Topics: 52
PePe schreef:bullshit, gewoon een Bosch
Ja, dat dacht ik nou ook. Maar het was niet de baas die het zei, misschien had hij het niet goed begrepen. Hoe dan ook: ik zal het dit weekend met een Hiejoendaaj Sonata 2.0 16v moeten doen...
Marc vd Marel schreef:Waarom ontsteking?
Er is geen sprake van vonk.
Topics: 256
bobine kapot...beter dan de ECU, want die krengen zijn erg duur!
Ik had hetzelfde probleem maar dus wel met vonk.
Brandstofrelais werd niet meer aangestuurd door de ECU.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Ik heb net de garage gebeld want de Volvo staat daar alweer sinds vrijdag. Het is dus blijkbaar niet de bobine en ze weten niet wat het wel is. Dat heb ik weer...
Ik rij morgen wel even langs in de leen-Hiejoendaaj met een afdruk van de hier gegeven suggesties, denk ik. Probeer ik er meteen achter te komen wat ze allemaal al hebben uitgesloten. Ondertussen zijn meer suggesties uiteraard welkom.
Topics: 42
Ik zet 'm erbij op het lijstje... maar de vorige keer, toen de tellers en dergelijke het niet deden, was dat niet het probleem.
Ik kom net van de garage. Van de suggesties in dit topic heeft hij bijna alles al nagekeken. De tip van het brandstofrelais had hij ook al van iemand anders gehad dus dat was de volgende stap, en de ECU bewaart hij voor het laatst.
Wel was, toen het contact een paar minuten aan stond, de bobine 'ontploft'. Roept dit nog associaties op bij iemand? (En dan bedoel ik natuurlijk associaties die kunnen bijdragen aan de wederopstanding van mijn innig geliefde Volvo...)
Topics: 22
geestschrijver schreef:Wel was, toen het contact een paar minuten aan stond, de bobine 'ontploft'. Roept dit nog associaties op bij iemand? (En dan bedoel ik natuurlijk associaties die kunnen bijdragen aan de wederopstanding van mijn innig geliefde Volvo...)
Vreemd. bobine krijgt dus wel stroom (daardoor is ie ontploft, veels te lang stroom op gestaan... wordt ie heet gaat de olie uitzetten en BAM!), maar die stroom wordt niet onderbroken (elke keer als ie ondrbroken wordt stort het magnetische veld in en krijg je een vonk).
Zon ontploffende bobine kan gewoon voorkomen als de auto to lang in stand 2 van het contact staat zonder dat de motor loopt... let dus op.
Zoals eerder gezegd, misschien een kapotte eindtrap (waardoor de bobine continu stroom krijgt) of de BDP sensor die roet in het eten gooit (alhoewel ik er niet zeker van ben dat de bobine stroom krijgt als die kapot is).
Heeft de garage de BDP sensor doorgemeten? 200 ohm ongeveer tussen pin 1 en 2 d8 ik. Anders 'gewoon' even een andere ontstekingseindtrap erin om te testen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Jw240 schreef:Heeft de garage de BDP sensor doorgemeten? 200 ohm ongeveer tussen pin 1 en 2 d8 ik. Anders 'gewoon' even een andere ontstekingseindtrap erin om te testen?
Ik weet alleen dat hij de BDP-sensor heeft uitgesloten en de eindtrap van de ontsteking ook, op welke getallen hij uitkwam weet ik niet. Indien nodig zal ik ze hem mededelen, maar ik neem aan dat de man wel een beetje weet wat hij doet... (maar bedankt voor het meedenken!)
Hij doet het weer...
Volgens de garage was het een combinatie van factoren. Uiteindelijk zijn de vliegwielsensor en de ontstekingsmodule vervangen, en de bobine omdat die eruit was geklapt. En meteen een verse apk, zonder problemen.
Dat gezegd hebbende, moest ik net bij het tankstation constateren dat hij weer niet wilde starten. Na een paar keer proberen sloeg hij wel aan en de paar keren daarna ook. Het kan natuurlijk een incident zijn, een vuiltje ergens ofzo, maar ik ben er niet geheel (neigend naar geheel niet) gerust op.
O ja, en er was ondertussen ook een zekering doorgebrand. Die van het mistachterlicht. Wat heeft die ermee te maken? Ik gebruik dat ding nooit...
Hoe dan ook: iedereen bedankt voor het meedenken!