Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kerstpuzzel: Volvo 240 met startproblemen
Voor diegene die nog een breinbreker zoekt het volgende probleem:

Het gaat om een Volvo 244 (B21A) automaat uit 1982 op LPG.
Als de auto een nacht heeft gestaan en helemaal koud is is hij met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen op LPG en bijna niet op benzine. Startmotor is nieuw en draait ook vrolijk rond, maar wil niet aanslaan.
Als hij heeft gelopen en niet steenkoud is slaat hij makkelijk aan op LPG.
Loopt (als hij loopt) verder prima op LPG.

Wat is er allemaal al gedaan om het probleem op te lossen:
Nieuwe verdelerkap en rotor en condensator en contactpunten.
Diverse bobines gewisseld om deze uit te sluiten
Bougies geven mooie vonk.
Bougiekabels zijn net een jaar oud
Ontsteking staat op tijd.
Voor zekerheid kleppen gesteld en membraam in carburateur vervangen.
Voorschakelweerstand bobine tijdens starten overbrugd.

Bovenstaande heeft niet mogen helpen om hem koud op LPG te starten.
Opmerkelijk is dat na hem op benzine te hebben weggezet hij wel koud wil starten op benzine.

Het lijkt dus in de LPG installatie te zitten......
Heeft iemand nog een idee waar ik het moet zoeken in de LPG installatie?
Verdamper? (lijkt goed te zijn omdat hij warm perfect loopt)
Gasafsluiter of spoel op de afsluiter?
Veiligheidsrelais?

Wat is een handige volgorde om de LPG installatie na te lopen en het probleem te vinden.

Antwoord

Ik heb zo geen antwoord op je vragen, maar mocht het een lpg probleem zijn dan zou je deze man eens kunnen raadplegen.
Ik heb hem nog nooit nodig gehad maar ik ken sowieso 4 man die laaiend enthousiast zijn over hem.
Antwoord
Controleer eens of je als je de boel op LPG hebt staan en contactsleutel omdraait twee klikken hoort
op dat moment moeten zowel de tankafsluiter als de magneetklep voor de verdamper tegelijk opengaan.
Die spoelen willen nog wel eens stukgaan of de bekabeling ernaartoe is ral. kijk ook de massapunten van
deze afsluiters eens goed na, vele gasinbouwers houden er vreemde electiesche gedachten op na is mij opgevallen.

Ik heb me daar ooit de blubber naar gezeocht met de 164e, die zomaar ineens stopte onder t rijden en dan echt niet meer wou
bleek uiteindelijk een rot massacontact van de achterste afsluiter te zijn, en ja als die dichtzit gebeurt er verder weinig meer .. Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Ik zou het euvel in de verdamper zoeken.

De mijne heeft trouwens precies hetzelfde probleem maar ik sart met deze kou altijd op benzine en zet de auto vlak voor ik thuis kom weer op benzine om het probleem te omzeilen. Mijn auto loopt warm ook perfect op LPG.
Antwoord
lees niks over koelvloeistof niveau, als ie warmer wordt stijgt het niveau en loopt ie beter op LPG, dus het kan net te laag zijn..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Bij mijn lpg installatie is de brandstofkeuze schakelaar voor het chokegas elektronische instelbaar, misschien dat bij jou ook de choke tijd te kort is om aan te slaan. Ook kun je het contactslot 2x vlot achter elkaar omdraaien voor dat je daadwerkelijk start om zo meer chokegas in de inlaat te krijgen, opgelet... doe dit alleen bij carburateur motoren.

[img width=800 height=600]http://i965.photobucket.com/albums/ae132/Dickvolvo244/Radio%20CR%20905/100_1625_edited.jpg[/img]
Antwoord
je hebt er nix aan, maar even ter voorbeeld.
Mijn '92 B230F staat sinds September stil.
Gister volle accu er in gedaan, starten op LPG en binnen twee keer ronddraaien slaat ie aan.
Ook mijn '65-er B20 LPG, stond al meer dan een jaar stil, waarvan de laatste twee maanden buiten.
Sneeuw erop, overal ijs, -10 buiten, accu erin, sleutel hoef ik maar aan te raken en Vroeemm!. (starten alleen op LPG).
Het kan dus wel.

Succes met de zoektocht.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ga morgen met de afsluiters en de spoelen aan de gang om die te controleren
Wordt vervolgd.
Antwoord
Ik had een soortgelijke ervaring met mijn 144, koud niet te starten op LPG, gas zat want dat was in de verre omtrek te ruiken.
Alle gebruikelijke zaken doorgelopen, toen maar eens de ontsteking wat later gezet, ik denk 5 graden hooguit. En dat was precies wat-ie nodig had.

Het koud vanaf een lege vlotterkamer niet starten op benzine komt volgens mij doordat de startmotor de benzinepomp niet erg vlot laat pompen. Toen ik er een keer echt genoeg van had heb ik de benzineslang losgehaald na de afsluiter en rechstreeks een mengsel van peut en aceton in de vlotterkamer gegoten. Nou toen wilde-ie wel.

Wegzetten op benzine is natuurlijk beter en netter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vandaag spoel op gasafsluiter gewisseld en ander veiligheidsrelais geplaatst.
Kijken wat dat morgen met een koude start oplevert.

Wat me wel opviel is dat ik geen "ssssst... pok" hoor zoals eerder bij mijn 245 met zelfde motor op LPG als ik deze op contact zette en niet binnen 2 seconden de auto starte.
Die "Pok" is volgens mij het geluid van de gasafsluiter na niet starten of heb ik dit mis.
Of dit de oorzaak is van het niet willen aanslaan, zou hij "verzuipen" op LPG?
Zou dat te maken kunnen hebben dat hij geen of onvoldoende inductie spanning krijgt van de bobine.
Inductiespanning haal ik nu van pootje nr 1 van de bobine en dan naar het relais (ipv omwikkelen van bobinekabel).
Zal die kabel ook nog eens doormeten om deze uit te sluiten.

-Koelvloeistof was op niveau en verdamper zit lager dan hoogste punt koelwater.
-Ook 2 maal op contact zetten voor het starten biedt geen oplossing.

Morgen meer nieuws.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.498 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 495 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.072 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 792 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.588 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 775 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.212 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.401 7 February 2023, 09:19
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.613 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.016 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)