Topics: 4
Het vreemde van de CO meting vorige maand was dat het mengsel te arm was terwijl het verbruik hoog te noemen was op dat moment: 1op8 of erger..
De bougies zullen evengoud best wel eens vettig kunnen zijn ook al zijn zijn ze pas nieuw:
de ATF olie in de carburateur lekt namelijk weg, die had ik al regelmatig bijgevuld en toen ik de Carb verwijderde even in het inlaatspruitstuk gekeken en daar lag het allemaal wel zo'n beetje: de ATF, vermegd met benzine. Allicht dat de bougies nu dus ook vettig zijn.
Ik moet dus het Oringetje vervangen tussen de zuiger en de sproeiernaald en die twee zitten evengoed nog aardig aan elkaar vast, ondanks de lekkage.
Zo'n Oringetje is denk ik makkelijk te krijgen, maar eerst moet ik de zaak uit elkaar krijgen zonder beschadigingen. De garage in Leidschendam is een goede tip, daar ga ik eens langs denk ik.
Verder lijkt de naald nog wel gemakkelijk door de sproeier te bewegen, maar de sproeier lijkt iets te diep onder de "brug" gelegen: alsof de conische naald nu niet diep genoeg rijkt om de zaak af te sluiten. Of is dat niet nodig? Als de afsluiting niet volledig zou zijn, dan verklaard dat wel het hoge verbruik misschien, of niet?
Anderzijds duidt een niet volledige afsluiting op een te hoog CO waar ik dus geen last van heb.
Wat was bij jou de reden om de sproeier en naald te vervangen?
Marc,
moet de bobine doorgemeten terwijl de motor uit staat?
Er zitten twee kleine aansluitinkjes aan beide zijkanten: zijn dat nr 1 en 15?
Kan het zijn, dat de vonk ophoudt bij een bepaald hoog toerental, terwijl hij er normaal wel is?
Kan het ook de condensator zijn en hoe meet ik dat?
Topics: 82
12 February 2012, 21:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2012, 22:07 door Marc1970.)
Doormeten met alle stekkers eraf. Op een Bosch bobine heten de pinnen 1 en 15, maar - en + kan ook. Die bobine die ik had, gaf milde startproblemen en hield ermee op als-ie warm werd op de snelweg, en dan nog redelijk onvoorspelbaar.
Dit ging in korte tijd van lichte ergernis naar totale ramp.
De condensator kan je niet meten, gewoon vervangen. Dingetje van niks, als-ie mankeert ga je dat merken aan de puntjes, die slijten veel harder. En de vonk wordt slechter.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...ilter_id=0
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 30
sieko schreef:maar de sproeier lijkt iets te diep onder de "brug" gelegen: alsof de conische naald nu niet diep genoeg rijkt om de zaak af te sluiten. Of is dat niet nodig? Als de afsluiting niet volledig zou zijn, dan verklaard dat wel het hoge verbruik misschien, of niet?
Anderzijds duidt een niet volledige afsluiting op een te hoog CO waar ik dus geen last van heb.
De sproeier hoort wat dieper te liggen. Ik weet niet precies hoeveel, maar dat staat wel in de vraagbaak. Die sproeierhoogte is dus goed.
Citaat:Wat was bij jou de reden om de sproeier en naald te vervangen?
Een CO van 11%, dat bijgesteld kon worden tot 9%. Echt veeeel te rijk, maar de auto reed nog prima. Na vervangen van sproeier en naald was het 0,15%. Toen trok de motor niet zo goed meer, haha. Gauw bijgesteld naar 2,5%. Als je tussen 1,5 en 3,5% zit, zou ik er niets aan doen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 35
Zo uit het hoofd, dacht ik dat de sproeier max 1mm onder de brug moest zitten.
O-ringetje kan je krijgen via
BCCP. Wel even mailen, staat niet in hun catalogus online.
Ben met alle aanwijzingen aan de slag gegaan.
De carburateur bleek 1 bout te missen, en de schacht waar die in hoort blijkt een open verbinding met de binnenkant van de carburateur. Hierdoor kon dus geen vacuum ontstaan en zodoende geen brandstof aangezogen worden.
(Wie weet lekte er ook wel benzine weg door dit gaat, wat dan weer het hoge 'verbruik' verklaart)
Tevens bleek het O-ringetje aan vervanging toe, want de ATF olie die je er van bovenaf in moet gooien loopt er 123 zo doorheen.
Beide onderdeeltjes besteld bij Volvo van Vliet in Leidschendam en de man van het onderdelen magazijn blijkt inderdaad veel van oudere motoren te weten. Hij gaat even om de sproeiernaald te demonteren voor de O-ring.
Helaas duurt het wel bijna een week voor deze twee mini-onderdeeltjes uit zweden gearriveerd zijn..
Vandaag ook de bobine getest, de weerstand op het lage circuit was 2.1 ohm en op het hoge circuit 9.8 kilo-ohm; dat leek nog wel aardig te kloppen met de waarden die marc me schreef, maar de vonk bleek inderdaad geel te zijn en niet blauw/paars zoals het zou moeten..
Nieuwe bobine dus..
Wel erg geschrokken van wat er gebeurt als je de bobine wilt testen met een gedemonteerde carburateur: de brandstofslang hing er gewoon los bij en de pomp werkte dus uitstekend: een dikke straal benzine vloog rakelings langs de vonk die ik dus stond te testen.. had ook anders kunnen aflopen dan was alles toch wel aardig voor niets geweest.
Aldus lijken er voor twee afzonderlijke problemen twee afzonderlijke oplossingen te gloren.
Topics: 33
Gevalletje koop een lot want vandaag is je geluksdag. hahahaha
Topics: 56
gaat niet gelijk in de brand, vloeistof maakt vonkje nat en dooft. Als benzine verdampt is dan moet je pas uitkijken.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 82
Als je alles nou 1 voor 1 repareert en een proefritje maakt, kan je de echte oorzaak achterhalen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 35
Welke bout was het, die ontbrak?
Foto?
Bij BCCP had je alles op twee dagen :gossip:
Monteren is een eitje, wel een beetje prutswerk.