Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wel rijden op LPG, niet op benzine
OKay, wel een filter in de tank dus (alleen staat de lpg-tank half op het dekseltje, dus dat wordt lastig om te vervangen...)

Probeer eerst wel even de pomp te vervangen, als dat niets oplevert, dan kan alleen het tank-filter overblijven)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Er zit een filter op (in) de benzinepomp, 1 of 2 schroefjes los en het dekseltje eraf halen. De sok in de tank zal niet gauw verstoppen aangezien er constant benzine omheen klotst.

En ik denk dat de vlotternaald in de carb ook nog een gaasfilter bevat.

Nog een zwakke plek is de metalen aanzuigbuis waar die de tank in gaat, het roest daar nogal en dan zuigt de pomp alleen lucht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vanvond de pomp even uitelkaar gehaald, klusje van niks, 5 schroeven los, en pomphuis eraf.
Daarbinnen zit een plastic binnenwerk met 2 rubber kleppen en een filter.
Alles uitelkaar, schoongemaakt en weer teruggezet.
Zou moeten werken, want zit heel simpel inelkaar, maar ho maar.
Nada zuig/pomp.

Kan het zo zijn dat deze pomp geen lucht kan zuigen?
Alles is schoon leeg natuurlijk; pomphuis, slangen, etc (behalve de tank dan....)

Doorblazen van de slang van voor naar achter is zo makkelijk nog niet, de koppeling daar waar hij de tank in gaat zit goed vast en bang alles stuk te draaien.

Volgende stap is een pomp-swap (die van mij er op zetten, kijken of ie het wel doet).

[Afbeelding: 51.6185.jpg]
Antwoord
In principe kan de pomp lucht aanzuigen (het is een membraanpomp en dus 'self priming') maar in de praktijk duurt het erg lang op het toerental van de startmotor. Ik gooi meest wat benzine in de vlotterkamer zodat de motor een paar tellen op volle toeren draait, om het proces wat te bespoedigen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Je kunt ook de slang VOOR de benzinepomp loshalen en in een potje gevuld met benzine hangen.
Dan sla je de tank en de leiding naar voren over.
Antwoord
Citaat:In principe kan de pomp lucht aanzuigen (het is een membraanpomp en dus 'self priming') maar in de praktijk duurt het erg lang op het toerental van de startmotor. Ik gooi meest wat benzine in de vlotterkamer zodat de motor een paar tellen op volle toeren draait, om het proces wat te bespoedigen.

Pomp draait toch altijd? ongeacht of je op benzine of LPG rijdt?
Op LPG rijdt/start hij prima, en ook dan draait de pomp.
Zal dan wel tijd genoeg hebben om de lucht uit de leiding te pompen en benzine op te halen als je op LPG rijdt.
Als je op LPG rijdt, neem ik zo aan dat de pomp continu benzine loopt te pompen tot aan de benzineafsluiter.
Als je overschakelt naar peut, gaat dat klepje open, en de lpg-afsluiter dicht (toch?).
Antwoord
Klopt, de pomp bouwt continu druk op. Ook als je op gas rijd. Alleen de benzineafsluiter houd de benzine dan tegen waardoor het niet de carburateur in stroomt.

Ik zou het volgende checken:

1. Zit er wel benzine in. (je kunt lachen, maar hoevaak is die fout al wel niet gemaakt...)
2. Check de metalen brandstofleiding onder de auto. Ik heb deze al regelmatig kapot gezien bij de oudere types. Compleet gebroken, maar ook al eens gezien dat hij aan de bovenkant volledig weg is en dan zuig je dus alsnog alleen maar lucht aan. Ik zelf verwacht hier het probleem...
3. vlotter controleren of de leidingen, slangen en het filter nog goed zijn...
Antwoord
Rob schreef:Pomp draait toch altijd? ongeacht of je op benzine of LPG rijdt?
Op LPG rijdt/start hij prima, en ook dan draait de pomp.
Zal dan wel tijd genoeg hebben om de lucht uit de leiding te pompen en benzine op te halen als je op LPG rijdt.
Als je op LPG rijdt, neem ik zo aan dat de pomp continu benzine loopt te pompen tot aan de benzineafsluiter.
Als je overschakelt naar peut, gaat dat klepje open, en de lpg-afsluiter dicht (toch?).
Maar als de benzineafsluiter dicht is, kan de lucht nergens heen en wordt er nog steeds geen benzine aangezogen.
Tips van Marc en Jos zouden moeten werken.
Wat ook nog kan is tijdens het rijden overschakelen van LPG op benzine. Gewoon afremmen op de motor dus, dan loopt de pomp snel en lang genoeg om weer benzine aan te zuigen.
Antwoord
Pistonpen paultje schreef:Klopt, de pomp bouwt continu druk op. Ook als je op gas rijd. Alleen de benzineafsluiter houd de benzine dan tegen waardoor het niet de carburateur in stroomt.

Ik zou het volgende checken:

1. Zit er wel benzine in. (je kunt lachen, maar hoevaak is die fout al wel niet gemaakt...)
2. Check de metalen brandstofleiding onder de auto. Ik heb deze al regelmatig kapot gezien bij de oudere types. Compleet gebroken, maar ook al eens gezien dat hij aan de bovenkant volledig weg is en dan zuig je dus alsnog alleen maar lucht aan. Ik zelf verwacht hier het probleem...
3. vlotter controleren of de leidingen, slangen en het filter nog goed zijn...

Die van mij loopt ook niet op benzine...pas een jaar of 8 hoor ;-). Ik heb altijd begrepen dat er ook wat kapot gaan op de tank zelf..........in de kofferruimte..........waar je dus makkelijk bij komt als er een LPG tank op ligt;-)
Klopt dat of is dit meestal toch van onder de auto te zien?
Zou voor mij wel makkelijk zijn om dit op te lossen aangezien mijn auto nu niet start op lpg en ik het een en ander qua LPG verdamper kan uisluiten.
Antwoord
Kan je de tank er niet ónder vandaan halen dan? Trouwens heb je een carburateur of injectie? Carburateur heeft geen pomp in de tank.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 507 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 523 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 655 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.255 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 893 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.564 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.718 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 4.276 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.560 6 June 2023, 22:44
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.336 14 May 2023, 11:23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)