Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
d24 start niet, gaat wel rond
#11
Voornamelijk voorzichtig zijn met het uitdraaien van de bougies.
Zelf doe ik het meestal met warme motor, gaan ze wat makkelijker los en minder kans dat ze afbreken. Maar wordt in jou geval wel lastig…

Persoonlijk zou ik ze gewoon alle 6 vervangen, gebeurt vaak niet tijdens normaal onderhoud, maar is wel nodig. Mijn diesel start altijd weer mooier na vervanging (om de 50 kkm)
Antwoord
#12
Een dieselmotor werkt op zelfontbranding, m.a.w. in tegenstelling tot een benzinemotor heb je geen bougie die het mengsel bij elke arbeidsslag ontsteekt. Om de diesel te ontsteken gebruik je de hoge temperatuur aan het eind van de compressieslag. Maar als de motor koud is, dan is de temperatuur aan het eind van de compressieslag niet voldoende om de boel te laten ontvlammen. Daarom stopt men gloeikaarsen (gloeipluggen) in de motor: die warmen de boel wat op, zodat je na een paar compressieslagen een goede start hebt.

Zoals eerder gezegd, een diesel start (en loopt) zonder gloeikaarsen. Als de motor koud is, dan moet je zonder gloeipluggen alleen enorm doorstarten - net zolang tot de temperatuur in het blok voldoende is gestegen.

Je schrijft dat de motor wel goed gelopen heeft. Als de motor warm is, dan slaat een diesel altijd meteen aan. Dus je zou zeggen dat de brandstofpomp en de inspuiters nog wel OK zijn. Dus begin met de simpele dingen:

- Zit er diesel in de tank?
- Zo ja, is dit winterdiesel of zomerdiesel? Diesel kan gaan "vlokken" en dan stroomt het niet lekker meer.
- Desnoods met een haardroger de pomp en de inspuitleidingen opwarmen
- Zoals gezegd, een diesel zou ook zonder gloeipluggen moeten starten. Zonder pluggen gebeurt er het volgende: de eerste 10 sec. draait de motor alleen rond op de startmotor. Na verloop van tijd moet je merken dat het toerental wat oploopt. Dit is een teken dat in een of meerdere cylinders een wat weifelende ontbranding verloopt. In deze fase moet er een vette, grijze rookpluim uit de uitlaat komen. Dat is grotendeels onverbrande diesel. En pas later gaat het toerental echt oplopen naar stationair. De rook kleurt dan wit, om later te verdwijnen. Dit hele verhaal kan makkelijk 30 - 40 s duren. Het is echt niet aan te raden maar als je een starthulp hebt dan is het te proberen.
- Als je start en je merkt niet dat na verloop van tijd het toerental oploopt, dan krijgt de motor waarschijnlijk geen diesel en moet je het probleem dus in het brandstofsysteem zoeken.

Klassiek voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=X27JNUJg-4o
Nog een classic: http://www.youtube.com/watch?v=4xs4TBHWq9k
Antwoord
#13
Sylvester schreef:Ik wil zo mijn gloeibougies gaan testen, moet ik nog extra voorzichtig zijn of ergens specifiek op letten bij demontage en montage?

Wederom bedankt
Gewoon doen zoals we jaren terug al bij de Wegenwacht deden. Centrale strip tussen de gloeibougies uithalen en de aansluitdraad van het relais even aftapen en wegbinden. Pak nu een minimaal 4 mm2 kabel en hou die aan de ene kant tegen je pluspool aan op de accu, de andere zijde gewoon aan de kant houden van de gleoibougies (waar het moertje op zit), vonkt tie bij het erop duwen is de gloeibougie goed. Let wel uiteraard op dat je de kabel niet tegen de massa van het blok houd natuurlijk.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#14
Er zit winterdiesel in de tank (afgelopen weekend getankt), misschien de boel eens fohnen, ga ook retourslangetjes vervangen omdat ik op internet las dat die wel eens de oorzaak zijn, hoe kan ik de boel ontluchten? (vervang ook meteen het brandstoffilter)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 408 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 489 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.051 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 788 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.000 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.582 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.481 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.984 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  oliedruksensor: gaat dit passen? Kogelman 6 2.297 15 January 2023, 11:16
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.561 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)