Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vertraagd oppakken LPG naar benzine
Je zou de zuigzijde in een fles kunnen hangen en dan proberen te starten. Als dat goed werkt heb je twee vliegen in één klap geslagen.

...of velgen van een bepaald model Volvo...
Ethanol is hygroscopisch, maar het kan iets dat water en benzine niet kunnen: in beiden oplossen. Daarmee kan ethanol beperkte hoeveelheden water in benzine oplossen en dat verdwijnt dan het via het verbrandingsproces. Maar dat werkt natuurlijk alleen als je geregeld een tank benzine leeg rijdt.

Overigens...ik ben lang voordat men begon met het bijmengen van ethanol aan benzine een doorgeroeste tank tegen gekomen bij een auto geïmporteerd uit de zgn. droge staat Californië.
Condensvorming in de tank kan ook bij niet met ethanol gemengde benzine optreden en dat zakt dus naar de bodem van de tank. Eigenlijk is het dus sowieso verstandig om af en toe op benzine te rijden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
(30 May 2021, 21:31)Grey240Polar schreef: Je zou de zuigzijde in een fles kunnen hangen en dan proberen te starten. Als dat goed werkt heb je twee vliegen in één klap geslagen.

...of velgen van een bepaald model Volvo...
Ethanol is hygroscopisch, maar het kan iets dat water en benzine niet kunnen: in beiden oplossen. Daarmee kan ethanol beperkte hoeveelheden water in benzine oplossen en dat verdwijnt dan het via het verbrandingsproces. Maar dat werkt natuurlijk alleen als je geregeld een tank benzine leeg rijdt.

Overigens...ik ben lang voordat men begon met het bijmengen van ethanol aan benzine een doorgeroeste tank tegen gekomen bij een auto geïmporteerd uit de zgn. droge staat Californië.
Condensvorming in de tank kan ook bij niet met ethanol gemengde benzine optreden en dat zakt dus naar de bodem van de tank. Eigenlijk is het dus sowieso verstandig om af en toe op benzine te rijden.

Zuigzijde in fles, en druk zijde ook, dat is eerst e dat ik ga proberen. Als er dan geen flow is, dan is de pomp kaduuk. 

Maar ben wel benieuwd welke tweede vlieg je bedoelt? 
Is hiermee de pomp direct geprimed (al is de lucht dan nog niet uit de hele leiding).

Help ik de pomp trouwens nog door de achterkant op oprijbokjes te rijden? 
Heeft ie het verval iets mee, zeker als ik dat op de oprit doe, die loopt ook iets af, samen scheelt het dan toch weer een 40-50 cm hoogte tussen voor en achterzijde. Tweede vlieg daarbij: ik kan direct ook de leiding aan de onderzijde beter bekijken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
DE droge aanzuighoogte zal iets van 1-2 meter zijn dus die hoef je niet te helpen. Maar het ligt wel lekker onder de auto als ie veilig op een hoogje staat. Een lekkende benzineleiding loopt langzaam leeg dus stinkt en ziet er nat uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Soms zijn dingen zo simpel, dat het bijna genant is.
Ik had eerder het filter losgahad, om te kijken of daar iets in zit. Kennelijk had ik deze niet goed dicht terug gezet. Ja, dan zuigt ie dus lucht aan.
Daarbij zoog hij eerder niet heel lekker omdat de hele leiding vol lucht zat, en als ie gaat pompen en het komt de afsluiter tegen, waar moet het dan naar toe? Dat remt dus, op zijn minst.
Eenmaal benzine filter weer goed vast, en de slang in fles, gutste het er al snel uit.
Dat issue is dus opgelost, weer wat geleerd, en einde van dat intermezzo dus.

Rest nog het originele probleem: overschakelen van G naar B. 
Zojuist, koud, ook dat dus geprobeerd. Benzine geur uit de uitlaat, maar niet aanslaan. 
Het is in ieder geval bevestiging dat de brandstof weer aankomt. Waarschijnlijk is de dosering dus nog niet helemaal optimaal...
Maar ik ben wel weer on-topic.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Goed dat dat is opgelost, ook al was het een "facepalm" momentje (maar die blijven langer hangen).
Hoofdverdachten blijven m.i. de sproeiernaald en -buis bij het type carb dat je hebt, zeker na veel km's op LPG.
Ook ik kon visueel niet echt duidelijk iets constateren bij de carb van mijn B20A, destijds, maar het kon eigenlijk niks anders zijn. Bovendien rook je aan de uitlaat een te rijk mengsel.

Als je twijfelt of de carb versleten is, dan zou ik eens naar een garage gaan om de CO te laten meten terwijl de motor op benzine loopt. Dan weet je het zo. Een benzinemotor kan niet zo gek ver uit de buurt van een mengselverhouding van 1:14,7 benzine:lucht werken en loopt dus al snel te arm of te rijk. Nòg een tikkie meer benzine en het mengsel kan al niet eens meer ontbranden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Hoewel de auto gisteren dus niet op benzine wile aanslaan, was het zojuist sleutelomdraaien, choke uit en vroem. 
Gaf flink toeren, dus choke terug naar een mooi stationair. OP zich dus niet verkeerd, maar na een sec of 10-2-30 lijkt ie in toeren terug te zakken en onrustiger te worden tot afslaan toe. Iets dus niet lekker, wrs idd in de carb. 

