3 September 2012, 19:35
Sinds gisteren staat er voortaan een blauwe Volvo Amazon uit 1970 in de garage!
Deze Amazon zal de huidige 242DL vervangen.. die momenteel nog te koop staat. Het liefst had ik ze beiden gewoon gehouden, verknocht als ik was geraakt aan mijn trouwe DL, maar het is niet anders. De wederhelft heeft ook een beetje inspraak in de invulling van garage en oprit, namelijk :drama:
Maar goed: een Amazon met als geboortedatum 30/06/1970. Gezien de Amazon geproduceerd is tot 03/07/1970 is dit echt ÃÃn van de laatste!
Oorspronkelijk komt die skone uit Zweden en is eind jaren negentig in Nederland ingevoerd. Daar is ie terechtgekomen bij een meneer in Friesland die de Volvo vervolgens helemaal heeft opgeknapt en laten herspuiten. Weliswaar in de originele kleur: het kleurnummer 99. Een heerlijk mooie (vind ik toch) blauwtint, die enkel in 1969 en 1970 door Volvo werd gebruikt, onder andere op de Amazon en de P1800. Als ik me niet vergis hebben enkele zeldzame 140's ook die eer gehad.
De Amazon moest uiteindelijk het veld ruimen voor een BMW Cabrio, want dat was een auto die mevrouw van meneer verkoos boven de Amazon.. Iedereen op tijd en stond eens zijn zin, dacht meneer en nu was het tijd voor de zin van mevrouw. Maar zoals ie citeerde "daar heb ik helemaal niets mee", onderwijl wijzend naar de BMW, ging dat duidelijk met spijt in het hart. Na zestien jaar trouwe dienst was het dus tijd voor een nieuwe eigenaar.
En de nieuwe eigenaar heeft dus gisteren een lange trip heen en weer richting Friesland gemaakt om het beestje op te halen. De Amazon had er kennelijk geen enkele moeite mee. Na driehonderd kilometer was de LPG -tank uitgeput en ging het verder op benzine. Gelukkig zat dat nog in de tank, anders was het even spannend onderweg ^^ Uiteindelijk schoof de bolide de oprit op (om deze al meteen te bevuilen met een olievlek, wooeps, sorrie schattie hocked: ) en hebben we het gevierd met een glaasje champagne.
Vandaag de Volvo in Eeklo gestald, bij Van Meenen, om de bestaande LPG-installatie er volledig uit te halen. Ik heb geen enkel belang bij LPG; ik leg te weinig kilometers om het kantelpunt te halen, gezien LPG nog steeds komt met een jaarlijkse verkeersbelasting en een extra keuring. Bovendien dateert de installatie al uit 1993 en zou er minstens een nieuwe tank moeten inkomen. Kostprijs voor de tank alleen: 600 euro. Dan betaal ik nu liever 250 euro om de installatie te ontmantelen.
Een dezer met de documenten naar de douane - die was op zondag natuurlijk niet open. Gelukkig had de verkoper de auto al voor uitvoer afgemeld bij de RDW.
Van zodra dat in orde is, ga ik de auto zo snel mogelijk keuren als oldtimer. Dat dient dan als tussenstap om de auto normaal in te schrijven. Maar dat zal nog een ander paar mouwen zijn... zo zal ik nog een gelijkvormigheidsattest moeten zien te regelen, zal de afstelling eens duchtig moeten worden nagekeken (hij dieselt na en de uitlaat ploft, wat ook duidt op een niet zo fantastisch mengsel), moet er een achtermistlicht op en god weet wat nog allemaal waar die pipo's van de keuring nog mee gaan afkomen.. :heh:
Bij de Amazon kwamen nog ruim drie kratten met reserveonderdelen, waaronder een set van vier (extra) wieldoppen, een benzinetank, een gaaf dashboard, allerhande bedrading, rubbertjes.. nice
Nu nog een werkplaatshandboek en wat documentatie scoren.. en Engels gereedschap.. :verward:
Foto's wil ik jullie uiteraard niet onthouden... maar helaas lukt dat nu niet, via de computer van het werk. Die komen er dus nog aan.
