Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe ruis..
Is het niet gewoon heel simpel?
De hoek die je wigje moet hebben is gelijk aan hoek waaronder veer staat (zij het 90 graden gedraaid. De verhoudingen van overliggend/aanliggend/overstaande zijde zijn dus ook identiek.
Blijkt ook uit je lucifersdoosje experiment...

Veer heeft lengte Lveer en dikte Dveer.
Sprong = 20 mm.

Dikte wig / lengte wig = Dikte wig /Dikte veer = 20 mm / lengte veer.

Ofwel:
dikte wig = 20mm * dikte veer / lengte veer

Wig boven en onder zijn gelijk, want hoek is ook gelijk.
Veer is dan recht, zij het onder een hoek.

Effect van inveren is in originele toestand meegewogen, en kennelijk verwaarloosbaar (wegens lengte draagarm, draaipunt ligt vooraan).
Waarom zou het nu ineens echt meespelen? Zeker als je jaren met een slalom-veer hebt kunnen rijden, dan is dit toch al veel beter?
Al zou je in de afronding er rekening mee kunnen houden natuurlijk, zodat optimum rond deels/half-ingeveerd ligt.

Misschien wat vaag in beschrijving, zondagavond is niet m'n beste moment om fysische verschijnselen en goniometrie in een te snel getikt berichtje te vatten...
;-)

Edit: en dus te lang getypt en ingehaald door hierboven, waarbij ook breedte veer meetelt (betere term dan dikte, zo je kunnen verwarren met draaddikte, niet relevant hier ...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ik vraag me af hoe Volvo dit opgelost heeft. Hebben ze niet gewoon het dwarsgat voor de achteras 2 cm naar achter verschoven in de draagarm (de zuinigste oplossing)? In dit geval zou de veer dus onder dezelfde plek van de koets eindigen, dan had je S vormige veer een andere oorzaak. -edit- Oeps, ik had allebei de versies, nu heb ik een 69 en 70. (Ik heb allebei de versies, als het mooi weer was zou ik het eens na gaan meten.)

Kan je niet gewoon een extra gat boren in de veerschotel, 2 cm naar voren? De veerschotel is redelijk wat groter dan de onderste veerwinding dacht ik, zou toch nog een heel eind dragend zijn. Desnoods las je de hele veerschotel 2 cm naar voren op de draagarm.

Gat is verplaatst vindt men op Brickboard:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Doos met automodel net zo breed als de veer dan? Doorsnede van de veer boven en beneden is nodig. Dan wil ik wel even rekenen voor je.

Edit: ow lengte van de veer als ie op zn pootjes staat? Er van uitgaande dat je em recht wil hebben als ie in rust staat.

Het kwam hier met bakken naar beneden dus heb ik even wat geprobeerd.. maten kloppen natuurlijk niet echt.. dus de veren kan ik nog even opmeten morgen, alleen niet belast want die as staat nog in de hoek.. het doel is zo recht mogelijk, de verdraaiing van de draagarm is zoals voorgaand al aangehaald minimaal.. en een kromming van de veer achterwaarts is dan nog normaal te noemen, er zijn auto's die dat standaard vertonnen. Denk ook aan bv de situatie tussen de voorasbalk en onderset draagarm daar bij bv uitveren. Die staan dan ook 'rond', maar minder dan ik voorheen achter had..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
BartJu schreef:Is het niet gewoon heel simpel?
De hoek die je wigje moet hebben is gelijk aan hoek waaronder veer staat (zij het 90 graden gedraaid. De verhoudingen van overliggend/aanliggend/overstaande zijde zijn dus ook identiek.
Blijkt ook uit je lucifersdoosje experiment...

Veer heeft lengte Lveer en dikte Dveer.
Sprong = 20 mm.

Dikte wig / lengte wig = Dikte wig /Dikte veer = 20 mm / lengte veer.

