15 March 2007, 11:33
geestschrijver schreef:Wel was, toen het contact een paar minuten aan stond, de bobine 'ontploft'. Roept dit nog associaties op bij iemand? (En dan bedoel ik natuurlijk associaties die kunnen bijdragen aan de wederopstanding van mijn innig geliefde Volvo...)
Vreemd. bobine krijgt dus wel stroom (daardoor is ie ontploft, veels te lang stroom op gestaan... wordt ie heet gaat de olie uitzetten en BAM!), maar die stroom wordt niet onderbroken (elke keer als ie ondrbroken wordt stort het magnetische veld in en krijg je een vonk).
Zon ontploffende bobine kan gewoon voorkomen als de auto to lang in stand 2 van het contact staat zonder dat de motor loopt... let dus op.
Zoals eerder gezegd, misschien een kapotte eindtrap (waardoor de bobine continu stroom krijgt) of de BDP sensor die roet in het eten gooit (alhoewel ik er niet zeker van ben dat de bobine stroom krijgt als die kapot is).
Heeft de garage de BDP sensor doorgemeten? 200 ohm ongeveer tussen pin 1 en 2 d8 ik. Anders 'gewoon' even een andere ontstekingseindtrap erin om te testen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni