Topics: 4
Oja, marc:
het afslaan op de snelweg deed i al onderweg terug, voor ik de riem vervangen had. Nu, na alle onderhoud heeft hij het echter nog steeds.
Ok, bedankt!
Dus: Gedemonteerd kon er geen vacuum ontstaan en dat verklaart waarom er uit het toevoer gaatje geen benzine kwam.. toch?
En als ik het plaatje straks weer monteer dan moet de reeks gaatjes voor het kanaal komen staan dat in open verbinding staat met de vlotterkamer en de twee sleuven bovenop elkaat (dat zit dus kennelijk toch verkeert om)
U raad mij een werkplaatshandboek aan maar ik worstel ondertussen al aardig met mijn Wolters/Kluwer Volvo vraagbaak. Er wordt daarin uitgelegd hoe je het mengsel rijker maakt met speciaalgereedschap, voor als afstelling met de zaterdagochtendschroef geen soelaas bied. Ik lezen dus, maar zodra het over carburateurs gaat wordt er plotseling gestrooid met zelfstandig naamwoorden waar ik nog nooit eerder van hoorde maar die kennelijk allemaal in de carburateur verscholen zitten en afstelbaar zijn: spindelas, brugstuk, pasmal
Thans wordt er vanuit gegaan dat zich onder de vlotterkamer een plug bevind waar je speciaalgereedschap nr2895 doorheen moet steken maar die plug is er niet.
-Kan ik op het oog op enige wijze vaststellen of de naald correct staat afgesteld? In ruststand steekt hij nu niet het buisje uit dat van bovenaf de vlotterkamer insteekt.
-Is deze 'inwendige operatie' ook zonder het aanbevolen gereedschap te doen of zijn ze noodzakelijk?
Kan ieman
Afslaan boven de 100 deed hij al voor ik de distributie verving dus dat is niet de oorzaak daarvan.
Topics: 82
9 February 2012, 23:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2012, 00:00 door Marc1970.)
De boeken van Volvo zijn vele malen duidelijker als alle andere bij elkaar (wel in het Engels). Andere boeken knippen en plakken maar wat uit de Volvo boeken.
Jammergenoeg is de montage van de choke-schijf zelfs in Volvo TP11740 niet zo heel duidelijk, maar als je het ding voor je hebt liggen, zal je er vast wel wat meer van begrijpen. Maar als ik het zo bekijk komt de halvemaanvormige opening aan de onderkant bij de B21A (plaatje C63 op p. 58).
Als de motor (eenmaal warm) normaal loopt is er niks aan de hand met de carb, dit is een simpel ding ondanks alle zelfst. naamw. en hij stopt er echt niet mee boven de 100.
Als je de riem zo overgezet hebt als je hem aantrof, kan je heel goed de originele fout uit Zweden hebben gekopieerd. Toen ik de riem er eens verkeerd op had gezet, wilde de auto niet harder als 110 maar hij sloeg niet af. Hij reageerde gewoon niet meer op meer gasgeven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
OK, misschien stond de riem inderdaad al verkeerd en is dat de oorzaak van dit alles!
Maar om dat met zekerheid vast te kunnen stellen volstaat een visuele controle toch?
De poelies kunnen door een spie maar op 1 manier gemonteerd worden, dus ik kan simpelweg nalopen of de nokkenas en krukas gelijktijdig op de markering staan.
De hulpas lijkt al goed te staan t.o.v. de krukas, want de contactpuntjes waren goed op tijd te zetten met de markering op 12-graden.
hmm..
Volstaat het misschien ook om enkel de distributiekap te verwijderen zodat ik de nokkenasmarkering kan zien? Als die op 1 staat, moet de markering op de onderste poelie dan op 0-graden staan.? Of moet die dan op het ontstekinstijdstip staan (12 graden)?