Ofwel:
dikte wig = 20mm * dikte veer / lengte veer

Wig boven en onder zijn gelijk, want hoek is ook gelijk.
Veer is dan recht, zij het onder een hoek.

Effect van inveren is in originele toestand meegewogen, en kennelijk verwaarloosbaar (wegens lengte draagarm, draaipunt ligt vooraan).
Waarom zou het nu ineens echt meespelen? Zeker als je jaren met een slalom-veer hebt kunnen rijden, dan is dit toch al veel beter?
Al zou je in de afronding er rekening mee kunnen houden natuurlijk, zodat optimum rond deels/half-ingeveerd ligt.

Misschien wat vaag in beschrijving, zondagavond is niet m'n beste moment om fysische verschijnselen en goniometrie in een te snel getikt berichtje te vatten...
;-)

Edit: en dus te lang getypt en ingehaald door hierboven, waarbij ook breedte veer meetelt (betere term dan dikte, zo je kunnen verwarren met draaddikte, niet relevant hier ...)

:confused: euh.. dus.. ook lekker over de pasta..

Ik denk altijd in beelden zeg maar.. Al is het alleen maar dat ik nu voor het eerst goniometrie type..! (zonder dollen, dank voor het meedenken..!)

Wat ik o.a. al wilde gaan proberen (als ik zover ben..) is de boel monteren, niet aandraaien, as een beetje opkrikken zodat de belasting op de veren wat toeneemt, maar nog niet de veren doet krommen. De ruimte op het grootste punt opmeten en dat zou in feite de hoek/hoogte van de spie/keg/wig moeten zijn..

Ãn, niet te vergeten, de koppen van de bouten dragen dan plotseling niet meer, dus daar moet of een 'rol' onder, of ook een ring in de vorm van een wig met dezelfde hoek..!

[Afbeelding: wiggen_zps86abd6ff.jpg]
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik vraag me af hoe Volvo dit opgelost heeft. Hebben ze niet gewoon het dwarsgat voor de achteras 2 cm naar achter verschoven in de draagarm (de zuinigste oplossing)? In dit geval zou de veer dus onder dezelfde plek van de koets eindigen, dan had je S vormige veer een andere oorzaak. -edit- Oeps, ik had allebei de versies, nu heb ik een 69 en 70. (Ik heb allebei de versies, als het mooi weer was zou ik het eens na gaan meten.)

Kan je niet gewoon een extra gat boren in de veerschotel, 2 cm naar voren? De veerschotel is redelijk wat groter dan de onderste veerwinding dacht ik, zou toch nog een heel eind dragend zijn. Desnoods las je de hele veerschotel 2 cm naar voren op de draagarm.

Gat is verplaatst vindt men op Brickboard:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1

Marc, ondanks dat de 140's schijnbaar onveranderd lijken is dat dus niet zo, maar daar kom je pas achter als je dit soort afwijkende combi's gaat maken..!

De draagarmen zijn daadwerkelijk langer, de locatie van de as en veer zijn t.o.v elkaar niet gewijzigd.

De locatie van het boutgat in de 'chassisbalk' is ook 2cm naar achter gegaan, en dat betekent dat het horizontale deel van die balk 2cm langer is geworden, dus ook alles in de kofferbak..! Er is simpelweg geen ruimte om bv de ingelaste moet op te schuiven..!

Ook de Panhardstang en Panhardstang-beugel zijn anders..

Ik heb de link even doorgelezen, idd al die andere bekende zaken komen ook naar voren (zo ik kan mijn '72 front niet zo maar gebruiken omdat de balk minder laag is uitgesneden bij type 1, beugel voor de radiateur moet daardoor zakken (toen ook al gedaan met een losse beugel..) en de bodemplaat heeft meer verstevigingen gekregen..)

