Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Heb je je koelvloeistof systeem wel goed ontlucht?
Als je dit niet doet en er komt een luchtbel in het expansie tankje, lijkt het of je vloeistof verliest.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
En kan ie aan de kook raken als je niet uitkijkt.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Jan-Willem schreef:.
Trek de pijlstok er eens uit en kijk wat er buiten de olie om nogmeer aan je stokje hangt...
Er zat niet eens olie aan de pijlstok :?
Sludge ziet er ongeveer uit als mayonaise (voor de leek) 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 51
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Maynaise aan de peilstok.
Is een typisch geval voor B2X of B2XX motoren die op gas rijden EN waarvan ZEKER is dat ze GEEN koelwater lekken ed.
Dit fenomeen komt vaak voor in de winter bij wagens die kortere afstanden afleggen op lpg.
Hangt ook samen met de samenstelling van de lpg.
En de gebruikte olie speelt een grote rol. Bij minerale olie komt het minder tot niet voor. Half-syntetisch neemt geen water aan.
Remedie door lpg-speciaalzaken: de motor gedurende langere tijd goed warm rijden.
Het probleem lost zich tegen eind april vanzelf op.
Wij volgen nu zo'n auto die dit heeft. Ben benieuwd of het allemaal klopt!
Greets
Alexander
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
Het gehannes is nog niet vooorbij:
Gisteren ben ik erachter gekomen dat mijn koelvloestof reservoir 'overkookt' als de motor goed warm is. Ik weet dat vloeistof uitzet als het warm wordt, maar dit was een beetje overdreven. Het rare is dat er niks in het reservoir overblijft. Het is dan dus ander de motorkap een natte bende. Vanochtend reed ik op de snelweg (nadat ik thuis nog een beetje koelvloeistof bij had gevuld) en zag de temperatuur van de motor oplopen. Auto aan de kant, hij dampte behoorlijk, onder de motorkap zat alles onder de vloeistof. Toen heb ik het reservoir bijgevuld en zag ik dat de koelvloeistof direct wegliep (waarschijnlijk de radiateur in?). Uiteindelijk ben ik naar het dichtsbijzijnde station gereden en verder gegaan met de trein.
Wie weet waar dit allemaal aan kan liggen? Ik begin er aardig zat van te worden!
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
joahim132 schreef:Het gehannes is nog niet vooorbij:
Gisteren ben ik erachter gekomen dat mijn koelvloestof reservoir 'overkookt' als de motor goed warm is. Ik weet dat vloeistof uitzet als het warm wordt, maar dit was een beetje overdreven. Het rare is dat er niks in het reservoir overblijft. Het is dan dus ander de motorkap een natte bende. Vanochtend reed ik op de snelweg (nadat ik thuis nog een beetje koelvloeistof bij had gevuld) en zag de temperatuur van de motor oplopen. Auto aan de kant, hij dampte behoorlijk, onder de motorkap zat alles onder de vloeistof. Toen heb ik het reservoir bijgevuld en zag ik dat de koelvloeistof direct wegliep (waarschijnlijk de radiateur in?). Uiteindelijk ben ik naar het dichtsbijzijnde station gereden en verder gegaan met de trein.
Wie weet waar dit allemaal aan kan liggen? Ik begin er aardig zat van te worden!
Mmm, ik kan je niet helpen, maar ik had precies hetzelfde met mijn Escortje (mk1 van '72). Bij langere stukken rijden af en toe stoomwolkjes onder de motorkap vandaan, alsof-ie even moest ontluchten/afblazen, en dus verlies van koelvloeistof. Aan de oliepeilstok was niets te zien (geen mayo) en de temperatuurmeter was te onbetrouwbaar om iets te kunnen aflezen. Overigens lioe de motor als een zonnetje.
Ik had de auto vorig jaar in de stalling gezet met deze problemen en heb 'm inmiddels verkocht (de nieuwe eigenaar uiteraard wel verteld over het probleem !). Na een jaar was ik benieuwd, maar het was accu erin, choken, starten en lopen als een tierelier !
Nou, je hebt er niet veel aan........, maar desalniettemin: sterkte !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
ik denk inderdaad dat het met ontluchten te maken heeft, wie kan me meer vertellen?
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Berichten: 137
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Klinkt eigenlijk ook een beetje boel naar koppakking problemen......
Ik denk dat de koelslangen ook hard worden? Mogelijk dat er al koelvloeistof omhoogkomt vrijwel direct na het starten? Als er water in de cylinders komt zorgt dat ook voor slechter lopen (heb het meegemaakt met een maestro diesel).
Als je hebt gestart en hij is nog koud (binnen 1 a 2 minuten na starten) komt dan de zojuist gevulde koelvloeistof weer borrelelend uit het expansievat? Worden de slangen al hard met de dop erop?
Waterdamp in de uitlaatgassen zegt helaas niet zoveel met LPG en zeker niet met dit weer. Onze 245 doet er bijna 10 km over wil ik minder damp in de achteruitkijk spiegel zien.
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Berichten: 75
Topics: 18
Lid sinds: Dec 2005
mfellman schreef:Mogelijk dat er al koelvloeistof omhoogkomt vrijwel direct na het starten?
Als je hebt gestart en hij is nog koud (binnen 1 a 2 minuten na starten) komt dan de zojuist gevulde koelvloeistof weer borrelelend uit het expansievat? Worden de slangen al hard met de dop erop?
Nope, het is pas echt als 'ie goed warm is, de slangen worden ook niet hard, voor de rest loopt 'ie eigenlijk prima, verder geen problemen dus.
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Berichten: 137
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
joahim132 schreef:ik denk inderdaad dat het met ontluchten te maken heeft, wie kan me meer vertellen?
het ontluchten is eigenlijk niet zo moeilijk (voor zover ik er mee omga).
vullen
Stukje rijden
Afvullen
Sukje rijden
controleren
Heb je de thermostaat overigens al eens gecontroleerd?
Blijft de aanjager warme lucht aanvoeren?
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting