Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe 245 Turbo '84.
#1
Dag allemaal,

Even voorstellen. Na een aantal jaar in een klein koekblik (Suzuki Swift) gereden te hebben, werd het toch wel eens tijd voor een Ãchte auto. Zo'n Swift is best aardig omdat 'ie behoorlijk goedkoop is in gebruik (1:20 gemiddeld), en het was een mooi autootje om het een en ander qua onderhoud op te leren/oefenen. Maar je kunt er natuurlijk niks in kwijt, dus het mocht wel wat groter.

Dus afgelopen weekend naar Limburg gegaan voor een ritje in een 245 GLT, 1984. 281.000 km, lichtblauw en (naar het schijnt) origineel Nederlands. Prachtauto natuurlijk, maar wel met het nodige werk. Nog ÃÃn goede deur, spatborden slecht, her en der wat plekjes en roest, etc. Na lang wikken en wegen heb ik hem toch meegenomen, met het oog op een leuk klusproject om er iets moois van te maken. Behalve de auto heb ik een halve garage gaan 240 en 940 onderdelen erbij gekocht, oa. een 940 intercooler, een B230FK blok en een electronische fan.

[Afbeelding: 0j8l.jpg]

Afgezien van een aantal motorische probleempjes (onrustig stationair, schokkende turbo, overdrive met een eigen wil) en een wat slecht uiterlijk, ben ik nu al verliefd op de auto. Ik vertrouw hem genoeg om binnenkort mee naar Zwitserland te rijden, daarna gaat het grote werk beginnen. Het plan de auto te strippen, de carrosserie goed onderhanden te nemen en te spuiten. Daarna opnieuw opbouwen, liefst met onderdelen van een donorauto. Maar die heb ik vooralsnog nog niet gevonden helaas. De intercooler komt er natuurlijk ook in. Wat ik met het 940 blok doe weet ik nog niet, als ik energie heb om daar aan te beginnen is dat misschien wel een goede upgrade. Schijnt wel wat lastig te zijn met de bekabeling etc.

Wat ik er nog graag bij wil hebben is een airco, cruise control en dakdragers. Beetje luxe misschien allemaal, maar ook wel fijn. Een turbo is leuk voor wat red-light racing etc, maar ik ga ook graag rustig op vakantie Smile

Als iemand suggesties heeft voor hoe je zo'n project het best aanpakt, graag! Bijvoorbeeld qua tijdsplanning, budget, etc. Of als iemand nog adressen weet in omgeving Wageningen / Nijmegen voor onderdelen danwel specialisten? Het liefst doe ik zoveel mogelijk zelf, niet alleen voor de kosten (een promotieplek op de universiteit verdient niet heel goed), maar vooral om er lekker veel van te leren. Ik heb een grote schuur beschikbaar, dus dat maakt het klussen gemakkelijker.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#2
Mooi hoor! Lekker opknappen en van genieten. Check wel even de kabelboom rondom de motor voor je naar Zwitserland rijd. Zijn berucht en vallen uit elkaar na verloop van tijd. In het ergste geval brand ie dan af, in het gunstige geval start ie voor geen meter. Daar zitten nog een hoop storingen tussen. Maar checken kost niks. Op et forum hier is een adresje bekend die eventueel nieuwe kabelbomen kan leveren.

Optie 2 is natuurlijk het 940 blok erin, dan moet je zoiezo een nieuw kabelboompje leggen. Ben je ook van het k-jet systeem af, werkt goed als het in topstaat verkeerd, maar is vaak erg prijzig om weer in topstaat te krijgen.

Waar is dat mooie schuurtje ergens? Ziet er ruim uit :-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
He Dick,

Gewoon dat 940 blok gebruiken. Lh2.4 kabelboom gebruiken van een nieuw type 240 (ik geloof >90) en daar loopt ie goed op. Desnoods een A nokkenas ipv de T die er nu in zit scheelt ook weer. De 2 LH2.4 computer kun je nog chippen wat ook een goede en goedkope oplossing is.

Voor veel foto's en info kun je eens in mijn topic kijken, maar dan ben je nog wel even bezig.

Heb je een budget, dan zoveel mogelijk originele onderdelen gebruiken. Ook het onderstel verbeteren is goed te doen met weinig geld, zoals dubbele stabi's. Staat ook in mijn topic.

Ik heb voor mijn project geen budget aangehouden (moeilijk om aan te houden), maar als je eenmaal bezig bent kun je vaak niet stoppen en ga je er overheen. Doe daarom in ettappes: eerst onderstel en remmen (heel belangrijk!), daarna pas motor of uiterlijk, net wat je belangrijker vindt.
In ieder geval succes!
Antwoord
#4
Hoi Dick,

Mooie auto op die ene foto! Proficiat zover, je hebt er een nieuwe hobby bij ( zeg ik uit ervaring!)! Was deze auto al bekend op het forum?