Deze Amazon zal de huidige 242DL vervangen.. die momenteel nog te koop staat. Het liefst had ik ze beiden gewoon gehouden, verknocht als ik was geraakt aan mijn trouwe DL, maar het is niet anders. De wederhelft heeft ook een beetje inspraak in de invulling van garage en oprit, namelijk :drama:
Maar goed: een Amazon met als geboortedatum 30/06/1970. Gezien de Amazon geproduceerd is tot 03/07/1970 is dit echt ÃÃn van de laatste!
Oorspronkelijk komt die skone uit Zweden en is eind jaren negentig in Nederland ingevoerd. Daar is ie terechtgekomen bij een meneer in Friesland die de Volvo vervolgens helemaal heeft opgeknapt en laten herspuiten. Weliswaar in de originele kleur: het kleurnummer 99. Een heerlijk mooie (vind ik toch) blauwtint, die enkel in 1969 en 1970 door Volvo werd gebruikt, onder andere op de Amazon en de P1800. Als ik me niet vergis hebben enkele zeldzame 140's ook die eer gehad.
De Amazon moest uiteindelijk het veld ruimen voor een BMW Cabrio, want dat was een auto die mevrouw van meneer verkoos boven de Amazon.. Iedereen op tijd en stond eens zijn zin, dacht meneer en nu was het tijd voor de zin van mevrouw. Maar zoals ie citeerde "daar heb ik helemaal niets mee", onderwijl wijzend naar de BMW, ging dat duidelijk met spijt in het hart. Na zestien jaar trouwe dienst was het dus tijd voor een nieuwe eigenaar.
En de nieuwe eigenaar heeft dus gisteren een lange trip heen en weer richting Friesland gemaakt om het beestje op te halen. De Amazon had er kennelijk geen enkele moeite mee. Na driehonderd kilometer was de LPG -tank uitgeput en ging het verder op benzine. Gelukkig zat dat nog in de tank, anders was het even spannend onderweg ^^ Uiteindelijk schoof de bolide de oprit op (om deze al meteen te bevuilen met een olievlek, wooeps, sorrie schattie hocked: ) en hebben we het gevierd met een glaasje champagne.
Vandaag de Volvo in Eeklo gestald, bij Van Meenen, om de bestaande LPG-installatie er volledig uit te halen. Ik heb geen enkel belang bij LPG; ik leg te weinig kilometers om het kantelpunt te halen, gezien LPG nog steeds komt met een jaarlijkse verkeersbelasting en een extra keuring. Bovendien dateert de installatie al uit 1993 en zou er minstens een nieuwe tank moeten inkomen. Kostprijs voor de tank alleen: 600 euro. Dan betaal ik nu liever 250 euro om de installatie te ontmantelen.
Een dezer met de documenten naar de douane - die was op zondag natuurlijk niet open. Gelukkig had de verkoper de auto al voor uitvoer afgemeld bij de RDW.
Van zodra dat in orde is, ga ik de auto zo snel mogelijk keuren als oldtimer. Dat dient dan als tussenstap om de auto normaal in te schrijven. Maar dat zal nog een ander paar mouwen zijn... zo zal ik nog een gelijkvormigheidsattest moeten zien te regelen, zal de afstelling eens duchtig moeten worden nagekeken (hij dieselt na en de uitlaat ploft, wat ook duidt op een niet zo fantastisch mengsel), moet er een achtermistlicht op en god weet wat nog allemaal waar die pipo's van de keuring nog mee gaan afkomen.. :heh:
Bij de Amazon kwamen nog ruim drie kratten met reserveonderdelen, waaronder een set van vier (extra) wieldoppen, een benzinetank, een gaaf dashboard, allerhande bedrading, rubbertjes.. nice
Nu nog een werkplaatshandboek en wat documentatie scoren.. en Engels gereedschap.. :verward:
Foto's wil ik jullie uiteraard niet onthouden... maar helaas lukt dat nu niet, via de computer van het werk. Die komen er dus nog aan.