Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245 heeft de hik
skidje schreef:Denk dat Hr Jan Heijstek niet eens weet waar de computer zit van een volvo 240. Dus....

Vrij boude uitspraak Skidje. Hoezo denk je dat?

Maar misschien dat iemand uit de omg Rotterdam over de apparatuur beschikt om die uitspraak te verifiëren?
Antwoord
Citaat:Het uitlezen van de gegevens bleek niet mogelijk omdat er geen gegevens getoond worden na inpluggen van de computer. Zeg ik dat zo goed?

Computer inpluggen? in een 240?

Citaat:De dealer is Jan Heijstek, zowat de enige in Rotterdam eo die zich op tweedehands volvo's richt.

Check even VOMD in Dordrecht, die weten WEL wat ze doen.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Uitlezen van de ECU is altijd mogelijk. Gewoon de knippersequentie van het lampje aan het diagnosekastje goed bekijken en voila, u heeft een foutcode. Je stopt het pinnetje wat aan het kastje bij de linker veerpoot hangt in het gaatje van het desbetreffende nummer (2: LH-jetronic en 6: ontstekingssysteem), zet de auto op contact en drukt de knop niet langer dan 3 seconden in om alles uit te lezen. Als er geen foutcodes zijn knippert hij nog steeds 1-1-1, wat betekent dat er niks gevonden is. Als je lambdalampje af en toe oplicht betekent dat dat er een foutcode wordt opgeslagen, maar lang niet alle fouten laten dat lampje branden. Er zijn trouwens nog veel uitgebreidere programma's beschikbaar met dat kastje, maar die vindt je in een vraagbaak. Google even hoe het moet en zoek op wat de foutcodes betekenen en jij en je garagist weten veel meer.
Antwoord
Potvisboer schreef:Uitlezen van de ECU is altijd mogelijk. Gewoon de knippersequentie van het lampje aan het diagnosekastje goed bekijken en voila, u heeft een foutcode. Je stopt het pinnetje wat aan het kastje bij de linker veerpoot hangt in het gaatje van het desbetreffende nummer (2: LH-jetronic en 6: ontstekingssysteem), zet de auto op contact en drukt de knop niet langer dan 3 seconden in om alles uit te lezen. Als er geen foutcodes zijn knippert hij nog steeds 1-1-1, wat betekent dat er niks gevonden is. Als je lambdalampje af en toe oplicht betekent dat dat er een foutcode wordt opgeslagen, maar lang niet alle fouten laten dat lampje branden. Er zijn trouwens nog veel uitgebreidere programma's beschikbaar met dat kastje, maar die vindt je in een vraagbaak. Google even hoe het moet en zoek op wat de foutcodes betekenen en jij en je garagist weten veel meer.
Heren heren,
Ik ben, en dat zou zo ondertussen duidelijk moeten zijn, technisch een onbenul. Als ik het woord 'çomputer' gebruik, is dat een woord wat ik bij gebrek aan beter inzet. Ik weet niet precies wat Jan Heijstek gebruikt of heeft gedaan.
Daarnaast: als iemand directe ervaringen heeft met minder werk van hem wil ik dat graag weten. Maar vang Jan Heijstek niet op uitspraken van mij over hem.
Antwoord
Hehe, je hoeft er niet technisch voor te zijn, een kopje thee zetten vind ik persoonlijk moeilijker Wink
Misschien een goed idee om Jan te vragen of de uitkomst 1-1-1 was? Dan weet je meteen of hij misschien niet toch een foutje heeft gemaakt. Succes!
Antwoord
Joepie schreef:Vrij boude uitspraak Skidje. Hoezo denk je dat?

Maar misschien dat iemand uit de omg Rotterdam over de apparatuur beschikt om die uitspraak te verifiëren?

Ja misschien zeg je het niet goed. Maar er zit een kastje genaamd ECU van Bosch waar slechts een paar dipswitches kunnen worden uitgelezen. Uit jou onderstaande opmerking leidde ik af dat de garagist een computer in kon pluggen. Dat zal dus niet kunnen bij de LH. Maar misschien dat jij het verkeerd geformuleerd heb.
Ik hoop dat het hierbij iets minder Boud klinkt.

Het uitlezen van de gegevens bleek niet mogelijk omdat er geen gegevens getoond worden na inpluggen van de computer. Zeg ik dat zo goed?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Ik denk dat Heijstek er wel uitkomt, en dat-ie zeker wel een LH2.4 ECU kan uitlezen. Ze werken aan alles van Duett tot 850's. Ik heb een paar keer klepstelplaatjes geruild bij Jan Heijstek en gezien de hoeveelheid Volvo geparkeerd in de wijk rondom de werkplaats heeft-ie werk zat.

Maar dit kan wel even duren zo. Mijn ervaring met motorstoringen diagnosticeren via dit forum is dat het best werkt als de vraagsteller zelf met zijn handen in het haar en de motorruimte zit. Hoe a-technisch ook, iedereen kan benzine ruiken, fotos maken en stekkers en slangen loshalen en vastmaken, wat meestal genoeg is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat met geen foutcode van de ECU heb ik wel eens eerder gelezen. Moet even graven in de zoekfunctie.

Toevallig allen ook met de B200F:
http://volvolvo.nl/threads/13201-bokken-...s+ecu+geen

http://volvolvo.nl/threads/9749-super-po...s+ecu+geen

http://volvolvo.nl/threads/7085-Geen-ver...s+ecu+geen

http://volvolvo.nl/threads/6939-240-Supe...s+ecu+geen

Nou ja een hoop gestotter met de B200F (vreemd toch 99,9% gelijk aan de B230F) maar nog niet het berichtje wat ik zoek.
Antwoord
Pff, nog niks maar je (of Jan) zouden de stekkers van en naar de OBD unit eens los en vast kunnen maken, of het OBD kastje zelf vervangen. De ECU heeft foutcodes, de kunst is ze eruit te peuren.

Er zit een 25A zekering bij de bobine die de injectie van stroom voorziet, in een gammele houder (typisch Volvo). Laatste bouwjaar heeft hem in de zekeringkast. Verderop zit het injectierelais wat ook wel eens hapert.

Hier de manual LH2.4, sectie E1-E4 p.38-40 gaat uitsluitend over de OBD unit en wat er aan te controleren is (teveel om over te typen): http://www.scribd.com/doc/126885359/LH2-...#force_seo

Als je (of Jan) alle voor de hand liggende zaken hebt gedaan, moet je gaan kijken naar de ECUs en hun stekkers, stroomvoorziening e.d. Ik heb vage herinneringen dat dat eerder is voorgekomen.

Iets met boordspanning net iets te laag (koolborstels in de dynamo), of de contactsleutel die te los in het contact zit (zware sleutelbos), werkt allemaal storend op de ECUs.
Antwoord
Marc,
Ik zie nu pas je locatie: je zit in Maasland. Heijstek is naar Maassluis verhuist (Zwarte Zee 50), dat is zo ongeveer om de hoek toch?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.558 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 816 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.630 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 804 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.281 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.517 7 February 2023, 09:19
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.633 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.098 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)