Topics: 82
Er zijn evenveel startmanieren als LPG verdampers en inbouwers. Mijn ervaring is dat de auto ook zonder gas 'choke' wel start, maar wat later. Meest start ik volgas in de kou, het koude gas wil blijkbaar zo min mogelijk opstakels overwinnen.
Ga na een tijdje doorstarten aan de uitlaat snuffelen, dan weet je of er gas is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 107
smorebrod schreef:Wat me wel opviel is dat ik geen "ssssst... pok" hoor zoals eerder bij mijn 245 met zelfde motor op LPG als ik deze op contact zette en niet binnen 2 seconden de auto starte.
Die "Pok" is volgens mij het geluid van de gasafsluiter na niet starten of heb ik dit mis.
Of dit de oorzaak is van het niet willen aanslaan, zou hij "verzuipen" op LPG?
Heb je het inductierelais goed aangesloten? Het is in ieder geval niet goed als je geen "ssst......pok" hoort als je de auto op contact zet!
Topics: 10
Jos,
met inductierelais bedoel je daar het veiligheidsrelais mee?
Loop het morgen nog een keer na.
Ja.
Als je het contact aanzet moet je een KLIK van de gasafsluiter horen en hem in horen spuiten ,een paar seconden lang en dan hoort ie af te sluiten ""pok"".
[img width=482 height=600]http://i54.tinypic.com/258qbg4.jpg[/img]
Topics: 6
De ssst....pok, dat is hem! Dat moet hij wel doen ja.
Het helpt je niet voor je antwoord, maar mijn Amazon rijdt alleen op gas en ook bij -10 slaat hij aan. Je moet alleen een aantal keren je kontakt aan en uit doen, dus een aantal keren sssst........pok en dan starten ;D
Succes met het oplossen.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Update:
Ook na het wisselen van het veiligheidsrelais en de spoel op de gasafsluiter niet te starten op LPG.
Relais is goed aangesloten.
Toch nog maar eens gemeten op diverse punten.
Het vreemde is dat er op de spoel van de verdamper en de gasafsluiter als de auto op contact staat maar iets van 6,8 Volt staat. Het lijkt wel of dat te weinig is om de spoeltjes voldoende te bekrachtigen om de afsluiters open te trekken.
Op de bobine staat dezelfde spanning.... als ik terugzoek kom ik toch uit bij de voorschakelweerstand die slechts 6,8 Volt levert als de auto op contact staat.
Wie weet hoeveel spanning er op de bobine staat als hij op contact staat, mogelijk ligt daar toch de oorzaak.
Als ik 12 Volt op de spoeltjes zet hoor ik heel duidelijk alle afsluiters schakelen.
Als ze ook op 6,8 Volt zouden moeten werken zit het probleem toch in de verdamper denk ik, mogelijk dat de afsluiter wat "stroever" gaat en 6,8 Volt te weinig is om hem helemaal open te trekken.
Dan als laatste de verdamper, als volgens jullie 6,8 Volt de normale spanning is, de verdamper vervangen.
Voorschakelweerstand doet wat-ie moet doen.
Beter worden de spoelen op een geschakelde 12V aangesloten. EÃntje die tijdens het starten ook nog 12V krijgt en niet zoals de koplampen uitgaat.
Wat stel jij voor om te gebruiken als contactgeschakelde 12Volt?
Iets van pin 15 of S van het contactslot. 15 gaat naar zekeringen 11,12,13 en ongezekerd naar de voorschakelweerstand/bobine. In de motorruimte is de aanvoerende draad naar de voorschakelweerstand ws. de meest voor de hand liggende 12V die tijdens het starten niet uit gaat.
Waar komt de spanning voor de spoelen nu vandaan?