Naar aanleiding van Marc1970's suggestie, dat een foutieve montage van de distributie misschien de oorzaak zou kunnen zijn van het afslaan bij hoge snelheden, heb ik de nokkenasmarkering 1 op 1 gezet en daarna gekeken naar de positie van de krukaspolie t.o.v. de 0 t/m 30-gradenreeks op de beschermkap.
De markering blijkt 1/2 tandje voor de 0 staan.. op -3 graden
Bij aanpassing komt de krukaspoelie dus 1/2 tand voor de 0 te staan: op 3 graden in de plus.
Is dit eigenlijk wel mogelijk?
Het lastige is dat de ontsteking afgesteld wordt t.o.v. de krukas terwijl die ontsteking direct te maken krijgt met de nokkenas die dus drie graden afwijkt..
Krukas, hulpas en nokkenas staan bij mijn motor exact tegelijkertijd op hun merktekens. -3 graden is vreemd maar mag geen probleem zijn. Tuners gebruiken dat soort nuances voor een kleine verschuiving in koppel of hoge toeren vermogen.
De ontsteking wordt afgesteld op de krukas/vliegwiel, de kleptiming is volgens mij wat minder kritisch.
Alle tandwielen zitten met een spie op hun as, die spie zit niet loeistrak. Als ze allebei precies maximaal de andere kant op gedraaid zijn, kan je misschien een paar graden verschil maken.
Of de kop is afgevlakt, daardoor verschuiven de onderlinge afstanden ook wat. Mag 0,5 mm af maximaal.
Ok. Distributie kan min of meer weggestreept worden dus,
de carburateur zou goed het probleem kunnen zijn.
In de werkplaatshandboeken die aangeraden werden wordt het gebruik van Volvo-speciaalgereedschappen met de volgende nummeraanduiding aangeraden.
2895-4
2896-2
2897-0
2962-0
5159-2
Dit alles dus voor de Zenith 175CD van na 1978 specifiek.
Heb al wat geprobeerd met tangetjes en schroevedraaiers maar echt geslaagd lijkt deze aanpak niet.
Weet iemand waar zulks te koop is?
Topics: 30
De sproeierhoogte hoef je niet aan te passen. Die staat waarschijnlijk gewoon goed. Echter, als de doorgang iets beschadigd of afgesleten is, moet je 'm vervangen. Die sproeierbuis moet erin geperst worden met dat speciale gereedschap.
Ik zou eerst de auto eens aan een CO-meter hangen voor je de naaldhoogte anders af gaat stellen. Heb je de kleur van de bougies al eens bekeken? Hieraan kun je ook al wel "aflezen" of de motor te arm of te rijk loopt.
Mocht het CO niet goed zijn, kun je met het speciale gereedschap de hoogte afstellen. Ik mocht dit gereedschap lenen van mijn Volvo-dealer, kun je misschien proberen. Ander is dit een goede
http://volvoonderdelen.com/240260/Gereed...23-165984/
het is dat je aan de andere kant van het land woont, anders had je de mijne wel even mogen lenen. Misschien kun je Van Vliet in Leidschendam proberen? Doen wel vaker wat met oude Volvo's, daar werken nog liefhebbers.
Pas als het CO niet meer correct is af te stellen met bovenstaand gereedschap, moet je de sproeiernaald en sproeierbuis vervangen. Let wel op dat je ze dan allebei tegelijk moet vervangen!
Maar zoals gezegd, meet eerst de CO-waarde eens. Ik ben wel benieuwd.
Edit: het sleuteltje van de link is de tool waar je de sproeiernaald mee afstelt
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Ik denk dat de ontsteking het probleem is. Kijk nog eens naar de vonk, is die dik en blauw of gelig. Je kan de bobine doormeten, het lage spanningcircuit moet 1,8-2,0 ohm weerstand hebben (over pin 1 en pin 15), het hoogspanningscircuit 8,0-11,0 kilo-ohm (over de centrale uitgang en 1 van beide pinnen).
Ik heb ook wel eens een uitvallende bobine gehad, daar heb ik een hele carburateur voor uit elkaar gehaald (en bijna platgehamerd) voor ik er achter was.