Dus..

of ik maak de huidige spullen korter, wat heel precies moet gebeuren en deugdelijk gelast (en wil je dat op die delen..) en dan meteen een 'box' van maken zoals in de ralley-documentatie.. dan istie wel weer sterker..

of ik moet na 3 jr wÃÃr nieuwe bussen kopen en die in de 'korte' ophanging plaatsen, en ook mijn aangepaste aandrijfas wÃÃr aanpassen.. (-20mm, M46, dikke versie etc..)

Ãn kan ik dan nog in verlaagde vorm, want ook dat komt erbij, de 205 rubbers kwijt t.o.v. de dorpelhoek die toch al redelijk in de buurt zit..?!
Antwoord
Jambon schreef::confused: euh.. dus.. ook lekker over de pasta..

Ik denk altijd in beelden zeg maar.. Al is het alleen maar dat ik nu voor het eerst goniometrie type..! (zonder dollen, dank voor het meedenken..!)

Helpt een plaatje?
Wat ik bedoelde: De hoeken zijn steeds zelfde, dus verhoudingen van zijden ook, voor wigjes boven en onder, maar ook de fictieve driehoek langs zijkanten.
En die afmetingen ken je, dus kun je wig berekenen.

[Edit, pad verwijderd, plaatje niet zichtbaar...]

Benieuwd of plaatje zo wel gaat verschijnen , zie alleen een pad naar plaatje...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
BartJu schreef:Helpt een plaatje?
Wat ik bedoelde: De hoeken zijn steeds zelfde, dus verhoudingen van zijden ook, voor wigjes boven en onder, maar ook de fictieve driehoek langs zijkanten.
En die afmetingen ken je, dus kun je wig berekenen.

[Edit, pad verwijderd, plaatje niet zichtbaar...]

Benieuwd of plaatje zo wel gaat verschijnen , zie alleen een pad naar plaatje...

ik zie geen paadje naar het plaatje.. Wink maar ik begrijp je, sowiezo boven/onder links/rechts moet alles in het gunstigste geval gelijk zijn, of iig gemiddeld gelijk met een kleine afwijking die overeenkomt met de bewegingen van het origineel..

De afmetingen heb ik nu alleen van een uitgeveerde veer, ik loop dus weer te hard van stapel en zal moeten wachten tot ik de boel er daadwerkelijk onder ga schroeven.. Sad

door grote afwezigheid heb ik de komende dagen geen tijd om te lassen, en nu maar hopen dat het vanaf zaterdag iig wat droger wordt..
Antwoord
...over achterwielophanging gesproken... ff scrollen
Antwoord
..altijd prettig als je weer eens wat dicht hebt gekregen..

..nog prettiger als bruin daadwerkelijk weer glanzend kan zijn..

[Afbeelding: DSC_0002_zps7b0817e5.jpg]

..zodat er weer gezond blik tegenaan kan..

[Afbeelding: DSC_0006_zps770c6df7.jpg]

[Afbeelding: DSC_0005_zps43c17e09.jpg]

[Afbeelding: DSC_0014_zps0cfad154.jpg]

..dopje maar laten vervallen..

[Afbeelding: DSC_0019_zps64419761.jpg]

[Afbeelding: DSC_0024_zps945ab22f.jpg]

[Afbeelding: DSC_0026_zps30be5181.jpg]

[Afbeelding: DSC_0027_zpsd5960b8b.jpg]

..kom je tegelijk toch weer een raar plekkie tegen, nog nooit meegemaakt daar, maar is dubbel blik en water komt overal.. (deurstijl onder het bovenste scharnierpunt..)

[Afbeelding: DSC_0009_zps6dd0e6d1.jpg]
Antwoord
ziet er alweer goed uit raymond :O vanaf de foto's ziet et laswerk er al wel netjes uit alleen word je materiaal net iets te warm volgens mij te zien aan de blauwe gloed over het staal :X
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.141 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.434 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.465 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 33.488 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  De Blauwe DennisvdB 1.690 983.699 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.194 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.843 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 33.810 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 29.878 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.717 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)