Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hij doet het niet... [geen vonk]
PePe schreef:bullshit, gewoon een Bosch

Ja, dat dacht ik nou ook. Maar het was niet de baas die het zei, misschien had hij het niet goed begrepen. Hoe dan ook: ik zal het dit weekend met een Hiejoendaaj Sonata 2.0 16v moeten doen...
Antwoord
Marc vd Marel schreef:Waarom ontsteking?

Er is geen sprake van vonk.
Antwoord
bobine kapot...beter dan de ECU, want die krengen zijn erg duur!
Ik had hetzelfde probleem maar dus wel met vonk.
Brandstofrelais werd niet meer aangestuurd door de ECU.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Ik heb net de garage gebeld want de Volvo staat daar alweer sinds vrijdag. Het is dus blijkbaar niet de bobine en ze weten niet wat het wel is. Dat heb ik weer...

Ik rij morgen wel even langs in de leen-Hiejoendaaj met een afdruk van de hier gegeven suggesties, denk ik. Probeer ik er meteen achter te komen wat ze allemaal al hebben uitgesloten. Ondertussen zijn meer suggesties uiteraard welkom.
Antwoord
Contactslot al getsjekt?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Ik zet 'm erbij op het lijstje... maar de vorige keer, toen de tellers en dergelijke het niet deden, was dat niet het probleem.
Antwoord
Ik kom net van de garage. Van de suggesties in dit topic heeft hij bijna alles al nagekeken. De tip van het brandstofrelais had hij ook al van iemand anders gehad dus dat was de volgende stap, en de ECU bewaart hij voor het laatst.

Wel was, toen het contact een paar minuten aan stond, de bobine 'ontploft'. Roept dit nog associaties op bij iemand? (En dan bedoel ik natuurlijk associaties die kunnen bijdragen aan de wederopstanding van mijn innig geliefde Volvo...)
Antwoord
geestschrijver schreef:Wel was, toen het contact een paar minuten aan stond, de bobine 'ontploft'. Roept dit nog associaties op bij iemand? (En dan bedoel ik natuurlijk associaties die kunnen bijdragen aan de wederopstanding van mijn innig geliefde Volvo...)

Vreemd. bobine krijgt dus wel stroom (daardoor is ie ontploft, veels te lang stroom op gestaan... wordt ie heet gaat de olie uitzetten en BAM!), maar die stroom wordt niet onderbroken (elke keer als ie ondrbroken wordt stort het magnetische veld in en krijg je een vonk).
Zon ontploffende bobine kan gewoon voorkomen als de auto to lang in stand 2 van het contact staat zonder dat de motor loopt... let dus op.

Zoals eerder gezegd, misschien een kapotte eindtrap (waardoor de bobine continu stroom krijgt) of de BDP sensor die roet in het eten gooit (alhoewel ik er niet zeker van ben dat de bobine stroom krijgt als die kapot is).

Heeft de garage de BDP sensor doorgemeten? 200 ohm ongeveer tussen pin 1 en 2 d8 ik. Anders 'gewoon' even een andere ontstekingseindtrap erin om te testen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:Heeft de garage de BDP sensor doorgemeten? 200 ohm ongeveer tussen pin 1 en 2 d8 ik. Anders 'gewoon' even een andere ontstekingseindtrap erin om te testen?

Ik weet alleen dat hij de BDP-sensor heeft uitgesloten en de eindtrap van de ontsteking ook, op welke getallen hij uitkwam weet ik niet. Indien nodig zal ik ze hem mededelen, maar ik neem aan dat de man wel een beetje weet wat hij doet... (maar bedankt voor het meedenken!)
Antwoord
Hij doet het weer...

Volgens de garage was het een combinatie van factoren. Uiteindelijk zijn de vliegwielsensor en de ontstekingsmodule vervangen, en de bobine omdat die eruit was geklapt. En meteen een verse apk, zonder problemen.

Dat gezegd hebbende, moest ik net bij het tankstation constateren dat hij weer niet wilde starten. Na een paar keer proberen sloeg hij wel aan en de paar keren daarna ook. Het kan natuurlijk een incident zijn, een vuiltje ergens ofzo, maar ik ben er niet geheel (neigend naar geheel niet) gerust op.

O ja, en er was ondertussen ook een zekering doorgebrand. Die van het mistachterlicht. Wat heeft die ermee te maken? Ik gebruik dat ding nooit...

Hoe dan ook: iedereen bedankt voor het meedenken!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 413 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.253 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.093 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 798 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.134 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.595 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.629 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.055 14 May 2023, 11:23
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.445 7 February 2023, 09:19
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 2.601 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: