis 2,5 mm onder de brug van de carburateur en de naaldhouder van de sproeiernaald gelijk aan de onderkant van de demperzuiger.
Vanmiddag heb ik de carburateur gemonteerd en de motor startte vrij direct. Choke vol uit en de motor liep prachtig op 2000 tpm. Choke gelijk een stukje ingedrukt, 1500 tpm en voorbeeldig lopen. Bij verder terugdrukken zakte het toerental snel in en viel de motor uit. Met wat kunst- en vliegwerk de motor draaiende kunnen houden tot deze op bedrijfstemperatuur was. Toen heb ik geprobeerd het CO wat bij te stellen. De nutteloze stelschroef aan de zijkant geheel ingedraaid (geeft anders geheid problemen), en vervolgens de naaldhoogte bijgesteld. De motor kon alleen van de choke af en redelijk netjes stationair lopen als ik de naald geheel omhoog draaide.
De motor loopt dan dus veel te rijk, incl. zwarte rook bij gasgeven en ploffen uit de uitlaat bij gas los. Zodra ik de motor wat armer zette, wilde hij niet meer stationair draaien.
Conclusie: de motor loopt alleen bij een pisrijk mengsel. Geen valse lucht, gasklep etc. goed afgesteld. Wat kan hier aan de hand zijn? Heeft mijn kennis een verkeerde naald besteld? Heeft iemand misschien een overzicht van welke naalden in welke motoren zijn geleverd?
Alvast dank voor het meedenken!
EDIT: ohja, wel even handig om erbij te zeggen dat het om een B19A van '84 gaat. Elektronische ontsteking (Renix), met Stromberg 175 CD 2 SE carburateur.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL