Topics: 23
Moeilijk starten... Wat is dat ?
Een snel ronddraaiende motor die niet wil aanslaan ?
Een langzaam en moeizaam draaiende motor die niet wil aanslaan ?
Een motor die tijdens het starten ploffen in de in- en uitlaat genereert ?
Een motor die aanslaat en meteen weer afslaat ?
Een motor die aanslaat, stationair loopt maar afslaat als je het gas aanraakt ?
Er zijn nogal wat verschillende beelden van een moeilijk startende motor met bijbehorende problemen.
Wat ik jou (en ieder ander) kan aanraden:
Vervang de massastrip van de motor. Deze loopt van het kleppendeksel naar het schutboard en deze maakt na verloopt van tijd steeds slechter contact. Bovendien roest het ding en gaat steeds slechter geleiden. Schuur de contactjes van deze strip eens op en draai de moer een paar keer vast en los en vast.
Als deze strip slecht is zal de startmotor maar langzaam rondtornen en soms werkt de ontsteking dan ook niet meer mee. Het geeft rare storingsbeelden die lijken op een kapotte startmotor / accu.
Topics: 22
Bozzma schreef:Jw240 schreef:ik heb met mijne wel eens dat de zekering van de brandstofpomp slecht kontakt maakt, dan ligt de hele injectie en ontsteking eruit... Ik weet niet hoe dat bij een glt geregeld is....
Je antwoord stond er dus al...
Waarom dacht ik nou aan brandstof ?
:twisted:
? wat bedoel je? dat ik gelijk heb of dat mijn antwoord dubbel is..
trouwens een goede tip voor die massakabels. ga ik dalijk bij mijne ook even naar kijken!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 11
Bozzma schreef:Vervang de massastrip van de motor. Deze loopt van het kleppendeksel naar het schutboard en deze maakt na verloopt van tijd steeds slechter contact. Bovendien roest het ding en gaat steeds slechter geleiden. Schuur de contactjes van deze strip eens op en draai de moer een paar keer vast en los en vast.
Als deze strip slecht is zal de startmotor maar langzaam rondtornen en soms werkt de ontsteking dan ook niet meer mee. Het geeft rare storingsbeelden die lijken op een kapotte startmotor / accu.
Toevallig dat je dit zegt, deze is bij mij helemaal afgebroken, maar ik weet niet precies waar het voor was :') hij start iig normaal. Kan ik deze gewoon bij elke garage krijgen of ergens online bestellen?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 23
Dan zit er nog ergens een 2e. Vermoedelijk een blauwe draad ergens van de minpool naar het blok. Ook die even goed nalopen. Bedenk dat over de + pool van de accu alle startstroom gaat, maar over de massa alle electronen weer terug de accu inmoeten en deze kant dus minstens zo belangrijk is. De betere automaterialen handel heeft ze wel, Volvo zal ze kunnen leveren. Het is een onderdeel van 3 euro maar het kan voor grote moeilijkheden zorgen.
Wat betreft het "het stond er al":
De oplossing van het probleem stond dus al in de lijst nog voor het probleem gevonden was. Een slecht contact op de brandstofpomp zekering.
Topics: 135
Ik heb nu al zoiets van; 'indien u een electrische storing ervaart bij uw volvo 240 ---> Reinig uw zekeringenkast grondig!'
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 14
En dan ook nog eens in de twee jaar; na aanschaf van Robberts GLT zo'n 2 jaar terug heb ik alle zekeringen vervangen en de kast al eens met een staalborstel onder handen genomen
Topics: 135
ja...maar die bak staat ook altijd buiten natuurlijk.
Ik heb al zitten denken een andere zekeringenkast in te bouwen. Met nieuwerwetse zekeringen. Zoals de 740 dat heeft. Alleen ik weet niet of dat past daar links onderin.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 34
Peter Timmer schreef:Robbert242DL schreef:- bougieskabels etc ingespoten met anti-vocht zooi
Daar kon je na verloop wel eens problemen mee krijgen. Ik zou bij een volgende gelegenheid de oude zooi eruit kieperen en nieuw monteren.
Zit net een week nieuwe kabels op
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Bozzma schreef:Moeilijk starten... Wat is dat ?
Een snel ronddraaiende motor die niet wil aanslaan ?
Een motor die tijdens het starten ploffen in de in- en uitlaat genereert ?
Er zijn nogal wat verschillende beelden van een moeilijk startende motor met bijbehorende problemen.
Hij start nu wel, maar soms inderdaad gebonk/geplof in de uitlaat...
Draait wel snel rond, dus de beide antwoorden in mijn geval staan er nu...
Ik gok zelf dus nog meer electronica dat aangetast is, dus ik ga morgen verder op speurtocht tussen de kabels :roll:
Divadi schreef:En dan ook nog eens in de twee jaar; na aanschaf van Robberts GLT zo'n 2 jaar terug heb ik alle zekeringen vervangen en de kast al eens met een staalborstel onder handen genomen 
Grote probleem is vermoedelijk ontstaan door de bekende scheur in de ruit :twisted: .
Heb de zekeringen allemaal schoon gemaakt, was niet echt smerig maar wel een paar met een witte laag ertussen

hock:
Maar ik vermoed dat de achterkant ook niet helemaal jovel meer is, dus daar ga ik morgen maar even naar kijken.