Neem de tip van de motorkabelboom ter harte! Dat scheelt je al de helft van mogelijke onduidelijke storingen. Mijn 245 T was er enorm mee geholpen!

Upgradeplan met de B230FK is een goeie, maar eentje voor wellicht de langere termijn, ook een M90-bak lijkt dan een aardige upgrade. Check Dennis zijn (enorme) draadje maar es over zo'n ombouw. Lag die M90 ook in de schuur met extra onderdelen?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#5
Hoi Dick,

Welkom hier. Ziet er leuk uit. Zoals hierboven al gezegd: gefeliciteerd met je nieuwe hobby!

Dat de gemiddelde AIO geen royaal budget heeft was me bekend (zelf ook gedaan, nog onder minimumloon gestart).
Maar dat ze tijd hebben voor hobby's buiten de wetenschap, dat is op sommige plekken niet erg gewaardeerd...

Verder zitten we trouwens in de zelfde regio, dus ben benieuwd of en wanneer ik je ga 'spotten'!

Ben je trouwens AIO aan WUR of KUN?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Haha ja, ik was me er al van bewust dat ik meer een hobby kocht dan een auto Smile

Bedankt voor de tips, de Lh2.4 kabelboom heb ik er ook bij (geloof ik). Het onderstel is volgens mij nog in goede staat, maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als hij uit elkaar ligt.

Hier nog een paar wat betere plaatjes:
[Afbeelding: knwr.jpg]
Vooraanzicht

[Afbeelding: 4y4y.jpg]
Spatbord rechtsachter


[Afbeelding: s6xh.jpg]
Een van de slechtere deuren


[Afbeelding: p7wh.jpg]
Pilotenstoel? Zit niet echt heel goed in elk geval..


BartJu, 1 september begin ik als aio aan de WUR. Iets met plantenziektes e.d.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#7
Ik had inderdaad zelf ook al bedacht dat ik meer een hobby kocht dan een auto.. Maar evengoed ben ik er blij mee. En alvast bedankt voor de tips, komt allemaal nog wel van pas denk ik. De LH2.4 kabelboom heb ik er (volgens mij) ook bij gekregen, dus dat komt al goed uit. Nu dus alleen nog een M90 blok. Maar na de vakantie eerst maar de ophanging en carrosserie, first things first.

Hier nog wat meer foto's:

[Afbeelding: knwr.jpg]


[Afbeelding: 4y4y.jpg]
Spatbord

[Afbeelding: s6xh.jpg]
Een van de slechtere deuren

[Afbeelding: p7wh.jpg]
Pilotenstoel? Zit bijzonder slecht in elk geval.


BartJu, ik begin binnenkort als aio bij de WUR. Iets met plantenziektes.
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#8
Bedankt voor de tips! In eerste instantie inderdaad maar het onderstel goed voor elkaar krijgen. Heb nog een optie op een (originele) airco, als het binnenwerk er straks toch al uit is is dat wel handig om gelijk te doen lijkt me.

Ik heb vanmiddag een hele verzameling aan 240-interieurdelen gekocht, waaronder een schuifdak. Met het oog op origineel houden van de auto, is het erg af raden om erin te plaatsen? Hij is afkomstig van een 244 Turbo, maar zover ik weet zijn er alleen aftermarket schuifdakken?

Hier nog wat meer foto's:
[ATTACH=CONFIG]1019[/ATTACH]
Stukje roest, moet met wat nieuw plaatwerk wel weg te werken zijn
[ATTACH=CONFIG]1020[/ATTACH]
Een van de slechtere deuren
[ATTACH=CONFIG]1021[/ATTACH]
En de voorkant! Ondertussen heb ik er ook een snowcap opgezet.

BartJu schreef:Ben je trouwens AIO aan WUR of KUN?
Aan de WUR, iets met plantenziektes.


Bijlagen Afbeeldingen
           
1984 245 Turbo B21ET
Antwoord
#9
Hallo Dick,

Leuke karakterbak! Ik herken het Volvo-virus, ik ben ook bezig met een pas aangeschafte 240 GLT uit 1993. Het forum is een geweldige bron van informatie en ervaringen.
Succes met het reanimeren van de 245.

MvG Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982 Cool
Antwoord
#10
Ah, bij LJ in Westbroek geweest? Was een leuke partij onderdelen, heb er alleen helaas geen plek voor.

Voor zover ik weet is op de sedan wel een origineel dakraam geleverd, op de Estate niet. Zou dus een originele kunnen zijn.

Lukt mij al een tijdje om van mijn AiO salaris (en eerst studentenbijbaantje) een 240 te rijden. Niet teveel rijden (op benzine), niet binnen een paar maanden perfect willen hebben en zo veel mogelijk zelf doen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 478 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.208 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 140.831 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.782 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 180.475 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.828 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 94.861 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 436.882 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 84.234 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.029 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)