Moet m dus nog eens goed warm rijden en dan nog eens proberen (en ruiken). Laatste keren reede de auto, warm, prima op benzine overigens. 
(Maar dat ruiken doe ik dus niet ze consequent onder het rijden.) 
To be continued....
Antwoord
Ouwe koe, nieuw hoofdstuk....

Wegens steeds meer carb gedonder toch de stoute schoenen aangetrokken en de SU HIF6 gereviseerd. Nieuwe sproeier naald, sproeirebuis, vlotternaald, pakkingen etc. Vlotter nog in ba water gehouden, geen belletjes, dus die niet vervangen.
Recent op een sleuteldag de boel afgesteld, motor liep mooi rustig, goed stationair en pakte goed op, alleaal op benzine. Top.

Maar...
Ik had de auto toen op benzine buitengereden en laten staan. Toen ik later wilde vertrekken wilde de motor niet mooi lopen, smoorde, leek te verzuipen. Totdat ik de G/B schakelaaar in tussenstand zette, dan loopt motor weer wel netjes. Weer op B en et gedonder begon weer. Dus op LPG naar huis (ook voordeliger natuurlijk).

Paar dagen later weer gestart, nog steeds op LPG. Geen probleem. Over naar B, geen probleem loopt mooi, trekt goed gedurende een testrit van 10km Weer thuis motor uit. Twee uur later, had ik weer de problemen zoals op sleuteldag: niet goed lopen op B, wel in de tussenstand. Ook nu: carb leegdraaien en op LPG geen enkel probleem.

Mijn theorie is nu dat de vlotter een klein lekje heeft, iets brandstof opneemt en daardoor lager gaat liggen en daardoor te laat de benzinetoevoer afsluit. In tussenstand is er geen benzinetoevoer meer en gaat het dan wel weer goed. Na tijdje op lpg rijden/staan is de vlotter ook weer leeggedampt en drijft weer zoals bedoeld.
Eigenlijk gelijkt dit dus op de situatie die ik al heel lang had en hier topic over begonn. Het vertraagd opppaken kwam mogelijk ook door het zwaarder worden van vlotter, al was de vlotter ten zo afgericht dat de 'zwaardere' vlotter goed werkte en de lichte dus niet. Maar dat is gissen uiteraard.

Nu dus mijn vraag: wat is jullie mening?
Zou deze theorie van de mild lekkende vlotter technisch kunnen kloppen?
Zou dan een nieuwe vlotter uitkomst bieden? Ik zie ook volschom vlotters (Stay-up), hebben julie hier ervaring mee?
Antwoord
Ik denk niet dat een half lekke vlotter bestaat. En dat een lekke vlotter de benzine veel te hoog laat stijgen tot overlopen aan toe, al vanaf de eerste meters rijden en dat de motor vervolgens verzuipt.

Verder geen idee van de de HIF, op diverse MG, Jag en Rover forums zijn ze wel druk bezig met de vlotterhoogte afstellen, dat schijnt nogal gevoelige materie te zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dank voor reactie Marc.

Ik geloof ook niet in half lek. Ik dacht meer aan een vlotter met een gaatje onderin niet geheel vol zal lopen, omdat de lucht er niet uit kan.

Vlotterhoogte had ik afgesteld volgens de instructies in greenbooks, 0.5 tot 1.5 mm is op zich een best ruime marge. Daarbij zie ik niet hoe die afstelling zie ik niet zo hoe die zou k verloopt niet heen en weer in de tijd, afhankelijk van de brandstofsoort. Behalve dus door variatei in vlotter-dichtheid: deel van lucht vervangen door benzine bv. Vandaar deze hypothese.

Intussen een volschuimvlotter besteld, baat het niet, schaadt het niet. Alleen de kosten/baten verhouding is dan een stuk minder gunstig. Maar is het dat wel, dan scheelt het een hoop gedoe, frustratie en tijd (howel bij hobbies niet tijd=geld geldt).

Anyways, ik laat het hier wel weten....

PS: om de kosten tich iets te rechtvaardigen voor mezelf: een bijkomend voordeel van volschuimvloters: ze kunnen beter tegen gestuiter in een lege vlotterkamer bij LPG rijden. Als ik dit opgelost heb komt er ook de naaldlift in, daarmee hoop ik de sproeierslijtage ook flink te remmen... Wink
Antwoord
Is het lpgrelais nog wel goed. Dat hij op een of andere manier bij warme start toch lpg vrijgeeft, ondanks dat de schakelaar op B staat?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 144 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 245 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.167 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.334 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.290 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 5.412 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 20.773 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 10.609 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 8.243 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Benzine filter volvo 240 '86 Gurd 21 15.623 4 March 2019, 11:06
Laatste bericht: Gurd

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)