Dag allemaal,
Even voorstellen. Na een aantal jaar in een klein koekblik (Suzuki Swift) gereden te hebben, werd het toch wel eens tijd voor een Ãchte auto. Zo'n Swift is best aardig omdat 'ie behoorlijk goedkoop is in gebruik (1:20 gemiddeld), en het was een mooi autootje om het een en ander qua onderhoud op te leren/oefenen. Maar je kunt er natuurlijk niks in kwijt, dus het mocht wel wat groter.
Dus afgelopen weekend naar Limburg gegaan voor een ritje in een 245 GLT, 1984. 281.000 km, lichtblauw en (naar het schijnt) origineel Nederlands. Prachtauto natuurlijk, maar wel met het nodige werk. Nog ÃÃn goede deur, spatborden slecht, her en der wat plekjes en roest, etc. Na lang wikken en wegen heb ik hem toch meegenomen, met het oog op een leuk klusproject om er iets moois van te maken. Behalve de auto heb ik een halve garage gaan 240 en 940 onderdelen erbij gekocht, oa. een 940 intercooler, een B230FK blok en een electronische fan.
Afgezien van een aantal motorische probleempjes (onrustig stationair, schokkende turbo, overdrive met een eigen wil) en een wat slecht uiterlijk, ben ik nu al verliefd op de auto. Ik vertrouw hem genoeg om binnenkort mee naar Zwitserland te rijden, daarna gaat het grote werk beginnen. Het plan de auto te strippen, de carrosserie goed onderhanden te nemen en te spuiten. Daarna opnieuw opbouwen, liefst met onderdelen van een donorauto. Maar die heb ik vooralsnog nog niet gevonden helaas. De intercooler komt er natuurlijk ook in. Wat ik met het 940 blok doe weet ik nog niet, als ik energie heb om daar aan te beginnen is dat misschien wel een goede upgrade. Schijnt wel wat lastig te zijn met de bekabeling etc.
Wat ik er nog graag bij wil hebben is een airco, cruise control en dakdragers. Beetje luxe misschien allemaal, maar ook wel fijn. Een turbo is leuk voor wat red-light racing etc, maar ik ga ook graag rustig op vakantie
Als iemand suggesties heeft voor hoe je zo'n project het best aanpakt, graag! Bijvoorbeeld qua tijdsplanning, budget, etc. Of als iemand nog adressen weet in omgeving Wageningen / Nijmegen voor onderdelen danwel specialisten? Het liefst doe ik zoveel mogelijk zelf, niet alleen voor de kosten (een promotieplek op de universiteit verdient niet heel goed), maar vooral om er lekker veel van te leren. Ik heb een grote schuur beschikbaar, dus dat maakt het klussen gemakkelijker.
Even voorstellen. Na een aantal jaar in een klein koekblik (Suzuki Swift) gereden te hebben, werd het toch wel eens tijd voor een Ãchte auto. Zo'n Swift is best aardig omdat 'ie behoorlijk goedkoop is in gebruik (1:20 gemiddeld), en het was een mooi autootje om het een en ander qua onderhoud op te leren/oefenen. Maar je kunt er natuurlijk niks in kwijt, dus het mocht wel wat groter.
Dus afgelopen weekend naar Limburg gegaan voor een ritje in een 245 GLT, 1984. 281.000 km, lichtblauw en (naar het schijnt) origineel Nederlands. Prachtauto natuurlijk, maar wel met het nodige werk. Nog ÃÃn goede deur, spatborden slecht, her en der wat plekjes en roest, etc. Na lang wikken en wegen heb ik hem toch meegenomen, met het oog op een leuk klusproject om er iets moois van te maken. Behalve de auto heb ik een halve garage gaan 240 en 940 onderdelen erbij gekocht, oa. een 940 intercooler, een B230FK blok en een electronische fan.
Afgezien van een aantal motorische probleempjes (onrustig stationair, schokkende turbo, overdrive met een eigen wil) en een wat slecht uiterlijk, ben ik nu al verliefd op de auto. Ik vertrouw hem genoeg om binnenkort mee naar Zwitserland te rijden, daarna gaat het grote werk beginnen. Het plan de auto te strippen, de carrosserie goed onderhanden te nemen en te spuiten. Daarna opnieuw opbouwen, liefst met onderdelen van een donorauto. Maar die heb ik vooralsnog nog niet gevonden helaas. De intercooler komt er natuurlijk ook in. Wat ik met het 940 blok doe weet ik nog niet, als ik energie heb om daar aan te beginnen is dat misschien wel een goede upgrade. Schijnt wel wat lastig te zijn met de bekabeling etc.
Wat ik er nog graag bij wil hebben is een airco, cruise control en dakdragers. Beetje luxe misschien allemaal, maar ook wel fijn. Een turbo is leuk voor wat red-light racing etc, maar ik ga ook graag rustig op vakantie
Als iemand suggesties heeft voor hoe je zo'n project het best aanpakt, graag! Bijvoorbeeld qua tijdsplanning, budget, etc. Of als iemand nog adressen weet in omgeving Wageningen / Nijmegen voor onderdelen danwel specialisten? Het liefst doe ik zoveel mogelijk zelf, niet alleen voor de kosten (een promotieplek op de universiteit verdient niet heel goed), maar vooral om er lekker veel van te leren. Ik heb een grote schuur beschikbaar, dus dat maakt het klussen gemakkelijker.
1984 245 Turbo B21ET